רציפות זכויות פנסיה רשות מקומית

1. השאלה הבאה לפתחנו בתיק זה היא פרשנות סעיף בהסכם קיבוצי הדן במעבר מפנסית יסוד לפנסיה תקציבית, אשר לשיטת המבקשת, יש להחילו גם במעבר מכל פנסיה צוברת שהיא ובכלל זה פנסיה מקיפה - לפנסיה תקציבית. לפי סעיף זה לאחר המעבר מפנסיית יסוד לפנסיה תקציבית מחזירה הקרן את הכספים למעביד וזה מחלקם בינו לבין העובד. לטענת המבקשת כך יש לנהוג גם במעבר מפנסיה מקיפה לתקציבית. 2. המבקשת הינה הארגון היציג של הפקידים, עובדי מנהל והשירותים. 3. המשיבה 1 הנה עירייה, אשר הוקמה בהתאם לפקודת העיריות (להלן: "העירייה"). 4. מבטחים הינה חברה בע"מ (בניהול מיוחד), המנהלת ומפעילה קופות גמל כהגדרתן בפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], בתקנות מס הכנסה (כללים לאישור ולניהול קופת גמל), התשכ"ד - 1964, ובחוק הגנת השכר, התשי"ח - 1958 וביניהן גם קרן פנסיה יסוד וקרן פנסיה מקיפה, הפועלות בהתאם לתקנותיהן כפי שהן מעת לעת (להלן: "מבטחים"). 5. המבקשת חתומה על הסכמים קיבוציים, אשר חלים גם על המשיבים, וביניהם ההסכם הקיבוצי להבטחת זכויות הפנסיה בין מבטחים לבין מרכז השלטון המקומי מיום 24.3.75 אשר מהווה את פרק משנה 206 לתוספת השניה לחוקת העבודה החדשה לעובדי הרשויות המקומיות (להלן:"ההסכם") (העתק ההסכם צורף לבקשה וסומן שם כנספח א'). 6. סעיף 4 להסכם קובע כדלקמן: "א. מוסכם בזאת כי החל מ 1.1.75 עובדים אשר יעברו למעמד שאינו מעמד של עובד זמני כמוגדר לעיל או בתום תקופה שלא תעלה על שנתיים מיום תחילת עבודתם ברשות המקומית, הכל לפי התאריך המוקדם יותר, יחדלו הוראות ההסכם הזה לחול לגביהם וכל הכספים שהצטברו לזכותם בקרן הפנסיה יוחזרו לרשות המקומית לפי חישוב זהה לזה שנעשה בעת החזרת כספים בהתאם לתקנות. חלוקת הכספים בין הרשות המקומית, העובד וקופת התגמולים של עובדי הרשות המקומית תעשה על ידי הרשות המקומית כדלקמן: (1) חלקו של העובד בתוספת רווחים וניכויים בהתאם לתקנות יועברו לקופת"ג של עובדי הרשות המקומית לזכותו של העובד. (2) 1% מהשכר מתוך חלקה של הרשות המקומית בתוספת רווחים וניכויים בהתאם לתקנות יועבר לקופת"ג של עובדי הרשות המקומית לזכותו של העובד. (3) עודף חלקה של הרשות המקומית בתוספת רווחים וניכויים בהתאם לתקנות יוחזרו לרשות המקומית. (4) באין קופת"ג לעובדי אותה רשות מקומית, יוחזרו הכספים לרשות המקומית ולעובד על פי קביעת הועדה הפריטטית כמפורט בחוקת עובדי הרשויות המקומיות. ב. לעובדים אשר יועברו למעמד קבוע יינתנו זכויות בפנסיה מטעם הרשות המקומית בהתאם להוראות חוק הגימלאות [נוסח משולב ] התש"ל - 1970 מיום תחילת עבודתם בה". 7. סעיף 13 להסכם קובע: "הסכם זה לא יחול על רשויות מקומיות ואזוריות המבטחות את כלל עובדיהן בפנסיה מקיפה במבטחים". 8. עד שנת 1996 בוטחו העובדים הזמניים בעירייה בפנסיית יסוד, ואילו העובדים הקבועים זכו לפנסיה תקציבית. 9. החל משנת 1996 בוטחו כל העובדים שהתקבלו ממועד זה ואילך, לרבות עובדים זמניים, בפנסיה מקיפה של מבטחים. 10. בשנת 2001 הסכימה העירייה, לבקשת 51 עובדים, להעבירם מפנסיה מקיפה לפנסיה תקציבית. 11. המבקשת עמדה על כך, כי העירייה ומבטחים יקיימו את הוראות ההסכם וידאגו להשבת הכספים ממבטחים, וחלוקתם בין העירייה וקופת הגמל של העובדים. 12. בתאריך 4.6.00,פנתה הגב' מרים גביזון, מנהלת משאבי אנוש בעירייה למבטחים וביקשה השבת כספים של 15 עובדים (העתק המכתב צורף כנספח ב' לבקשה). 13. המבקשת הלינה על כך, שאין די בכך, שכן שלא הועברו הכספים של כלל העובדים. בעניין זה התכנסה ביום 25.11.01 ועדה פריטטית אשר החליטה כדלקמן: "העירייה חייבת לפעול עפ"י ההסכם הקיבוצי משנת 1975 הקובע שהכספים יוחזרו לעירייה, כאשר חלקו של העובד יועבר לקופת הגמל של עובדי העירייה, 1% מהשכר מחלקה של העירייה יופקד לקופת הגמל והעודף יישאר בידי העירייה. החלטה זו תחול על כל העובדים, שקיים עדיין לגביהם חשבון במבטחים, ואשר הנם קבועים, או אשר יגיעו לקביעות בעתיד, בתוקף מיום 1.1.02". 14. בתאריך 26.12.01, העבירה מבטחים לעירייה את הכספים שהצטברו בקופתה בגין 51 עובדים (רשימת העובדים צורפה כנספח ד' לבקשה). 15. העירייה לא חילקה את הכספים שקיבלה ממבטחים בגין 51 העובדים בינה לבין קופת הגמל של העובדים. 16. טענות המבקשת לגבי העובדים שהחלו לעבוד לפני שנת 1976, אשר בוטחו בתחילה בפנסיית יסוד ולאחר תקופת הזמניות, הועברו לפנסיה תקציבית, העירייה ומבטחים אינן מקיימות את הוראות ההסכם והחלטת הועדה הפריטטית ואינן מעבירות את הכספים שנצברו בתקופת הזמניות, ואינן מחלקות אותם. 17. לגבי העובדים שהחלו לעבוד מ- 1996 ואילך, אשר בוטחו בתקופת זמניותם ולאחריה בפנסיה מקיפה, ובשנת 2001 הועברו 51 מתוכם לפנסיה תקציבית - מבטחים העבירה את כספי עובדים אלו לעירייה, אך העירייה לא חילקה אותם בינה לבין קופת התגמולים של העובדים. 18. לטענת המבקשת, ההסכם חל גם על עובדים שבוטחו בפנסיה מקיפה ועברו לתקציבית למרות שרשום בהסכם, כי מדובר במעבר מפנסיית יסוד לתקציבית, מאחר וכך היה נהוג במועד חתימת ההסכם, לבטח עובדים זמניים בפנסיית יסוד. מבחינת מטרת ההסכם הדבר נכון לכל פנסיה צוברת אם יסוד ואם מקיפה. 19. אשר לטענות העירייה, כי סעיף 13 להסכם מחריג מתחולתו רשויות מקומיות אשר כלל עובדיהן מבוטחים בפנסיה מקיפה, הרי שבשנת 2001 העבירה העירייה את עובדיה מפנסיה מקיפה לפנסיה תקציבית שאז ההסכם חל, וסעיף 13 לא רלבנטי עוד. 20. המבקשת מדגישה, כי דרישתה ליישם ההסכם היה לגבי 51 העובדים ולתקופה שהיו זמניים ולא לכל הכספים שהופרשו במשך כל שאר התקופה בה בוטחו בפנסיה מקיפה. אין נפקות לכך, שהעובדים בוטחו החל מ- 1996 בפנסיה מקיפה החל מהיום הראשון, כדי לשנות ממעמדם כעובדים זמניים וחלות ההסכם עליהם. 21. המבקשת טוענת, כי רק מכוח חוק ניתן להתגבר על ההסכם והעירייה לא מצביעה על כל מקור חוקי המאפשר לה להחזיק בכספים שהועברו אליה מבלי לחלקם. 22. העובדים לא ויתרו במפורש או במשתמע על הזכויות שהוקנו להן בהסכם. 23. המבקשת טוענת, כי התנהגות העירייה נעשית בחוסר תום לב, תוך עשיית דין עצמי ורמיסת זכות העובדים בהתאם להסכם. 24. טענות העירייה העירייה אינה חולקת על זכויות העובדים שהתקבלו לעבודה עד 1996 וזאת בהתאם להסכם. העירייה טוענת, כי פנתה למבטחים וביקשה לקבל את רשימת כל העובדים שיש לזכותם כספים בפנסיית יסוד. עם קבלת הרשימה, פנתה העירייה למבטחים בדרישה להעביר לידיה את הכספים בהתאם לרשימה והעירייה תפעל בחלוקת הכספים בהתאם להוראות ההסכם מיד עם קבלתם (סעיף 6 לסיכומי העירייה). 25. אשר לעובדים אשר החלו לעבוד ב- 1996 ואילך, העירייה סבורה, כי ההסכם אינו חל עליהם וזאת ניתן ללמוד גם מלשון ההסכם. בפרק המבוא צויין, כי "הואיל והרשויות מבטחות חלק מעובדיהן בקרן פנסיית יסוד של מבטחים... להוציא עובדים המבוטחים בקרנות פנסיה אחרת". ובסעיף 13 להסכם נאמר, כי ההסכם לא יחול על רשויות המבטחות את כלל עובדיהן בפנסיה מקיפה של מבטחים. 26. המועצה טוענת, כי מטרת ההסכם היא הרחבת הביטוח הפנסיוני, החלתו גם על עובדים זמניים המבוטחים בפנסיית יסוד, והשוואתו לביטוח הפנסיוני המקיף לו זכאים העובדים הקבועים המבוטחים בקרנות פנסיה אחרות כמו המקיפה או התקציבית. 27. אין חשיבות לכך, שהקרן צוברת או לא; הקובע הוא מה נותנת כל קרן למבוטחיה ולא כיצד נצברות הזכויות בקרן. 28. המרת פנסיה מקיפה לתקציבית משרתת את שני הצדדים. צעד זה יקל על העירייה הנמצאת בקשיי נזילות, אך בטווח הארוך תישא בעלויות גבוהות יותר. פעולת המבקשת מגדילה את ההנאה שצמחה לעובדים תוך ביטול או הקטנת ההנאה שתצמח לעירייה ובכך תהפוך את המרת הפנסיה ללא כדאית. 29. טענות מבטחים מבטחים טוענת, כי בהסכם לא הוטלה עליה חובת דיווח לעירייה לגבי הזכויות והכספים של עובדי העירייה הזמניים בקרן הפנסיה. תקנות הקרן אינן מחייבות את מבטחים ליתן למעביד דיווח על זכויות העובדים, זאת מחמת צנעת הפרט. למבטחים גם אין כל מידע מי מהעובדים שינה את מעמדו והפך להיות קבוע, ומי הפסיק את עבודתו וזכאי להקפיא הפנסיה ולזכות ברצף זכויות פנסיוניות. 30. מאחר ולא הועבר מידע למבטחים על העובדים הזמניים , לא היה באפשרותה להבחין מי חדל להיות עובד זמני והפך להיות קבוע, ומי סיים את עבודתו. בנסיבות אלו, מבטחים מנועה היתה מלהעביר הכספים לעירייה כל עוד לא נתקבלה דרישה של העירייה בעניין זה. 31. ה כ ר ע ה בטרם נפנה לדרכנו נציין, כי בתאריך 7.9.03, ביקשנו את עמדת הממונה על השכר במשרד האוצר, מאחר וסברנו, כי חלק מהסעד המבוקש בבקשה, מבוסס על הסדר החורג מהמקובל אצל עובדי המדינה. בתאריך 30.11.03 הודיע לנו ב"כ הממונה על השכר במשרד האוצר, כי אין הוא רואה צורך להביע עמדה בסכסוך. 32. מכאן שהוכשרה הדרך להכרעתנו שהיא כזכור בשאלה אחת המתייחסת לקבוצת עובדים מסויימת, באשר לגבי שאר העובדים אין מחלוקת. מדובר ב- 51 עובדים אשר התקבלו לעבודה בעירייה לאחר 1996, ובוטחו בפנסיה מקיפה ולאחר 5 שנים, עברו לפנסיה תקציבית שאז ביקשה העירייה וקיבלה ממבטחים את הכספים שנצברו לזכות העובדים הנ"ל. טענת המבקשת היא, שעל-פי ההסכם מ- 1975 היה על העירייה לחלק את הכספים שנצברו בתקופת היותם של העובדים זמניים בין העירייה ובין קרנות הגמל שלהם. 33. מהמבוא להסכם שצורף לבקשה כנספח א', עולה הרקע לחתימתו: 33.1 הרשויות המקומיות מקנות לעובדיהן פנסיה תקציבית. 33.2 העובדים הזמניים מבוטחים בפנסיית יסוד. 34. סעיף 2 להסכם מסביר, כי העובדים הזמניים יבוטחו במבטחים בפנסיית יסוד על פי תקנות הקרן. בסעיף4 (א) להסכם נקבע, כי לאחר שנתיים ממועד תחילת עבודתם של העובדים יחדלו הוראות ההסכם לחול עליהם והכספים שהצטברו לזכותם בקרן יוחזרו לרשות המקומית והם יחולקו בין הרשות המקומית לבין קופת הגמל של עובדי הרשות המקומית. בסעיף 4 (ב) להסכם נקבע, כי העובדים הזמניים אשר יהפכו לקבועים בחלוף שנתיים, יהנו מפנסיה תקציבית החל מיום תחילת עבודתם בהתאם לחוק הגמלאות (נוסח משולב) תש"ל - 1970. בסעיף 13 להסכם נקבע, כי ההסכם לא יחול על רשויות מקומיות המבטחות את כלל עובדיהן בפנסיה מקיפה במבטחים. 35. העולה מפורשות מהסכם זה, כי הוא אינו חל על מי שהיה מבוטח בפנסיה מקיפה בזמן ההסכם. דבר זה ניתן ללמוד גם מהמבוא להסכם בו נכתב: "והואיל והעובדים הזמניים כפי שהם מוגדרים בחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות, וכל עוד הם במעמד זמני כאמור, להוציא העובדים המבוטחים בקרנות פנסיה אחרות בהתחשב עם סוג עבודתם, וכן להוציא עובדים שאינם זכאים להיכלל בפנסיה תקציבית מפאת גילם, מבוטחים בקרן הפנסיה על פי התקנות (להלן: " העובדים") (ההדגשות אינן במקור - א.ס). חלק זה של ההסכם מחריג עובדים זמניים אחרים שאינם מבוטחים בפנסיה תקציבית, ובכלל זה כל מי שמבוטח בקרן פנסיה מקיפה ובאותו אופן דיבר סעיף 13 להסכם מפורשות על כך, שההסכם אינו חל על רשות מקומית שבה מבוטחים כלל העובדים בפנסיה מקיפה. 36. אם נקבל את טענות המבקשת, שלפי הגיונן יש מקום לזכות גם את מי שבוטח בפנסיה מקיפה מיום עבודתו הראשון ועבר לפנסיה תקציבית - בהחזר הכספים כאמור בסעיף 4 להסכם, אזי מדוע נמנעו מכלל עובדי הרשות המקומית שמבוטחים בפנסיה מקיפה ועברו לפנסיה תקציבית את החזר הכספים בתקופת הזמניות, כפי שקבוע מפורשות בסעיף 13 להסכם. 37. מקובלת עלינו גישת העירייה, כי מטרת ההסכם היתה לשפר את זכויות העובדים הזמניים, שלא היתה להם זכות לקצבת נכות או אובדן כושר עבודה, אך בזכות הפנסיה המקיפה או התקציבית זכו לכך. אין חולק, כי פנסית יסוד כללה רק ביטוח זקנה ופנסיית שאירי הפנסיונר ואילו פנסיה מקיפה כוללת בנוסף לרכיבי פנסיית היסוד, גם ביטוח פנסיוני למקרה של נכות ופנסיה לשאירי עובד. 38. בעניין זה מבקשים אנו להרחיב את היריעה בעניין מקור הזכות לפנסיה תקציבית. הזכאות לפנסיה תקציבית קמה מכוח הוראותיו של חוק או באמצעות הסכם קיבוצי המאמץ את החוק. החוק המרכזי המסדיר את סוגית הפנסיה התקציבית הוא חוק שירות המדינה (גמלאות) [ נוסח משולב ] תש"ל - 1970. כך הוחל הסדר פנסיה תקציבית ברשויות המקומיות מכוח סעיף 79 לחוקת העבודה לעובדים ברשויות המקומיות: "בעניין פנסיה לעת זקנה, לנכות לאלמנה וכיו"ב, תנהג הרשות לגבי העובדים על פי חוק הגמלאות של עובדי המדינה, עד לחקיקת חוק גמלאות מיוחד לעובדי הרשויות." לפי סעיף 45 לחוק, הגמלאות לעובדי המדינה משולמות מקופת המדינה. 39. סעיף 85 לחוק העוסק בהעברה מסוג שירות למשנהו קובע: "85. העברה מסוג שירות למשנהו (תיקון תשל"ג) (א) מי שהיה בשירות מטעם המדינה בתפקיד שחוק זה לא חל עליו ועבר לשרת את המדינה כעובד שחוק זה חל עליו ייחשב שירותו הקודם כשירות לענין חוק זה ותקופת שירותו הקודם תצורף, כולה או מקצתה, לתקופת שירותו כעובד, בהתחשב עם כל תשלום או זכות שרכש לרגל פרישתו משירותו הקודם, הכל לפי כללים ותנאים שנקבעו בתקנות; במידה שצורפה תקופת שירותו הקודם - בטלה זכותו לקיצבה שלא מכוח חוק זה. (ב) מי שהיה בשירות מטעם המדינה שחוק זה אינו חל עליו (להלן בסעיף זה - שירות קודם), ובזמן שירותו האמור שילם אוצר המדינה בעדו תשלומים לקרן פנסיה או קרן תגמולים (להלן - בסעיף זה- הקרן), ועבר ללא הפסקה לשרת את המדינה כעובד בשירות שחוק זה חל עליו, על אף האמור בסעיף קטן (א): (1) אם התקשר שר האוצר עם הקרן בהסכם כללי או מיוחד לאותו עובד, שלפיו תקופת שירותו של אדם העובר כאמור, לרבות השירות הקודם, תבוא בחשבון,כולה או מקצתה, לענין זכויותיו לגימלאות, כולן או מקצתן, מן המדינה לפי חוק זה או מן הקרן שלא לפי חוק זה, או מקצתן מזו ומקצתן מזו - יחולו הוראות ההסכם, לראות תשלום ותחולה למפרע; (2) לא התקשר שר האוצר בהסכם כאמור בפיסקה (1) ייחשב שירותו הקודם של העובד שלא חלה בו הפסקה בשירות לענין חוק זה, ותקופת השירות כאמור תצורף כולה לתקופת שירותו כעובד שחוק זה חל עליו, ובלבד שכל זכויותיו של העובד בקרן המתייחסות לתקופת שירותו הקודם הועברו לאוצר המדינה במועד שנקבע בתקנות; " 40. בעניין זה אף הותקנו תקנות שירות המדינה (גמלאות) (מועד להעברת זכויות המתייחסות לתקופת שרות קודם) תשכ"ח - 1968: "המועד להעברת הזכויות זכויותיו של עובד בקרן, המתייחסות לתקופת שירותו הקודם, יועברו לאוצר המדינה לא יאוחר מששה חדשים מיום קבלת כתב המינוי על ידי העובד לפי חוק שירות המדינה (מינויים), תשי"ט-1959." 41. העולה מסעיף 85 והתקנות שהותקנו על פיו, כי כמקובל בהסדרי רציפות זכויות, הגורם המשלם האחרון אחראי לכל תקופת העבודה ובא חשבון עם גורמים קודמים, כך במקרה בו בוטח עובד מדינה בקרן פנסיה ועבר לפנסיה תקציבית, זכאית המדינה לקבל מהקרן את כל זכויות העובד בקרן. מאחר ועל הפנסיה התקציבית אותם מקבלים עובדי העירייה חלים הוראות חוק הגמלאות, אין כל סיבה מדוע לא ינהגו בעניינם כאמור בסעיף 85; במיוחד שהדבר עולה בקנה אחד עם הוראות ההסכם מ- 1975. 42. באותו אופן גם החלטת הועדה הפריטטית מציינת מפורשות, כי העירייה חייבת לפעול על פי ההסכם מ- 75' כאשר ההסכם מ- 75', לא מתייחס לפנסיה מקיפה כלל, ולעובדים שבוטחו בפנסיה מקיפה בזמן ההסכם. 43. עוד נציין, כי עצם השבת הכספים הוא עניין של משא ומתן, שבשל לידי הסכם מפורש ב - 1975 דן באופן חד משמעי במעבר בין פנסיית יסוד לתקציבית. לא יכול להיות שהחזר כספים שהופרשו לפנסיה מקיפה יעשה באופן משתמע. לשם כך יש צורך בסעיף בתוך הסכם מפורש במיוחד כאשר אין דין פנסיית יסוד כדין פנסיה מקיפה. העובדה, כי הוסכם מפורשות להחזרת כספי פנסיית יסוד ב 1975, אין משמעה, כי ב 2001 הוסכם להחזיר גם את הפנסיה המקיפה למי שעבר לפנסיה תקציבית. בנוסף, הכנסת התוכן המבוקש ע"י המבקשת לתוך ההסכם, מנוגדת לא רק לתוכנו ולרוחו, אלא גם וכאמור, להוראות חוק הגמלאות. 44. אשר על כן, אין בהסכם הקיבוצי מ- 1975, או בהחלטת הועדה הפריטטית מ 2001 כדי להושיע את המבקשת, באשר לא ניתן ללמוד מהם, כי העובדים זכאים להעברת הכספים שהופרשו לפנסיה מקיפה בשנתיים הראשנות לעבודתם כפי שנהוג במעבר מפנסיית יסוד לפנסיה מקיפה. 45. אנו קובעים, כי ההסכם מ - 1975 אינו חל על העובדים שהתקבלו לעבודה בעירייה משנת 96' ואילך ובוטחו בפנסיה מקיפה. 46. אשר לסעדים האחרים שהתבקשו בבקשה,לגבי העובדים שבוטחו בפנסיית יסוד, מוצאים אנו, כי הם מתייתרים לנוכח האמור בסעיפים 6-7 לסיכומי העירייה. העירייה טוענת, כי פנתה למבטחים וביקשה לקבל את רשימת כל העובדים שיש לזכותם כספים בפנסיית יסוד. רשימה זו התקבלה. על פי רשימה זו פנתה העירייה למבטחים וביקשה לקבל לידיה את הכספים שנצברו על שם עובדים אלו. העירייה תפעל בכספים אלו בהתאם להוראות ההסכם מיד עם קבלתם. 47. משום כך, איננו רואים צורך לדון בשאלה, על מי היתה מוטלת החובה לפעול להעברת הכספים. יחד עם זאת, על מנת להקל ולהסיר ספק, קובעים אנו את לוח הזמנים הבא המתייחס לכל העובדים שהתקבלו לעבודה עד 1996: 1. העירייה תפנה למבטחים בתוך 30 יום ממועד קבלת פסק דין זה ותדרוש את השבת הכספים, שנצברו לזכות העובדים בפנסיית יסוד לפי רשימת שמות העובדים. 2. מבטחים תעביר לעירייה בתוך 30 יום ממועד קבלת דרישת העירייה, את כל הכספים שנצברו לזכות העובדים בפנסיית יסוד. 3. העירייה תפעל בתוך 30 יום ממועד קבלת הכספים, בהתאם להוראות סעיף 4 (א) להסכם. 48. כנהוג בסכסוכים קיבוציים, אין צו להוצאות. ניתן היום י"ט בכסלו, תשס"ד (14 בדצמבר 2003) בהעדר הצדדים. המזכירות תמציא העתקים לב"כ הצדדים. נ.צ. - נ.צ. - אילן סופר - ש ו פ ט רצף בעבודה / רצף זכויותרציפות זכויות פנסיהרשויות מקומיותפנסיה