הצעת חוק מינוי לתפקיד ממלכתי בחו"ל

הצעת חוק מינוי לתפקיד ממלכתי בחוץ לארץ (תיקוני חקיקה), התשס”ב-2001 השירות הממלכתי בחוץ לארץ הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה ליחסיה ולדמותה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית. במשך השנים הפך השירות למוקד למינויים פוליטיים, שלעיתים כישוריהם אינם עולים בקנה אחד עם דרישותיו המהותיות של התפקיד, והמינוי בחו"ל משמש כאתנן. לפיכך, כפופים כיום מינויים של שגרירים שאינם נמנים על שירות החוץ לבחינה בפני ועדה מקצועית של נציבות שירות המדינה. אנו עדים בשנה האחרונה לשיח ציבורי רחב היקף על כשלון ההסברה הישראלית בחו"ל והטענות מופנות באופן לעתים כלפי נציגי המדינה בחו"ל. מן הראוי לפיכך להבטיח שהקריטריונים המיושמים בבחירת שגרירים יורחבו ויחולו גם על שליחים במשרות בכירות אחרות, וזאת על-מנת להבטיח תפקוד מקצועי נאות ותרומה למאמצי ההסברה הישראלית בחו"ל. כמו כן מטרת החוק למנוע ניצול של תפקיד ממלכתי בחו"ל למטרות מפלגתיות או אחרות שאינן עולות בקנה אחד עם הגדרות התפקיד. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ו בחשון התשס"ב - 12.11.2001 1. בחוק שירות המדינה [מינויים], התשי"ט - 1959 : (1) אחרי סעיף 40 יבוא: 40א. (א) מינוי של אדם לתפקיד ממלכתי במדינת חוץ יהיה על ידי ועדה כאמור בסעיף 7 ולפי הוראות סעיפים 19 ו - 23; הוראות סעיף 40 לא יחולו על מינוי לפי סעיף זה. (ב) בסעיף זה - "תפקיד ממלכתי בחוץ לארץ" - לרבות: (1) ארגון בין-לאומי שמדינת ישראל חברה בו; (2) נציגויות של משרדי ממשלה בחו"ל, לרבות משרד האוצר, משרד התעשייה והמסחר ומשרד מלווה הפיתוח (בונדס); (3) כל תפקיד אחר שיש בו כדי לייצג את מדינת ישראל." (2) בתוספת, פיסקאות (13), (14), (29) - יימחקו. 2. בחוק שירות המדינה [משמעת], התשכ"ג - 1963 בסעיף 17, בסופו יבוא: "(7) קיים פעילות פוליטית או פעילות שיש בה חשש לניגוד עניינים במהלך תקופת כהונתו בתפקיד ממלכתי במדינת חוץ, כמשמעותו בסעיף 40א לחוק שירות המדינה [מינויים], התשי"ט - 1959." הצעות חוקמשפט בינלאומישגרירות