ניגוד עניינים בהעסקת עובדי מועצה

על מנת להימנע מחשש לניגוד עניינים בהעסקת עובדים במועצה מקומית או אזורית נקבע בסעיף 107 לצו המועצות המקומיות (נוהל קבלת עובדים לעבודה), תשל"ז-1977,(להלן:"הצו להעסקת עובדים במועצה") סייגים להעסקת עובדים מטעמי קירבה משפחתית: "107 (א) לא יתקבל אדם לעבודה ברשות מקומית ולא יועבר עובד למשרה שעליה ממונה קרוב משפחה שלו. (ב) לא יועסק ולא יתמנה ממונה ביחידה של הרשות המקומית שבה עובד קרוב משפחה שלו ובתנאי שלא תהיה ביניהם כפיפות." הכלל שנקבע בסעיף 107 לצו העסקת עובדים במועצה אוסר על העסקת קרובי משפחה ברשות מקומית או איזורית מחשש לקיום ניגוד עניינים כאשר קיימים יחסי כפיפות בין אותם בני משפחה. ההגדרה של "קרוב משפחה" לפי סעיף זה מוגדרת בסעיף 106 לצו המועצות המקומיות ולפיו מוגדר "קרוב משפחה": "בן-זוג, הורה, בן, בת, אח, אחות, גיס, גיסה, דוד, דודה, בן-אח, בת-אח, בן-אחות, בת-אחות, חותן, חותנת, חם, חמות, חתן, כלה, נכד, נכדה, לרבות חורג או מאומץ". על אף האיסור בדבר העסקת עובדים מחשש לניגוד עניינים קובע סעיף 108 לצו המועצות המקומיות, כי ועדת מינהל השירות רשאית להתיר העסקת עובד אף אם מתקיימת הוראות סעיף 107, וזאת באופן הבא: "108. על אף האמור בסעיף 107 רשאית ועדת מינהל השירות, לפי בקשת ראש הרשות המקומית להתיר העסקת עובד אף אם לא מתקיימות הוראות הסעיף האמור." הכלל האוסר על קיומו של ניגוד עניינים הוכר בפסיקה ככלל יסוד במשפט הציבורי, ולפיו נקבע כי חל איסור על עובד ציבור להמצא במצב בו קיימת אפשרות ממשית לקיומו של ניגוד עניינים (ר' בג"צ 531/79 סיעת הליכוד בעיריית פתח תקווה - מועצת עיריית פתח תקווה ואח', פ"ד לד(2) 566 וכן בג"צ 595/89 משה שמעון ואח' - שלום דנינו ואח', פ"ד מד(1) 409). איסור זה של הימצאות בניגוד עניינים, מצא ביטוי גם בהוראות סעיף 174א לפקודת העיריות (נוסח חדש): "174א. (א) אדם שהוא קרוב משפחה של ראש העיריה או של אחד מסגניו לא יתקבל לעבודה בעיריה ולא יתמנה למשרה בה. (ב) אדם, שקרוב משפחתו ממונה על יחידה מיחידות העיריה, לא יתקבל לעבודה באותה יחידה ולא יתמנה למשרה בה. ג) אדם, שקרוב משפחתו עובד ביחידה מיחידות העיריה, לא יתמנה לתפקיד הממונה על אותה יחידה, אלא אם כן המינוי אינו יוצר ביניהם יחסי כפיפות. (ד) הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ג) יחולו גם על קבלה לעבודה או על מינוי של עובד ארעי, של עובד המועסק בעיריה על פי חוזה מיוחד ושל אדם המועסק על ידי קבלן כוח אדם כהגדרתו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, תשנ"ו- 1996. (ה) על אף הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ד), רשאים שר הפנים וועדת השירות להתיר העסקת אדם כעובד העיריה בנסיבות מיוחדות שיפורטו בכתב. (ו) השר יקבע את דרכי מינוים של חברי ועדת השירות וסדרי עבודתה. (ז) בסעיף זה - "ועדת שירות" - ועדה של תשעה חברים, שבין חבריה גם נציגי עיריות, נציגי עיריות שמינה השר לענין סעיף זה; "קרוב משפחה" - בן זוג, הורה, בן, בת ובני זוגם, אח או אחות וילדיהם, גיס, גיסה, דוד, דודה, חותן, חותנת, חם, חמות, חתן, כלה, נכד או נכדה, לרבות חורג או מאומץ." הוראות סעיף 174א מגדירות אף הם את החשש שיווצר ניגוד עניינים כתוצאה מיחסי כפיפות בין בני משפחה, דבר שיוביל לפגיעה בהליך עבודתה התקינה של הרשות. הוראות הסעיף מתירות במקרים מסויימים להעסיק עובד בעיריה במסגרת אישור שינתן על ידי שר הפנים וועדת השירות, כאמור בסעיף 174א (ה). בנוגע להתווית הדרך למניעת ניגוד עניינים קבע בית הדין הארצי כי: "בבואנו לשרטט את דרך הפעולה המיועדת למנוע מצב של ניגוד עניינים, יש צורך לנקוט גישה זהירה ומידתית. בדרך כלל ניתן לעצב מספר דרכים חלופיות להשגת המטרה, והדרך הנבחרת להשגתה צריכה להיות, ככל האפשר, פוגענית פחות בנושא המשרה בו מדובר. המטרה היא למנוע את ניגוד העניינים ואין הצדקה לעשות זאת תוך 'שפיכת התינוק עם המים', כלשון הבריות" (ר' ע"ע 188/10 מדינת ישראל - משרד החינוך - אילנה כהן, ניתן ביום 17/2/11). ניגוד עניינים / אינטרסים