הצעת חוק הרשות למלחמה באלכוהוליזם

הצעת חוק רשות למלחמה באלכוהוליזם, התשס”א-2001 בימים אלו בעיית האלכוהליזם מתפשטת והמשבר החברתי גודל ובעקבות הקיצוצים בשירותים החברתיים, החוק הזה בא להטיל ולקבוע תקציבים שיושקעו במחלות שנוצרות מאלכוהליזם. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ג' באב התשס"א - 23.7.2001 פרק א': פרשנות 1. בחוק זה - "התמכרות לאלכוהול" - איבוד שליטה על שתיית משקאות ו/או מוצרים המכילים אלכוהול "מכור לאלכוהול" - מי שיש לו דחף בלתי ניתן לשליטה לשתות משקאות אלכוהוליים "השר" - העבודה והרווחה פרק ב': הרשות 2. מוקמת בזה רשות לסיוע למלחמה באלכוהול (להלן - הרשות). 3. הרשות היא תאגיד. 4. הרשות תהיה גוף מבוקר כמשמעותו בסעיף 9(6) לחוק מבקר המדינה, התשי"ח - 1958 [נוסח משולב] . 5. (א) הרשות תקבע ותקדם מדיניות טיפול ושיקום בתחום המלחמה באלכוהול, על מנת שזו תשמש בסיס לפעילותה ולפעילות הממשלה בנושא; גיבשה הרשות מדיניות באחד התחומים שבסמכותה, יביאה השר לאישור הממשלה, אם ביקשה זאת הרשות. (ב) מבלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף קטן (א) יכללו תפקידי הרשות גם את אלה: (1) גיבוש מדיניות של שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וגופים אחרים הפועלים בתחום מניעת השימוש באלכוהול וקידום שיתוף פעולה זה; (2) לתכנן ולקדם מסגרות פעולה ושירותים לטיפול, לשיקום ולאכיפת החוקים, בתחום ההתמכרות לאלכוהול, בהתאם למדיניות הרשות; (3) לפעול להקמתם, לפיתוחם, לניהולם ולאחזקתם של מסגרות מתאימות, שירותים ותכניות לסיוע למתמכרים לאלכוהול לרבות מסגרות לתמיכה נפשית ומשפטית בהתאם למדיניות הרשות ובשיתוף עם המשרדים הנוגעים בדבר; (4) סיוע לשירותים הממלכתיים ולשירותי הרשויות המקומיות בייעוץ והכוונה בנוגע לטיפול במכורים ובני משפחותיהם; (5) עידוד פעילות התנדבותית בקרב יחידים וגופים לטיפול ולשיקום של מכורים לאלכוהול; (6) ייזום, תיאום והכשרה של כוח אדם מקצועי במוסדות ובשירותים הפועלים בתחום הטיפול והשיקום של מכורים לאלכוהול; (7) פעילות ומעקב אחר אכיפת החוק והענישה בתחום השימוש באלכוהול והצעת הצעות בעניין זה; (8) קביעת כללים להקצבות כספים לגופים הפועלים בתחום הטיפול והשיקום של מכורים לאלכוהול, מתוך תקציב הרשות ולהקצותם; (9) ריכוז מידע, ייזום מחקרים, פיתוח ידע בתחום פעולתה של הרשות, בכפוף להוראות כל דין; (10) לקיים קשרים עם גופים ארציים ובינלאומיים הפועלים בתחום הסיוע והמניעה של מכורים לאלכוהול. 6. (א) לרשות תהיה מועצה ובה 51 חברים שימנה השר, באישור הממשלה; הודעה על המינוי תפורסם ברשומות. (ב) המועצה תהיה מורכבת מאלה: (1) ששה עשר בעלי תפקידים כמפורט בתוספת (2) נציג אחד מבין עובדי משרדו של כל אחד מאלה: ראש הממשלה, שר הפנים, שר המשפטים, שר האוצר,שר הבינוי והשיכון ושר הביטחון (3) נציג אחד של כל אחד מאלה: המוסד לביטוח לאומי, שירות התעסוקה, הרשות לשיקום האסיר, המועצה להשכלה גבוהה, ההסתדרות הרפואית בישראל, הסתדרות הפסיכולוגים, איגוד העובדים הסוציאליים, הסתדרות האחיות, האגודה הישראלית לקרימינולוגיה, מרכז השלטון המקומי, מועצת תנועות הנוער , המועצה הלאומית למחקר ופיתוח, הסתדרות המורים, ארגון המורים העל-יסודיים (5) ארבעה נציגי ציבור שיקבע השר (6) חמישה נציגים ממרכז השלטון המקומי (7) שלושה נציגים של הועד הארצי של ראשי הרשויות המקומיות הערביות 7. השר ימנה מבין חברי המועצה יושב - ראש למועצה; השר רשאי למנות מבין חברי המועצה אדם שיהיה מלא מקום ליושב - ראש המועצה. 8. תקופת כהונתם של חברי המועצה שמונו בהתאם לסעיף 6(ב) תהיה *** שנים; חבר מועצה שתקופת כהונתו תמה ניתן למנותו מחדש; חבר מועצה שכהונתו תמה יוסיף לכהן עד למינוי חבר אחר תחתיו, או עד מינויו מחדש, הכל לפי העניין. 9. השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו אם נתקיים בו אחד מאלה: (1) הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר המועצה; (2) אינו מסוגל מטעמי בריאות למלא את תפקידיו; (3) נעדר בלא סיבה מוצדקת מארבע ישיבות רצופות של המועצה. 10. חדל חבר מועצה לכהן בתפקיד שבשלו מונה כחבר המועצה או שחדלו להתקיים בו התנאים שבשלהם מונה, או שהתפטר מהמועצה, הועבר מתפקידיו או נפטר, יתמנה חבר אחר באותה דרך בה נתמנה אותו חבר מועצה. 11. תפקידי המועצה יהיו: (1) התווית קווי הפעולה של הרשות; (2) הנחיית המינהלה במילוי תפקידיה ופיקוח על פעולותיה; (3) דיון בהצעת התקציב השנתי כאמור בסעיף ***, בדין וחשבון השנתי ובכל עניין אחר הנוגע לפעילותה של הרשות. 12. המועצה תמנה ועדה מקצועית וועדה מקצועית עליונה כהגדרתן בסעיף 1 לחוק זה. כן רשאית המועצה למנות ועדות מבין חבריה ולאצול להן סמכויות. 13. (א) השר, בהתייעצות עם המועצה, רשאי לקבוע בתקנות הוראות בדבר חוקי, דרכי כינוס המועצה וועדותיה וניהול ישיבותיהן, סדרי ההצבעה, סמכויות יושב- ראש המועצה או יושב - ראש ועדה, והחזר הוצאות שנגרמו לחברי המועצה ולחברי המינהלה שאינם עובדי הרשות או עובדי מדינה עקב השתתפותם בישיבות המועצה, הועדות או המינהלה. (ב) המועצה וועדותיה יקבעו את סדרי עבודתן אם לא נקבעו בתקנות כאמור בסעיף קטן (א). (ג) המועצה תתכנס לפחות *** פעמים בשנה. 14. (א) השר, בהתייעצות עם המועצה, ובאישור הממשלה, ימנה מנהל לרשות; השר, בהתייעצות עם המועצה רשאי למנות סגן למנהל הרשות. (ב) ענייני הרשות ינוהלו בידי המינהלה, שתהא מורכבת ממנהל הרשות, סגנו - אם נתמנה כאמור, ושישה חברים שימונו מבין עובדי משרדו של כל אחד מאלה: שר האוצר, שר הבריאות, שר החינוך, השר לביטחון פנים, שר המשפטים ושר העבודה והרווחה, ונציגי ציבור שימנה השר בהתייעצות עם המועצה מבין חברי המועצה שאינם עובדי מדינה. (ג) מספר חברי המינהלה לא יעלה על 12 חברים. 15. תפקידי המינהלה הם: (1) פעילות לביצוע תפקידי הרשות בהתאם להנחיות המועצה; (2) הכנת התקציב בשנתי של הרשות והגשתו למועצה; (3) הגשת דו"ח שנתי שלפעולות הרשות וכל דו"ח אחר שתדרוש המועצה על פעולות הרשות למועצה; (4) פרסום סיכום שנתי של פעולות הרשות; (5) העברת דו"ח או כל מידע שיידרש על פעולותיה של הרשות או על כל עניין שהוא בגדר תפקידיה וסמכויותיה של הרשות לשר, לפי דרישתו; (6) מינוי עובדי הרשות וקביעת תפקידיהם וסמכויותיהם , כאמור בסעיף 17. 16. המינהלה מוסמכת לבצע בשם הרשות כל פעולה שתידרש למילוי תפקידי הרשות על פי חוק זה, למעט פעולות שיוחדו בחוק זה למועצה . 17. (א) השר, בהתייעצות עם שר האוצר, יקבע תקן לעובדי הרשות. (ב) דין קבלתם של עובדים לרשות ומנוייהם יהיו כדין זה של עובדי המדינה, בשינויים המחויבים. (ג) שכרם ותנאי עבודתם של עובדי הרשות, לרבות המנהל וסגנו יהיו כתנאי עבודתם של עובדי המדינה ותיאומים שתקבע המינהלה באישור השר. 18. (א) המינהלה תכין, לתאריך שקבעה המועצה, הצעת תקציב שנתי לרשות ותגיש אותו למועצה. בנסיבות מיוחדות רשאית המינהלה להגיש הצעת תקציב לתקופה קצרה משנה וכן הצעת תקציב נוסף. (ב) המועצה תדון בהצעת התקציב והיא רשאית להכניס בהצעת התקציב שינויים כפי הבנתה. (ג) תקציב הרשות טעון אישור השר. 19. תקציב הרשות ימומן מאוצר המדינה וממענקים ומתרומות שתקבל הרשות. פרק ג': פעילות משרדי הממשלה והפיקוח על הרשות 20. משרדי הממשלה יפעלו בשיתוף פעולה עם הרשות בעניינים שבתחומי סמכותה של הרשות. 21. (א) הרשות תעביר מדי שנה לשר דין-וחשבון על פעולותיה; כן תפרסם הרשות סיכום שנתי של פעולותיה. (ב) הרשות תעביר בכל עת לשר לפי דרישתו, דין וחשבון וכן מידע שוטף או חד-פעמי על כל עניין שהוא בגדר תפקידיה וסמכויותיה. 22. (1) היטל משקאות משכרים בפקודת המשקאות המשכרים (ייצור ומכירה), אחרי סעיף 3 יבוא: (א) על הכנסה מייבוא או ייצוא של משקאות משכרים יוטל היטל בשיעור שקבע השר בצו, באישור ועדת הכספים של הכנסת (להלן - היטל משקאות משכרים) ולא פחות משיעור מס ערך מוסף, לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו - 1975. לעניין זה "הכנסה" - כפי שיקבע השר באישור ועדת הכספים של הכנסת. (ב) שר האוצר, באישור ועדת הכספים של הכנסת (להלן - הוועדה), רשאי לקבוע כי שיעור של לא פחות מ - 10% ולא יותר מ - 30% מסכום היטל משקאות משכרים ישמש למטרות של גמילה מאלכוהול, חינוך והסברה, הוועדה תקבע את אופן השימוש ואת דרכי החלוקה של כספים כאמור בסעיף קטן זה. 23. תחילתו של חוק זה שלושה חודשים מיום קבלתו בכנסת. הצעות חוקמשקאות משכרים / אלכוהול