הצעת חוק לשימור מפרץ אילת

הצעת חוק לשימור מפרץ אילת, התשס”א-2001 מפרץ אילת ,לחופיו שוכנת העיר אילת, מהווה משאב טבע בעל חשיבות ייחודית לכלל הציבור במדינת ישראל והוא אף בעל חשיבות עולמית. במימי המפרץ קיימות אוכלוסיות ייחודיות של דגים ואלמוגים. יחודיות מפרץ אילת הופכת אותו לאטרקציה תיירותית עבור ישראלים ותיירים מחו"ל. ענף התיירות הוא הבסיס לפרנסת העיר אילת ותושביה. כתוצאה מפעילות אינטנסיבית במפרץ אילת של גורמי התיירות, יחד עם נמל אילת והחקלאות הימית במימי המפרץ, אנו מצויים במצב של פגיעה מתמשכת בחי, בצומח ובסביבה, אשר מגיעה לכדי סכנה להתרחשות נזקים בלתי הפיכים באותו משאב טבע ייחודי. לפיכך, דרוש חוק זה, אשר יקבע בחוק הסדרים להגנה על הסביבה הטיבעית של מפרץ אילת ושימורה, למען הציבור ולטובת הדורות הבאים. אורך קו החוף בקטע המפרץ הנמצא בשליטת ישראל הוא כ-14 קילומטרים. חלק מן המפרץ הוכרז כשמורת טבע אולם חלק זה מהווה רק 7% משטחו הכולל. במפרץ חיו מיני דגים ואלמוגים יחידים במינם בעולם אשר משכו ומושכים תיירים רבים הבאים לצפות ביופי הטבעי הנדיר שהתהווה במימי המפרץ. אוכלוסיית האלמוגים והדגים, אשר התפתחה שנים רבות באין מפריע, החלה ב-1996 השנים האחרונות להראות סימני מצוקה וישנם מחקרים רבים המצביעים על תמותה גדולה של אלמוגים, העלמות מינים רבים של דגים והצטמקות משמעותית של העושר הביולוגי במפרץ אילת. ההפרעות לחי ולצומח במימי המפרץ הינן רבות ומגוונות: פעילות הנמל המיסחרי, אשר רוב פעילותו כיום מתמקדת ביצוא פוספטים ממפעלי ים המלח. בזמן הטענת פוספטים אלו על האוניות חודרים לים חלקיקים רבים. חומרים אלו מהוים גורם מזיק ומסוכן לסביבה הימית. ניסיונות חוזרים ונשנים של הגופים הממונים על הנעשה להפסיק את התופעה ולחייב את רשות הנמלים ואת נמל אילת לנקוט באמצעים שונים להפסקה מוחלטת של הזיהום עלו בתוהו ונתקלו בסחבת רבה. מפגע נוסף הינו פעילות המרינות הימיות אליהן מגיעות ומהן יוצאות יום יום סירות רבות, בעיקר למטרת נופש וקיט, ספינות אלו מזהמות את הסביבה הימית, המרינות אינן מוסדרות למתן שירותים לסילוק שפכים ושמנים, והמפרץ ממשיך ומזדהם. נמל חיל הים באילת גם הוא מוסיף עומס על הפעילות הימית באילת, כאשר מן הסתם השמירה על הסביבה והדאגה למפרץ אינה בראש מעיניהם של הפועלים בו. גורם נוסף הוא פעילות הצלילה והנופש הימי המאסיביים במפרץ, כל שנה מגיעים לעיר אילת מאות אלפי נופשים, כאשר עשרות אלפים מתוכם הינם צרכנים של פעילות ימית (צלילה, אופנועי מים, סקי-ימי וכו'), אולם עד כה בגלל סיבות שונות, לא נעשה דבר לצמצם או להגביל את כמות ומשך הזמן של השימוש במפרץ לפעילויות הללו, על מנת לאפשר את התאוששות הסביבה הימית במפרץ אילת. העיר אילת על אוכלוסייתה, גם היא מהווה גורם המעמיס ומזהם את המפרץ, בעבר זרם זרם הביוב של העיר אילת כולו למפרץ ורק לפני מספר שנים הופסקה זרימת הביוב למימי המפרץ. גם כיום מתרחשות מפעם לפעם תקלות במערכת הביוב בעיר ומכוח הגרביטצייה זורמים מי הביוב לים. החקלאות הימית, הינה גורם זיהום נוסף של מימי מפרץ אילת, אשר בשנים האחרונות הפך לגורם משמעותי ובעייתי במיוחד. בכלובים לגידול דגי דניס, אשר מצויים בקצהו הצפוני של המפרץ, מגדלים קרוב ל-2000 טונות של דגים בשנה. גידול דגים אינטנסיבי זה, משפיע באופן קשה ומשמעותי על המפרץ. מטרת חוק זה היא למנוע פגיעה בלתי הפיכה במפרץ אילת. על הכנסת לחוקק חוק שיאפשר לגופים המוסמכים השונים לאכוף על הגורמים הפועלים במפרץ אילת את הכללים הדרושים לשימורו ולהגנתו. בסעיף 1 קובע החוק את המטרה, שהיא שימור והגנה על הסביבה הטיבעית של מפרץ אילת. בסעיף 2 החוק מגדיר את המפרץ כקניין הציבור. בסעיף 3 מוגדר היקפו של מפרץ אילת, אשר עליו יחול החוק, כאשר היקף זה כולל את שיטחי הים היבשה וקרקעית הים של המפרץ. בסעיפים 4 ו5- מוקמת מועצה מייעצת לשר לאיכות הסביבה לביצוע מטרותיו; המועצה כוללת נציגים של הגורמים המעוניינים והמעורבים בפעילויות השונות במפרץ ובהגנה עליו. בסעיף 6 נקבע העקרון, לפיו השימושים המותרים במפרץ אילת הינם בעדיפות נמוכה מההגנה על המפרץ ולפיכך יש לשאוף ליישב את הניגודים ביניהם בדרך שתשמור על המפרץ. סעיף 7 הוא הסעיף המרכזי הקובע את האיסורים בכל הנוגע לפעילויות במפרץ אילת, העלולות לגרום לפגיעה בו. סעיף 8 יוצר את הזיקה בין שימור מפרץ אילת לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה1965-, והופך את מטרות החוק לחלק ממנגנון קביעת התוכניות ומתן ההיתרים לפי חוק התכנון והבניה. סעיף 9 מסדיר את העברת המידע לציבור על המתרחש במפרץ אילת. סעיף 10 נועד לצמצם את תחום נמל אילת למינימום המשמש לפעילותו הנמלית של הנמל ולא כפי שהמצב כיום, שתחום הנמל משתרע על כל מימי מפרץ אילת. אין לחוק השפעה על תקציב המדינה. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום י"א בתמוז התשס"א-2.7.2001 מטרת חוק זה לשמר את החי, הצומח והסביבה במפרץ אילת, הן אלו שבים והן אלו שבקו החוף, לשקמם, להגן עליהם, לצמצם ולמנוע את הפגיעה בהם מכל פעילות המתבצעת במפרץ אילת או המשפיעה עליו, ולקבוע עקרונות והוראות להתנהגות, ניהול, פיתוח ושימוש בתחום מפרץ אילת. מפרץ אילת הוא קנין הציבור והוא מיועד לתועלת הציבור, לטובת דור ההווה והדורות הבאים. בחוק זה - "המועצה" -המועצה המייעצת לשר כאמור בסעיף 4 לחוק זה; "מפרץ אילת" - השטח המסומן במפה הכלולה בתוספת הראשונה לחוק זה, לרבות התחום שמעל פני הקרקע ביבשה, פני הים, קרקעית הים ועומק הים, תת-הקרקע ביבשה ובים ומשאבי הטבע והנוף, החי והצומח שבהם ומעליהם; "השר" - השר לאיכות הסביבה; 4. (א) השר יקים מועצה לשימור מפרץ אילת וזה הרכבה: (1) נציג המשרד לאיכות הסביבה שימנה השר לאיכות הסביבה; (2) נציג משרד הפנים שימנה שר הפנים; (3) נציג משרד התיירות שימנה שר התיירות; (4) נציג משרד התשתיות הלאומית שימנה שר התשתיות הלאומית; (5) נציג משרד התרבות המדע והספורט שימנה שר התרבות המדע וספורט; (6) נציג משרד החוץ שימנה שר החוץ; (7) נציג משרד הבטחון שימנה שר הבטחון; (8) נציג משרד התעשייה והמסחר שימנה שר התעשייה ומסחר; (9) נציג משרד האוצר שימנה שר האוצר; (10) נציג מינהל מקרקעי ישראל שימנה ראש המינהל; (11) נציג המועצה הארצית לתכנון ולבניה שימנה ראש המועצה; (12) נציג עיריית אילת שתמנה מליאת מועצת העיר אילת; (13) שלושה נציגים של המוסדות האקדמיים העוסקים בחקר הימים ובביולוגיה ימית; (14) נציג המכון לחקר הימים והאגמים שימנה ראש המכון; (15) נציג רשות הגנים הלאומיים ושמורות הטבע שימנה יושב-ראש הרשות; (16) נציג החברה להגנת הטבע; (17) נציג עמותה ציבורית להגנת ערכי טבע; (18) נציג התאחדות בתי המלון בישראל שימנה ראש ההתאחדות; (ב) השר, לאחר התייעצות עם המועצה, ימנה לה, מבין חבריה, יושב ראש. 5. (א) המועצה תייעץ לשר בקביעת מדיניות למימוש מטרות חוק זה כאמור בסעיף 1. (ב) בלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף קטן (א) יכללו תפקידי הרשות גם את אלה: (1) ייזום פעולות לשימורו של מפרץ אילת; (2) הכנת תכניות לשימורו של מפרץ אילת; (3) עידוד יוזמות לשימורו של מפרץ אילת; (4) תאום בין משרדי הממשלה, הרשויות והגופים העושים לשימורו של מפרץ אילת; (5) ייזום מחקרים ואספקת מידע בכל הקשור ליוזמות ולתכניות לשימורו של מפרץ אילת. 6. במפרץ אילת לא יותרו שימושים ופעולות אלא אם - (1) הם המיועדים לתועלת כלל הציבור; (2) הם בעלי זיקה למפרץ אילת וחופיו; (3) אין אפשרות אחרת, ישימה מבחינה כלכלית ועדיפה מבחינה סביבתית, למיקומם. 7. (א) לא יבצע אדם, לא יורה ולא ירשה לאחר לבצע פעולה הגורמת או עלולה לגרום פגיעה במפרץ אילת, אלא על פי דין ובהתאם להוראות חוק זה. (ב) לעניין סעיף קטן (א) תחשב כל אחת מאלה כ"פעולה הגורמת או עלולה לגרום פגיעה במפרץ אילת": (1) גרימת נזק לערכי טבע, נוף ומורשת במפרץ אילת; (2) הפרעה לתהליכים טבעיים במפרץ אילת; (3) הרס מפרץ אילת או קו החוף שלו או שינויים; (4) התערבות בפעילות הטיבעית במפרץ אילת; (5) גרימת נזק וסיכון לאזורי מחייה של מיני צומח, בעלי חיים ורבייתם במפרץ אילת; (6) הכנסה, הזרמה, הטלה או שחרור של חומר מסוג כלשהו, חי, צומח או דומם, למימי מפרץ אילת; (7) מעשה או מחדל שקבע השר בתקנות לעניין זה. (ג) השר יקבע בתקנות הוראות בדבר האמצעים שיש לנקוט כדי להימנע מפגיעה במפרץ אילת, ואמצעים הדרושים לשם שיקומו. 8. (א) על אף האמור בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן - "חוק התכנון והבניה") לא יותרו בנייה, הריסה או שימוש במפרץ אילת וברצועת החוף ברוחב 100 מטרים לאורכו (להלן - "רצועת החוף"), באופן שאינו עולה בקנה אחד עם מטרות חוק זה והוראותיו. (ב) לא יינתנו רשיון, היתר או הסמכה לפי כל דין, לביצוע פעולות, עבודות או שימושים במפרץ אילת וברצועת החוף באופן שאינו עולה בקנה אחד עם מטרות חוק זה והוראותיו. (ג) לא יינתנו רשיון או היתר לפי חוק התכנון והבניה, לביצוע פעולות, עבודות או שימושים במפרץ אילת וברצועת החוף הצמודה לו, מבלי שהונח בפני הגוף המוסמך ליתן את הרשיון או ההיתר לפני קבלת ההחלטה על-ידו, תסקיר השפעה על הסביבה המתייחס להשפעת מתן הרשיון או ההיתר על שימור מפרץ אילת בהתאם למטרות חוק זה כאמור בסעיף 1. (ד) לא יינתנו רשיון, היתר או הסמכה לפי כל דין, לבצע עבודות חיפוש וניצול משאבי טבע במפרץ אילת וברצועת החוף באופן שאינו עולה בקנה אחד עם מטרות חוק זה ובכפוף להוראותיו ולהוראות כל אמנה בינלאומית שעניינה שמירה על איכות הסביבה או על ערכי טבע שישראל צד לה. (ה) בכל וועדה הדנה במתן רשיון, היתר או אישור לתוכנית לפי חוק התכנון והבניה, אשר יש להם השפעה על מפרץ אילת ורצועת החוף, יהיה חבר נציג שמונה על-ידי המועצה. 9. (א) השר יקבע הוראות והסדרים בדבר איסוף ועדכון מידע בכל הנוגע לשימור מפרץ אילת, ובכלל זה מיפוי מצאי מפרץ אילת, על משאביו וערכי הטבע, והנוף שבו, מיפוי זכויות, תוכניות ושימושים קיימים, מותרים ושאינם מותרים על-פי דין, מיפוי המעברים החופשיים לציבור. (ב) השר יקבע דרכים למסירת המידע לידיעת הציבור כאמור בסעיף קטן (א). 10. התחום הימי של נמל אילת לפי כל דין לא יחרוג מעבר לשטח המשמש את נמל אילת לפעילות נמלית בפועל במועד כניסתו לתוקף של חוק זה והוא ייקבע בצו שיוציאו לעניין זה השר ושר התחבורה. 11. אין בהוראות חוק זה כדי לגרוע מהוראות כל דין בענין שמירת איכות הסביבה, ובכלל זה הוראות בדבר איסור השלכת פסולת, מניעת זיהום הים והחופים, ושמירת ערכי טבע נוף ומורשת. 12. חוק זה חל על המדינה. 13. העובר על הוראות אלה, דינו - מאסר שישה חודשים או קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977 - (1) סעיף 7 לחוק זה; (2) תקנות שהתקין השר לפי סעיף 7(ג) לחוק זה. 14. (א) הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי חוק זה, רשאי בית משפט ליתן צו עשה, צו אל תעשה וכל סעד אחר, ככל שיראה לנכון בנסיבות שלפניו, כדי למנוע, להפסיק או לצמצם את העבירה ולמנוע את הישנתה, וכדי להפסיק או לצמצם נזק שנגרם לחוף כתוצאה מביצוע העבירה ולמנוע את הישנותה, וכדי להפסיק או לצמצם נזק שנגרם לחוף כתוצאה מביצוע העבירה ולמנוע את הישנותו. (ב) הורשע אדם בעבירה לפי חוק זה והתקנות שלפיו רשאי בית המשפט, נוסף על כל עונש שיטיל, לצוות עליו בגזר הדין להמנע מכל פעולה שגרמה לעבירה שעליה הורשע. 15. השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו. הצעות חוקאיכות הסביבה