הצעת חוק סיוע בלימודים לתלמידים עולים

הצעת חוק סיוע בלימודים לתלמידים עולים, התשס’’א-2001 אחת הבעיות העיקריות של העליה הנוכחית נוגעת לחינוך הילדים, אשר בשנים הראשונות לעלייתם מאוד מתקשים בלימודים עקב אי-ידיעת השפה העברית. מערכת לימוד השפה הקיימת היום בבתי הספר אינה מספקת את צרכיהם. נכון להיום מקבלים בתי הספר סיוע מיוחד למטרה זו וכל בית ספר פותר את הבעיה בדרכו. לרוב מתארגנים בבתי הספר מעין אולפנים לכל העולים יחד מבלי להתייחס לגיל ולרמת ידיעותיו של כל תלמיד ותלמיד. האולפנים מתקיימים פעמיים בשבוע לשעתיים בודדות ואין זה כמובן מספיק כדי ללמד את הילדים בצורה מקיפה ורצינית. ואם לא די בכך, רבים המקרים בהם בתי ספר אינם מספקים לילדים עולים מורים מוסמכים, אלא מגייסים למטרה זו מורות-חיילות או נערות בשירות לאומי, אשר אינן מתמצאות בתכנית הלימודים, בשיטות לימוד השפה העברית כשפה זרה ובהוראה ככלל. כתוצאה מכך הילדים מפגרים בלימודים כיוון שאינם מסוגלים לקלוט את החומר הנלמד. הדבר מביא למצבי משבר, במיוחד אצל אלה שרגילים להיות תלמידים טובים ולהגיע להישגים גבוהים. רבים מהתלמידים אף נושרים מבתי הספר ומשוטטים ברחובות. הצעת חוק זו מציעה לתקן את המצב על-ידי הקמת אולפני נוער מקצועיים ליד בתי הספר בהם יוכלו ילדי העולים במשך ארבעה חודשים שלמים ללמוד את המקצועות הבסיסיים (עברית, תולדות עם ישראל, תולדות מדינת ישראל, תנ"ך ומתמטיקה). באולפנים הללו ילמדו מורים מוסמכים שיעברו הסמכה נוספת בתחום לימוד השפה העברית כשפה זרה. נוסף על כך במהלך החופשה שבין כל שתי שנות לימוד יקבלו העולים סיוע והשלמה במקצועות הבסיסיים על ידי מורים מקצועיים, ובמהלך כל שנות הזכאות יקבלו שיעורי עזר במקצועות בהם הם מתקשים. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ד' בתמוז התשס"א - 25.6.2001 1. "עולה" - מי שעלה לישראל ושהונפקה לו תעודת עולה מכוח חוק השבות, התש"י-1950 או מכוח חוק האזרחות התשי"ב-1952 ובלבד שטרם חלפו שלוש שנים ממועד עלייתו לישראל. "תלמיד" - תלמיד הלומד או המיועד ללמוד בכיתה ז' ואילך במוסד חינוך מוכר, כהגדרתו בחוק לימוד חובה, התש"ט-1949. "המקצועות הבסיסיים" - עברית, תולדות עם ישראל, תולדות מדינת ישראל, תנ"ך ומתמטיקה. "מורים מקצועיים" - מורים שעברו השתלמות מיוחדת שהוסמכו על ידי שר החינוך לשם לימוד עולים. 2. תלמיד עולה זכאי לכל אלה: (א) עם תחילת לימודיו או בסמוך לפני כן - לארבעה חודשי לימוד המקצועות הבסיסיים על ידי מורים מקצועיים במסגרת של אולפן מיוחד שיוקם למטרה זו. (ב) במהלך החופשה שבין כל שנת לימודים לשנת הלימודים הבאה אחריה לסיוע והשלמה במקצועות הבסיסיים על ידי מורים מקצועיים. (ג) במשך כל שנת הלימודים - ל-10 שעות שבועיות של שיערי עזר במקצועות הבסיסיים, אשר ישולבו במהלך הלימודים הרגיל. 3. חוק זה בא להוסיף על האמור בכל חוק ולא לגרוע ממנו. 4. שר החינוך ממונה על ביצועו של חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל נושא הנוגע לביצועו. הצעות חוקדיני חינוךעולים חדשים