הצעת חוק הרשות הרשות לקידום מעמד הילד

הצעת חוק הרשות לקידום מעמד הילד, התשס”א-2001 לאור ריבוי התחומים הנוגעים לשלום הילד, הגנתו, קידומו, זכויותיו וחובותיו, שפרושים על פני רבים ממשרדי הממשלה, מוצע להקים רשות לאומית לקידום הילד, שתפקידה להוות גוף מתאם שיישם את מטרות חוק זה. בין היתר תהיה אחראית הרשות ליזום ולתכנן, באופן מערכתי מתואם, פעילות לקידום מעמד הילד ובני הנוער, להגן עליהם ולהבטיח את זכויותיהם, לרבות מימוש עקרונות טובת הילד, אי הפלייה, הזכות להתפתחות בתנאים נאותים, להביא לתיאום בין הגופים המטפלים במעמד הילד בישראל, לקדם החינוך, החקיקה והאכיפה בתחומים אלה, לתת כלים ומידע הנדרשים לממשלה לשם השגת המטרות האמורות. לאור חשיבות הנושא מוצע, כי ראש הממשלה יהיה השר הממונה על רשות זו. הצעת חוק דומה של חברי הכנסת דני נוה וזהבה גלאון הונחה על שולחן הכנסת ה-15 ומספרה פ/662. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ג' באב התשס"א - 23.7.2001 חוק זה מטרתו להקים רשות אשר תפעל לקידום זכויות ילדים, לגיבוש פעילות למענם ולתאום פעולות משרדי ממשלה בתחום. מוקמת בזה רשות לקידום מעמד הילד במשרד ראש הממשלה (להלן - הרשות). (א) תפקידי הרשות כמפורט בסעיף 3, יבוצעו בידי מנהל הרשות, והוא יסתייע במינהלת הרשות ובוועדה המייעצת. (ב) הרשות תגבש, תקדם ותעודד מדיניות ופעילות למען הילד, להגנה על ילדים ולהבטחת זכויותיהם, לביעור ההפליה נגד ילדים ובכלל זה את זכותם להתפתח בתנאים נאותים. (ג) גיבשה הרשות מדיניות באחד הנושאים שבתחום תפקידיה, יביאה ראש הממשלה לאישור הממשלה, אם ביקשה זאת הרשות. (ד) מדיניות הרשות, כפי שאושרה בידי הממשלה, תחייב את משרדי הממשלה. (ה) בלי לפגוע בכלליות האמור בסעיפים קטנים (א) - (ג) יכללו תפקידי הרשות את אלה: (1) לעודד, לתאם ולקדם את פעולות משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וגופים אחרים הפועלים בתחומי פעולתה של הרשות; (2) לקיים מעקב ובקרה לגבי פעילות משרדי הממשלה בנושאים שבתחומי פעולתה של הרשות; (3) לייעץ למשרדי הממשלה בנושא אכיפתם של חוקים בתחומי פעולתה של הרשות; (4) לעקוב אחר מילוי המלצותיו של מבקר המדינה הנוגעות לתחומי פעולתה של הרשות; (5) לפעול להעמקת המודעות הציבורית בתחומי פעולתה של הרשות, לרבות באמצעות מערכות החינוך והתקשורת; (6) לפעול לקידום הצעות חוק בתחומי פעולתה של הרשות; (7) לרכז מידע ונתונים וליזום מחקרים בתחומי פעולתה של הרשות; (8) ליזום, לתכנן ולקדם הקמת מסגרות פעולה ושירותים בתחומי פעולתה של הרשות; (9) לפעול ליישומה של אמנת האומות המאוחדות בדבר זכויות הילד, אשר אושרה על ידי עצרת האומות המאוחדות ביום כ"ב בחשון התש"ן (20 בנובמבר 1989) (להלן - האמנה); (10) להכין עבור הממשלה דיווחים תקופתיים שעל הממשלה לפרסם בהתאם לאמנה ודיווחים נוספים כפי שיוטלו עליה על ידי הממשלה; (11) ליזום ולקיים קשרים עם גופים בין-לאומיים ועם גופים במדינות מחוץ לישראל הפועלים בתחומי פעולתה של הרשות. 4. (א) ראש הממשלה באישור הממשלה, ימנה מנהל רשות. (ב) הודעה על המינוי כאמור בסעיף קטן (א) תפורסם ברשומות. על מינוי לפי סעיף זה לא תחול חובת מכרז לפי סעיף 19 לחוק שירות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959. (ג) כשיר להתמנות למנהל הרשות מי שהוא בעל רקע ונסיון אקדמי, מקצועי או מעשי של שלוש שנים לפחות, בתחום מתחומי פעולתה של הרשות. 5. (א) ראש הממשלה, בהתייעצות עם מנהל הרשות, ימנה ועדה מייעצת בת 35 חברים (להלן - הוועדה המייעצת); מינוי חברי הוועדה המייעצת יהיה בשים לב לכישוריהם, לנסיונם וכן לתפקידם או לעיסוקם בתחומי פעולתה של הרשות. (ב) הוועדה המייעצת תהיה מורכת מאלה: (1) מנהל הרשות; (2) נציג אחד של כל אחד ממשרדים אלה, שהוא עובד המשרד, על פי המלצת השר, הנוגע בדבר: (א) משרד ראש הממשלה; (ב) משרד העבודה והרווחה; (ג) משרד האוצר; (ד) משרד המשפטים; (ה) משרד לעיניני דתות; (ו) משרד החינוך; (ז) משרד המדע, התרבות והספורט; (ח) משרד החוץ; (ט) המשרד לקליטת העליה; (י) משרד הבריאות. (3) נציג אחד של כל אחד מגופים אלה, שהוא עובד אותו גוף, על פי המלצת העומד בראש הגוף הנוגע בדבר: (א) משטרת ישראל; (ב) המוסד לביטוח לאומי; (ג) נציבות שירות המדינה; (ד) שירות התעסוקה; (ה) ארגון העובדים הארצי המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים; (ו) מרכז השלטון המקומי; (4) 18 נציגים מקרב הציבור מהם 14 מקרב ארגונים וגופים לא ממשלתיים העוסקים בתחומי פעולתה של הרשות, ו-4 מומחים בעלי רקע ונסיון אקדמי, מקצועי או מעשי של חמש שנים לפחות, בתחום מתחומי פעולתה של הרשות. (ג) הועדה המייעצת תבחר לעצמה יושב ראש מבין המומחים המנויים בסעיף קטן (ב)(4), וכן ממלא מקום ליושב ראש. (ד) (1) נציגי משרדי הממשלה כאמור בסעיף קטן (ב)(2), ונציגי המוסד לביטוח לאומי, נציבות שירות המדינה ושירות התעסוקה כאמור בסעיף קטן(ב)(3), ימונו מבין העובדים שדרגתם אחת מארבע הדרגות הגבוהות במשרד; (2) נציגי משטרת ישראל כאמור בסעיף קטן (ב)(3) ימונו מבין הקצינים שדרגתם אחת מחמש הדרגות הגבוהות בשירות משטרת ישראל. (ה) בהרכב החברים שימונו לפי סעיף קטן (ב)(2) ו-(3) יהיה ייצוג של שלושים אחוזים לפחות לכל אחד מהמינים. 6. תפקידי הוועדה המייעצת הם: (1) לייעץ למינהלת הרשות בענינים של מדיניות או בכל ענין אחר הנוגע לפעולותיה; (2) להמליץ למינהלת הרשות בדבר הקצאת המשאבים שיועמדו לרשות הרשות והשימוש בהם; (3) לקיים דיון בדו"ח השנתי של הרשות. 7. (א) תקופת כהונתו של חבר הוועדה המייעצת תהיה שלוש שנים מיום מינויו, ואולם חבר הוועדה שתקופת כהונתו תמה יוסיף לכהן עד למינוי חבר אחר במקומו או עד למינויו מחדש, לפי הענין. (ב) חבר הוועדה המייעצת יכול שימונה מחדש לתקופת כהונה נוספת בדרך הקבועה בסעיף 5. 8. חבר הוועדה המייעצת יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו בהתקיים אחד מאלה: (1) הוא התפטר במסירת מכתב התפטרות למנהל הרשות; (2) הוא חדל לכהן בתפקיד שבשלו מונה חבר מועצה או שלא נתקיימו בו עוד התנאים שבשלהם מונה; (3) העומד בראש הגוף אותו הוא מייצג כאמור בסעיף 9(ב)(2) ו-(3) הודיע בכתב לראש הממשלה ולמנהל הרשות, כי הוא מבקש להחליף את נציגו בנציג אחר. 9. ראש הממשלה יעביר מכהונתו חבר בוועדה המייעצת לפני תום תקופת כהונתו בהתקיים אחד מאלה: (1) נבצר ממנו דרך קבע למלא את תפקידו; (2) הוא נעדר, ללא סיבה מוצדקת, מארבע ישיבות רצופות של הוועדה המייעצת; (3) הוא הורשע בעבירה, אשר מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה, אין הוא ראוי לשמש עוד בתפקידו כחבר הוועדה המייעצת. 10. חדל חבר הוועדה המייעצת לכהן או שהוא הועבר מכהונתו, יתמנה במקומו חבר אחר, באותה דרך שבה נתמנה אותו חבר הוועדה המייעצת, עד לתום אותה תקופת כהונה. 11. (א) הוועדה המייעצת תתכנס לא פחות מארבע פעמים בשנה. (ב) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), תתכנס הוועדה המייעצת אם החליטה על כך מינהלת הרשות או על פי דרישת שליש מחברי הוועדה המייעצת. (ג) החלטות הוועדה המייעצת יתקבלו ברוב דעות של המשתתפים בהצבעה; היו הדעות שקולות, תכריע דעת היושב ראש, ובהעדרו דעת ממלא מקומו. (ד) הוועדה המייעצת רשאית להזמין לדיוניה גם מי שאינו חבר הוועדה. (ה) הוועדה המייעצת תקבע לעצמה את סדרי עבודתה ופעולתה ככל שלא נקבעו לפי חוק זה. 12. חבר הוועדה המייעצת לא יהיה זכאי לתמורה בעד שירותיו לפי חוק זה, אך יהיה זכאי להחזר הוצאות סבירות שהוציא במילוי תפקידו, כפי שיקבע ראש הממשלה. 13. (א) ראש הממשלה ימנה את מינהלת הרשות; מינהלת הרשות תמנה תשעה חברים והם: (1) מנהל הרשות, והוא יהיה היושב ראש; (2) חמישה מבין חברי הוועדה המייעצת המכהנים לפי סעיף 5(ב)(2) או (3) ובלבד שאחד מהם יהיה נציג משרד העבודה והרווחה; (3) שלושה מבין חברי הוועדה המייעצת המכהנים לפי סעיף 5(ב)(4). (ב) ראש הממשלה רשאי למנות, מקרב חברי מינהלת הרשות שמונו לפי הוראות סעיף קטן (א)(2), ממלא מקום ליושב הראש. (ג) ראש הממשלה רשאי להחליף את חברי מינהלת הרשות, למעט את היושב ראש, בחברים אחרים של הוועדה המייעצת שמונו לפי סעיף 9(ב)(2) עד (4). 14. תפקידיה של מינהלת הרשות הם: (1) להתוות את מדיניות הרשות, לאחר שנועצה בוועדה המייעצת; (2) לפעול להגשמת מטרות החוק ולביצוע תפקידי הרשות, ולשם כך להכין תכניות ודרכי פעולה; (3) לעקוב אחר ביצוע תכניות ודרכי פעולה שאושרו, ואחר מסירת דיווחים לפי חוק זה; (4) להמליץ על הקצאת התקציב שיועמד לרשות הרשות. 15. מינהלת הרשות רשאית להתכנס ולקבל החלטות אף אם פחת מספר חבריה, ובלבד שלא פחת משישה. 16. (א) מינהלת הרשות תתכנס פעם בחודש, לכל הפחות. (ב) המנין החוקי של ישיבת מינהלת הרשות הוא שישה חברים ובהם היושב ראש, ובהעדרו - ממלא מקומו. (ג) החלטות מינהלת הרשות יתקבלו ברוב דעות של המשתתפים בהצבעה; היו הדעות שקולות, תכריע דעת היושב ראש, ובהעדרו - דעת ממלא מקומו. (ד) כל חבר הוועדה המייעצת יקבל עותק מהחלטות מינהלת הרשות בסמוך לאחר קבלתן. (ה) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), תתכנס מינהלת הרשות, אם דרש זאת שליש מחברי הוועדה המייעצת. (ו) מינהלת הרשות רשאית להזמין לדיוניה גם מי שאינו חבר בה. (ז) מינהלת הרשות תקבע לעצמה את סדרי עבודתה, ככל שלא נקבעו לפי חוק זה. 17. (א) מינהלת הרשות תמסור, אחת לשנה, דין וחשבון על פעולותיה לממשלה באמצעות ראש הממשלה, ולוועדה המייעצת; ראש הממשלה יניח את הדין וחשבון על שולחן הכנסת. (ב) הונח הדין וחשבון על שולחן הכנסת, תדון בו הוועדה לקידום מעמד הילד של הכנסת. (ג) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), תמסור מינהלת הרשות דין וחשבון בענין מסוים אם דרשו זאת ראש הממשלה או הועדה המייעצת. 18. (א) משרד ממשלתי, רשות מקומית ותאגיד שהוקם בחוק ייוועצו ברשות בכל ענין הקשור לתחומי פעולתה של הרשות, לפי דרישתה. (ב) הרשות תייעץ לגוף מבוקר המנוי בסעיף 9(1) עד (6) לחוק מבקר המדינה וכן לגוף מבוקר אחר המנוי בסעיף 9 לחוק האמור שהחליט עליו ראש הממשלה, באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת (להלן - גוף מבוקר) על פי בקשתו, בכל ענין הקשור לתחומי פעולתה של הרשות. 19. (א) קיבלה הרשות תלונה של אדם על מעשה הקשור בתחום מתחומי פעולתה של הרשות, וסברה כי היא ראויה להתברר כתלונה לפי הפרק השביעי לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] (להלן - חוק מבקר המדינה), רשאית הרשות להעביר את התלונה לנציב תלונות הציבור, אם הסכים לכך אותו אדם. (ב) הועברה תלונה לנציב תלונות הציבור בהתאם להוראות סעיף קטן (א), יודיע הנציב לועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת את דבר התלונה ואת תוצאות הבירור. (ג) נציב תלונות הציבור ימסור לכנסת דין וחשבון שנתי בדבר תלונות שנמסרו לו שענינן פגיעה בזכויות הילד, ותוצאות הברור בהן. (ד) בסעיף זה - "מעשה" - לרבות מחדל או ביצוע פעולה תוך חריגה ממסגרת הזמן הקבוע בחוק לביצועה. 20. (א) הרשות רשאית לקבל מגוף מבוקר כל ידיעה, מסמך או דין וחשבון (להלן - מידע), בתחומי פעולתה של הרשות, אשר נמצאים בתחום סמכותו של אותו גוף והדרושים לרשות לביצוע תפקידיה. (ב) מצא שר, שגוף מבוקר שנתבקש למסור מידע כאמור בסעיף קטן (א) עוסק בתחומי פעילות משרדו, וכי מסירתו של מידע כאמור עלולה לסכן את בטחון המדינה, את יחסי החוץ שלה או את שלום הציבור, רשאי הוא להורות כי לא יועבר אותו מידע, ואולם אם ניתן להעביר לרשות חלק מן המידע שאין בגילויו סכנה כאמור, יועבר אותו החלק. (ג) על אף האמור בסעיף זה לא יימסר מידע אם מסירתו אסורה לפי דין אחר. (ד) חבר בוועדה המייעצת או במינהלת הרשות לא יגלה מידע שנמסר לרשות לפי סעיף זה, אלא ברשות מנהל הרשות. 21. (א) תקציב הרשות ייקבע בחוק התקציב השנתי בתחום פעולה נפרד, במסגרת תקציב משרד ראש הממשלה. (ב) תקציב שנתי לרשות יכלול: (1) תקציב רגיל; (2) תקציב לפעולות הרשות. 22. תחילתו של חוק זה 45 יום מיום פרסומו. 23. ראש הממשלה ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בהתייעצות עם ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו. הצעות חוקקטיניםזכויות הילד