הצעת חוק שמאות רכב

הצעת חוק שמאות רכב (הוראת שעה), התשס”א-2001 בשנים האחרונות השתרשה בארץ תופעה, לפיה היקף הנזק שנגרם לרכב מבוטח נקבע על ידי שמאים של חברות הביטוח, בין שמאים המועסקים על ידיהן כעובדים, והן כאלה המועסקים בתאגידי שמאות, שחברות הביטוח הן בעלי מניותיהן, כולן או חלקן, והן שמאים עצמאיים, הקשורים בחוזה עם חברות הביטוח. כתוצאה מכך נפגעת האובייקטיביות של אותם שמאים, העלולים לרצות את המבטחים בדרך של מתן שומות נמוכות. מטרתה של הצעת חוק זו היא למנוע ניגוד עניינים בין חובתו של שמאי להעריך נזקים בצורה אמינה ונטולת פניות, לבין מחויבותו כלפי חברות הביטוח, הנובעת מכך שפרנסתו תלויה בהן. בהתאם להצעת החוק, מבוטח אשר המבטח נתן לו אומדן נזק יהיה רשאי לפנות לשמאי מכריע, אף בלא שיציג אומדן אחר מטעמו. הערכתו של השמאי המכריע תחייב את המבטח, אשר ישלם את סכום הנזק הנקבע. שמאי מכריע יהיה שמאי רכב, הכלול ברשימה שתורכב על ידי ועדה שתוקם בהתאם לסעיף 4להצעת החוק. בוועדה יהיו חברים נציג המפקח על הביטוח במשרד האוצר, נציג משרד התחבורה ונציג ארגון צרכנים שימנה שר האוצר לאחר התייעצות בארגונים הצרכניים (להלן - הוועדה). הוועדה תכלול ברשימת השמאים המכריעים שמאים שהם שמאי רכב רשומים בפנקס השמאים לרכב, המתנהל במשרד התחבורה על פי צו הפיקוח על מוצרים ושירותים (שמאי רכב), התש"ם - 1980. כדי למנוע ניגוד עניינים, מוצע לקבוע כי שמאי הכלול ברשימת השמאים המכריעים לא יוכל לשמש כשמאי מכריע במקרה שהוא עובד של המבטח, או שהוא עובד עצמאי העובד עם המבטח או מי שהוא עובד בתאגיד שהמבטח הוא בעל עניין בו, אלא אם חלפה שנה מהמועד שבו קיבל שכר מהמבטח במישרין או בעקיפין, או שהמבטח פסק להיות בעל עניין בתאגיד כאמור, לפי העניין. שכרו של השמאי המכריע ישולם על ידי המבטח, ואולם אם קבע השמאי המכריע אומדן נזק שווה או נמוך לאומדן הנזק שנתן המבטח, ישתתף המבוטח בשכרו של השמאי המכריע, בסכום של 100₪. מוצע לקבוע כי שר האוצר יהיה רשאי לשנות סכום זה בתקנות. עוד מוצע לקבוע כי שר האוצר, בהתייעצות עם הוועדה האמורה, יקבע הוראות לעניין שכרו של שמאי מכריע, לרבות השכר המרבי. על אומדן הנזק שיתן השמאי המכריע ניתן יהיה לערער לבית משפט, אשר ידון לפי סדרי הדין שיקבע שר המשפטים, ובית המשפט יהיה רשאי להורות על השבת הסכומים ששילם המבטח לפי אומדן הנזק של השמאי המכריע. לשם מתן שהות להערכות ולבדוק את יעילות ההסדר המוצע, מוצע כי תחילתו של חוק זה תהיה ששה חודשים מיום פרסומו, ותוקפו יהיה לשלוש שנים. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום י"ז באדר התשס"א - 12.3.2001 1. בחוק זה - "אומדן נזק" - קביעת היקף חובת השיפוי של מבטח בשל מקרה ביטוח שבו נגרם נזק לרכב, לרבות קביעת שיעור ירידת ערך הרכב או שוויו בעקבות מקרה ביטוח כאמור; "חוק הפיקוח" - חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, התשמ"א - 1981; "מבטח" - כהגדרתו בחוק הפיקוח; "מבוטח" - מי שזכאי לתבוע תגמולי ביטוח לפי פוליסת ביטוח שהוציא מבטח; "רכב" - כהגדרתו בפקודת התעבורה; "שמאי רכב" - מי שרשאי לעסוק בשמאות רכב לפי חוק; "השר" - שר האוצר. 2. בפוליסה לביטוח רכב שהוציא מבטח, יציין המבטח כי במקרה של תביעה לתגמולי ביטוח לפי חוק חוזה הביטוח, התשמ"ה - 1981, יהיה המבוטח רשאי לפנות לשמאי מכריע לצורך קביעת אומדן הנזק בשל נזק שארע לרכב, וכן יצרף לפוליסה נספח נפרד ובו תמצית הוראות חוק זה, כפי שיקבע השר. 3. (א) הוגשה תביעה כאמור בסעיף 2 [ולא הסכים המבוטח לתיקון הנזק על ידי המבטח או מי מטעמו], ימסור המבטח למבוטח הצעה לתשלום תגמולי ביטוח בשל הנזק; ההצעה תכלול פרוט של אומדן הנזק. (ב) קיבל מבוטח הצעה כאמור בסעיף קטן (א), רשאי הוא להסכים לה או לפנות לשמאי מכריע שבחר מתוך רשימת השמאים המכריעים, שנערכה בהתאם להוראות סעיף 4; פניית מבוטח לשמאי מכריע אינה מותנית בהצגת אומדן נזק מטעמו. (ג) שמאי מכריע ימסור אומדן נזק בתוך 4 ימים מיום שמבוטח פנה אליו בהתאם להוראות סעיף קטן (ב). (ד) נמסר למבטח אומדן נזק של שמאי מכריע, ישלם למבוטח את הסכום שקבע השמאי המכריע באומדנו. 4. (א) תוקם ועדה שחבריה הם: נציג המפקח על הביטוח כהגדרתו בחוק הפיקוח, והוא יהיה יושב ראש הוועדה, נציג משרד התחבורה ונציג ארגון צרכנים שימנה השר לאחר התייעצות בארגוני צרכנים, כאמור בסעיף 31(ג) לחוק הגנת הצרכן, התשמ"א - 1981 (להלן - הוועדה). (ב) הוועדה תערוך רשימה של שמאים מכריעים מבין שמאי הרכב אשר הסכימו לכך. 5. שמאי, הכלול ברשימת השמאים המכריעים, לא ישמש שמאי מכריע אם התקיים בו אחד מאלה: (1) הוא עובד של המבטח של הרכב שניזוק; (2) הוא עובד עצמאי המועסק על יד המבטח של הרכב שניזוק, או שהוא עובד בתאגיד המועסק על ידי מבטח כאמור, אלא אם כן חלפה שנה מהמועד שבו הוא או התאגיד האמור ביצעו עבודה עבור אותו מבטח; (3) הוא עובד בתאגיד, אשר המבטח הוא בעל עניין בו, כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח - 1968, אלא אם כן חלפה שנה מהמועד שבו הפסיק המבטח להיות בעל עניין כאמור. 6. (א) השר, לאחר התייעצות בוועדה, יקבע הוראות לעניין השכר שישולם לשמאי המכריע, לרבות לעניין השכר המרבי. (ב) שכר הטרחה לשמאי מכריע שמסר אומדן נזק בהתאם להוראות סעיף 2(ג), ישולם על ידי המבטח, ואולם אם אומדן הנזק שקבע השמאי המכריע היה בסכום השווה לאומדן הנזק של המבטח או נמוך ממנו - ישתתף המבוטח בתשלום שכרו של השמאי המכריע בסכום של 100 שקלים חדשים; השר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי לשנות את הסכום האמור. 7. (א) מבלי לפגוע בהוראות סעיף 3(ד), מבוטח או מבטח הרואים עצמם נפגעים מקביעתו של השמאי המכריע, רשאים להגיש ערעור על אומדן הנזק לבית משפט שלום תוך ימים מיום שנמסר להם האומדן. (ב) בית המשפט הדן בערעור יהיה מוסמך לאשר את האומדן האמור, לשנותו, לבטלו ולקבל החלטה אחרת במקומו, או להחזיר את העניין עם הוראות לשמאי המכריע או למנות שמאי מכריע אחר; בית המשפט רשאי להורות על השבת סכומים אשר שילם המבטח לפי אומדן הנזק שנתן השמאי המכריע, וליתן כל הוראה שתיראה לו בעניין זה. 8. תחילתו של חוק זה שישה חודשים מיום פרסומו, והוא יעמוד בתוקפו שלוש שנים מיום התחילה. 9. (א) השר ממונה על חוק זה והוא יתקין תקנות לביצועו. (ב) שר המשפטים רשאי להתקין תקנות בדבר סדרי דין מיוחדים אשר יחולו בערעור לפי הוראות סעיף 7. הצעות חוקרכבשמאות