הצעת חוק שידורי רדיו תורניים

הצעת חוק שידורי רדיו תורניים, התשס”א-2001 מדינת ישראל רואה חשיבות רבה בהפצת תורה ויהדות ובחיזוק הקשר עם מורשת עם ישראל בכל אמצעי הטכנולוגיה המודרנית. הפצת תורה ויהדות באמצעות אמצעי התקשורת האלקטרונים מחייבת הסדרה באמצעות חוק על מנת לבחור בבעלי הזכות להשתמש במשאב התדרים הלאומי לצורך ביצוע שידורי דת, ועל מנת לפקח על פעולתם. בנוסף לאמור , חלק גדול מהציבור אינו יכול על פי אמונתו, להיזקק לשידורי הטלוויזיה והרדיו הקיימים. אין ספק כי ציבור זה, שבעיקרו הוא הציבור החרדי בישראל, זכאי להנות משידורי רדיו ההולמים את ערכיו ואת דרך חייו. מוצע להטיל על המשרד לענייני דתות לפקח על מערך שידורי רדיו ייעודיים בתחום שידורי הדת. מוצע כי המשרד יקים מועצה לשידורי דת, שתפקידה יהיה לבחור בזכיינים שישדרו שידורי דת בישראל, ולפקח על פעולתם. כן מוצע לקבוע כי בעלי הזכיון יוכלו להיות רק מוסדות הפועלים ללא כוונת רווח והמוכרים כמוסדות ציבור על פי אמות המידה המחמירות של פקודת מס הכנסה. בדרך זאת ימנע ניצול ערוץ השידורים לצרכי גריפת רווחים והמשרד יוכל למלא את תפקידו באופן הולם. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ד' בניסן התשס"א- 28.4.2001 פרק א': פרשנות 1. בחוק זה - "אמצעי שליטה", בתאגיד - כל אחד מאלה: (1) זכות הצבעה באסיפה כללית של עמותה או גוף מקביל לה של תאגיד אחר; (2) הזכות למנות דירקטור או מנהל כללי; "בעל זכיון" - מי שקיבל זכיון לפי חוק זה; "בעל עניין" - מי שמחזיק עשרה אחוזים או יותר מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד, ובחברה שניירות הערך שלה הוצעו לציבור ונסחרים בבורסה, מי שמחזיק ביותר מעשרה אחוזים, או מי שמכהן בהם כדירקטור או כמנהל כללי; "הועדת תדרים, הקצאת תדרים" - כהגדרתם בסעיף 1 בפקודת הטלגרף האלחוטי (נוסח חדש], התשל"ב-1972; "המועצה" - המועצה לשידורי דת לפי סעיף 2; "המשרד" - המשרד לענייני דתות; "שידורי דת" - שידור רדיו למבוגרים ולילדים הכוללים שיעורים בתחומי התורה שבכתב והתורה שבעל פה, ושידורים בתחומי האמונה, המורשת, ההיסטוריה, ההווי והפולקלור היהודיים, שידור מוזיקה יהודית, שידורים בתחומי החינוך היהודי, הבית והמשפחה היהודיים ושידורים בתחומי הסובלנות ואיחוד העם; "השר" - השר לענייני דתות. פרק ב': המועצה לשידורי דת 2. (א) הממשלה תמנה מועצה לשידורי דת. (ב) במועצה יהיו תשעה חברים שיציע השר לממשלה, והם: (1) ארבעה נציגי ממשלה שהם עובדי המדינה לפי המלצת השר; (2) חמישה נציגי ציבור שהמליץ עליהם השר באישור מועצת הרבנות הראשית לישראל. (ג) השר ימנה מבין חברי המועצה יושב ראש למועצה, והוא רשאי למנות מבין חבריה גם ממלא מקום ליושב ראש המועצה. 3. (א) לא ימונה חבר מועצה- (1) מי שאינו אזרח ישראל או תושב בה; (2) בעל עניין בתאגיד שהוא בעל זכיון או קרוב משפחה מדרגה ראשונה או עובד של בעל הזכיון; לעניין זה "קרוב" - הורה, צאצא, אח, בן זוג או בן זוגם של אלה; (3) מי שקשור, במישרין או בעקיפין, בעצמו או ידי קרובו, סוכנו או שותפו, בחוזה או בעיסקה עם בעל הזכיון, או מי שהוא בעל עניין בתאגיד, לרבות שותפות, הקשור כאמור; (4) מי שהוא חבר המליאה של רשות השידור שהוקמה לפי חוק רשות השידור, התשכ"ה-1965 או מי שמועסק בכל דרך שהיא בה או בטלוויזיה הלימודית, כמשמעותה בסעיף 55 לחוק הרשות השניה לטלויזיה ורדיו, התש"ן-1990; (5) מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון טרם חלפו שבע שנים מיום ההרשעה או גמר ריצוי העונש לפי המאוחר. (ב) לא ימונה לחבר המועצה אדם שלדעת השר עלולים עיסוקיו או תפקידיו האחרים ליצור ניגוד עניינים עם תפקידו כחבר המועצה. 4. (א) תקופת כהונתו של חבר המועצה תהא ארבע שנים מיום מינויו. (ב) חבר המועצה שתקופת כהונתו תמה אפשר למנותו מחדש לתקופת כהונה נוספת אחת בלבד ברציפות. 5. (א) חבר המועצה יחדל לכהן לפי תום תקופת כהונתו באחד מאלה: (1) התפטר במסירת כתב התפטרות לשר; (2) נתקיים בו סייג מן הסייגים המפורטים בסעיף 3, אולם לעניין הסייג המפורט בסעיף 3(א)(3) לא יחדל חבר המועצה לכהן אם התירה לו המועצה את ההתקשרות בהחלטה שהתקבלה ברוב של שני שלישים מחבריה ובתנאים שתקבע; החלטה כאמור טעונה אישור השר. (ב) חבר המועצה שנתקיים בו סייג מן סייגים המפורטים בסעיף 3 יודיע על כך לשר, בכתב, מיד לאחר שנתקיים בו סייג כאמור או מיד לאחר שנודע לו על קיומו של הסייג, לפי העניין. (ג) נבצר מחבר המועצה, דרך קבע, למלא את תפקידו או שהוא נעדר ללא סיבה סבירה משלוש ישיבות רצופות של המועצה או מיותר משליש הישיבות שקיימה בשנה אחת, רשאי השר, לאחר התייעצות ביושב ראש המועצה, להעבירו מכהונתו בהודעה בכתב ובלבד שהודיע על כך לממשלה ארבע-עשר ימים לפני פקיעת כהונתו של אותו חבר . (ד) הוגש כתב אישום נגד חבר המועצה, רשאי השר, לאחר התייעצות ביועץ המשפטי לממשלה, להשעותו מכהונתו עד למתן פסק דין סופי בענינו . 6. התפטר חבר המועצה מתפקידו או חדל מסיבה אחרת להיות חבר המועצה לפני תום תקופת כהונתו, ימונה חבר אחר במקומו בדרך הקבועה בסעיף 2. 7. (א) חבר המועצה, שאינו יושב ראש המועצה, לא יקבל שכר בעד שירותיו, אך יהא זכאי לקבל החזר הוצאות שהוציא בקשר למילוי תפקידו כחבר המועצה בשיעורים שקבע השר בצו. (ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) רשאי השר להורות על הענקת גמול סביר לחבר המועצה, נציג הציבור, בשיעור שיקבע השר בצו בהסכמת שר האוצר. (ג) על אף האמור בסעיף קטן (א), זכאים יושב-ראש המועצה ויושב ראש ועדה שהתמנה לפי סעיף 10, לקבל גמול הקבוע בסעיף קטן (ב) ובשיעור שיקבע השר בתקנות בהתייעצות עם שר האוצר. 8. (א) ישיבות המועצה יתקיימו אחת לחדשיים לפחות. (ב) יושב ראש המועצה יזמן את ישיבותיה ויקבע את מועדיהן, מקומן וסדר היום שלהן בכפוף להוראות חוק זה. (ג) יושב ראש המועצה יזמן ישיבה מיוחדת אם דרשו זאת השר או ארבעה לפחות מחברי המועצה, הישיבה תתקיים תוך עשרה ימים מיום שנתקבלה הדרישה והמועצה תדון בנושאים המפורטים בדרישה. 9. (א) המנין החוקי בישיבת המועצה הוא רוב חבריה ובהם יושב ראש המועצה או ממלא מקומו; משנפתחה הישיבה במנין חוקי, יהיה המשך הישיבה כדין בכל מספר חברים ובלבד שבעת קבלת ההחלטות נכחו שלושה חברים לפחות ובהם היושב ראש או ממלא מקומו. (ב) לא היה מנין חוקי בעת שנפתחה ישיבת המועצה , רשאי יושב ראש המועצה לדחותה בשעה; עברה השעה האמורה, תהיה הישיבה כדין בכל מספר של נוכחים, ואולם לא יתקבלו בה החלטות אלא אם בישיבה באותה עת שלושה חברים לפחות ובהם היושב ראש או ממלא מקומו. (ג) החלטות המועצה יתקבלו ברוב קולות של המשתתפים בהצבעה; באין רוב בהצבעה כאמור - יימנה קולו של יושב ראש המועצה פעמיים. 10. (א) המועצה רשאית, לצורך ביצוע תפקידיה , למנות מבין חבריה ועדות לכל ענין שתמצא לנכון, לקבוע את תפקידיהן ולאצול להן מסמכויותיה, למעט הסמכות לבחור בבעל זכיון או לבטל זכיון. (ב) המועצה תמנה לכל ועדה יושב ראש מבין חברי הועדה . 11. (א) שניים מחברי ועדה רשאים לערור לפני מליאת המועצה על כל החלטה של הועדה שהתקבלה בניגוד לדעתם. (ב) הערר יוגש באמצעות יושב ראש המועצה, תוך ארבעים ושמונה שעות מעת קבלת ההחלטה, וביצועה יעוכב עד להכרעת המליאה בערר. 12. קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר המועצה או מחמת ליקוי במינויו או בהמשך כהונתו ובלבד שמספר חברי המועצה לא פחת מארבעה. 13. (א) השר רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לסדרי עבודתה של המועצה. (ב) המועצה רשאית לקבוע לעצמה את סדרי עבודתה ככל שלא נקבעו בחוק זה או בתקנות שהתקין השר לענין זה. 14. (א) חבר המועצה שידוע לו כי הוא קשור או עשוי להיות קשור, במישרין או בעקיפין, בעצמו או על ידי קרובו, סוכנו או שותפו, בעיסקה או בענין העומדים לדיון במועצה או בועדה מועדותיה, יודיע על כך בכתב ליושב - ראש המועצה מיד לאחר שנודע לו כי העיסקה או הענין האמורים עומדים לדיון, ולא יהיה נוכח בדיוני המועצה או הועדה כאמור באותם עיסקה או ענין ולא ישתתף בהחלטה המתייחסת אליהם או קשורה עמם. (ב) חבר המועצה, קרובו, סוכנו או שותפו, או תאגיד שאחד האמורים הוא בעל ענין בו או מנהל או עובד אחראי בו, לא יתקשר עם בעל זכיון בחוזה או בעיסקה, אולם רשאית המועצה, ברוב של שני שלישים מחבריה, להתיר את ההתקשרות בתנאים שתקבע; היתר כאמור טעון אישורו של השר. 15. חברי המועצה שאינם עובדי המדינה, דינם כדין עובדי המדינה לענין החיקוקים המפורטים להלן: (1) חוק הבחירות לכנסת [נוסח משולב], התשכ"ט - 1969. (2) חוק שירות המדינה (סיוג פעילות מפלגתית ומגבית כספים), התשי"ט - 1959; (3) חוק שירות הציבור (מתנות), התש"ם - 1979; 16. ואלה תפקידי המועצה: (1) קביעת המדיניות לגבי סוגי השידורים, תכנם, היקפם ומועדיהם; (2) פיקוח על ביצוע השירותים, בשים לב לסוגי המישדרים והיקפם ועל ביצוע השידורים בידי בעלי הזכיונות; (3) פרסום מכרזים למתן זכיונות; (4) שימוש בועדת המכרזים; (5) קביעת כללים בדבר שידורי פרסומת על ידי בעל זכיון; (6) קביעת כללים בדבר שידורי אקטואליה על ידי בעל זכיון; (7) ביטול זכיון, הגבלתו או התלייתו. 17. (א) ראה השר כי המועצה אינה ממלאת כראוי את תפקידיה על פי פרק זה, יתרה במועצה, בהודעה מנומקת בכתב שישלח ליושב- ראש המועצה, כי אם תוך זמן שיקבע לא תתקן את הטעון תיקון, יורה על פיזורה או על החלפת היושב ראש; לא תוקן המעוות תוך המועד שקבע השר בהודעתו, רשאי השר באישור הממשלה, להורות על פיזור המועצה או על החלפת יושב הראש . (ב) הורה השר על פיזור המועצה, תמונה מועצה חדשה בדרך האמורה בסעיף 2; עד למינויה של מועצה חדשה, רשאי השר למלא את תפקידי המועצה כפי שנקבע בפרק זה . 18. המועצה תגיש לשר דין וחשבון שנתי על פעולותיה. פרק ג' : זכיון לשידורי דת 19. (א) המועצה תעניק זכיון לעשר שנים לשידור שידורי דת . (ב) בעל זכיון אינו חייב ברשיון לפי חוק הבזק , התשמ"ב - 1982 . (ג) הוראות הפקודה יחולו על בעל זכיון. (ד) בעל זכיון יקבל רשיון הכל לפי הוראות הפקודה; בוטל זכיון - בטל הרשיון . (ה) זכיון אינו ניתן להעברה, לשעבוד או לעיקול . 20. (א) זכיון לשידורי דת ינתן על פי מכרז פומבי שתפרסם המועצה . (ב) המועצה תקבע את תנאי המכרז לרבות תנאי הסף להשתתפות במכרז, ובלבד שלא תקל מן התנאים הנקובים בסעיף 23.. 21. המועצה תקבע את מספר הזכיונות בהתאם לכמות התדרים שיוקצו לשידורי דת, המועצה רשאית לייעד לזכיון אחד יותר מתדר שידור ארצי אחד וכן לקבוע סוגים שונים של זכיונות בהתאם לקהלי יעד שונים. 22. המועצה רשאית לבטל זכיון, להגבילו או להתלותו בכל אחד מהמקרים הבאים, ובלבד שניתנה לבעל הזכיון הזדמנות להשמיע את טענותיו בפניה: (1) בעל הזכיון לא גילה למועצה מידע שנדרש לגלותו או שמסר לה מידע לא נכון; (2) בעל הזכיון לא קיים הוראות פרק זה או תקנות או כללים לפיו; (3) בעל הזכיון הפר הפרה מהותית את תנאי הזכיון; (4) בעל הזכיון לא החל בשידורים תוך הזמן שנקבע לכך בזכיון או הפסיק את שידוריו למשך פרק זמן בלתי סביר; (5) חדלו להתקיים בבעל הזכיון אחת או יותר מן התכונות המכשירות אותו להשתתף במכרז או להיות בעל זכיון; (6) מונה לבעל הזכיון כונס נכסים או מפרק זמני, ניתן צו לפירוקו או שהוא החליט על פירוקו מרצון; (7) בעל הזכיון ביקש ביטול זכיונו; (8) לדעת המועצה, טעמים שבטובת הציבור מחייבים זאת . 23. במכרז רשאי להשתתף מי שמתקיימים בו כל אלה: (1) הוא רשום בישראל כמוסד ציבורי כמשמעותו בפקודת מס הכנסה; (2) מנהלו או אדם שהוא בעל עניין בו, לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון בעשר השנים שקדמו להשתתפותו במכרז; (3) הוא אינו רשום כמפלגה כמשמעותה בחוק המפלגות התשנ"ב - 1992 ; (4) הוא אינו גוף הקשור לסיעה כשמשמעותו בחוק מימון מפלגות, התשל"ג - 1973. 24. ועדת המכרזים רשאית לדון עם מציע בפרטי הצעתו, לבקש הבהרות לגביה ולבקש מכל המציעים לתקן את הצעותיהם, ובלבד שהובאו לידיעת כל המציעים דבר הועדה למציע מסויים לתקן את הצעתו ותוכן הפניה וכן שניתנה הזדמנות שווה לכל אחד מהם. 25. בבואה לבחור את הזוכה במרכז, תפעל המועצה באופן שיוויוני, ובין היתר תשקול - (1) את יכולתו הכספית והארגונית של המציע; (2) את הידע והניסיון המקצועיים העומדים לרשותו; (3) את מיגוון שידורי הדת של המציע ומידת התאמתם לקהל היעד; (4) את קיום המלצות של רבנים ידועי שם ושל גופים העוסקים בשיעורי דת; (5) את מידת התאמת לוח השידורים המוצע על ידי המציע לציבור שאינו יכול, על פי אמונתו, להיחשף לרוב שידורי הרדיו המשדרים במדינה; (6) את הרכבה של הועדה הרוחנית המפקחת על תוכן שידוריו של המציע . 26. (א) בעל זכיון רשאי לכלול במסגרת שידוריו, תשדירי פרסומת תמורת תשלום בשיעור שהוא יקבע . (ב) המועצה רשאית לקבוע כללים בדבר חובת בעל זכיון לקבוע לוח מחירים לתשדירי פרסומת, פרטים שיכלול הלוח ואופן הבאתו לידיעת הציבור. 27. זמן שידור מרבי לתשדירי פרסומת, שרשאי בעל זכיון להקצות בכל שעת שידור, לא יעלה על שבע דקות . פרק ה': שידורי אקטואליה 28. (א) בעל זכיון רשאי לכלול במסגרת שידוריו , תשדירי אקטואליה המיועדים לקהל היעד לו הוא משדר בהיקף שייקבע על ידו; (ב) המועצה רשאית לקבוע כללים בדבר היקף שידורי האקטואליה ובדבר הפיקוח על התאמתם לאופי השידורים האחרים של בעל הזכיון. פרק ו': סייגים לשידורים 29. בעל זכיון לא ישדר שידורי דת או שידורי אקטואליה שיש בהם- (1) עבירה פלילית או עוולה אזרחית לפי כל דין; (2) הסתה לגזענות לאפליה או לפגיעה ממשית באדם או בקבוצת בני - אדם, על רקע השתייכותם לדת, גזע, לאום, מין, עדה, אורח - חיים או מוצא; (3) תעמולה מפלגתית, למעט תעמולת בחירות המותרת על פי דין; (4) הפרת איסור שקבעה המועצה בכללים לפי הוראה אחרת של חוק זה . פרק ז': הועדת תדרים לשידורי דת 30. (א) הגוף המוסמך להועיד תדרים בהתאם לפקודה יקצה תדרים לשידורי דת. (ב) כמות התדרים שתוקצה לשידורי דת תיקבע על ידי הממשלה בהתאם לעקרונות השוויון בין צרכני שירותי הרדיו בארץ, תוך התחשבות במספר התדרים בהם ניתן לעשות שימוש לשידורי רדיו בישראל . (ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא יפחת מספר התדרים שיוקצה למטרת שידורי דת ממספר תדרים שיאפשר מתן שמונה זכיונות לשידורי דת בכל הארץ. פרק ח': מענק הקמה 31. (א) המשרד ישתתף בהוצאות ההקמה של תחנת שידור של בעל זכיון בהיקף שלא יעלה על 50% מעלות ההקמה, ובלבד שלא ישולם לזכיון אחד סכום העולה על 400,000 שקלים חדשים. (ב) בוטל הזכיון לפני תום תוקפו, ישיב בעל הזכיון למשרד את החלק היחסי ממענק ההקמה ששולם לו על ידי המשרד. הצעות חוקתחנת רדיומוסדות תורניים