הצעת חוק לעידוד הביקורת הפנימית

הצעת חוק לעידוד הביקורת הפנימית, התשס”א-2001 סעיף 1 א. מהניסיון המצטבר והעניין הציבורי נראה כי יש להוסיף את המוסדות הללו לרשימת המוסדות החייבים בביקורת פנימית. כל רשימת המוסדות הללו הינם מוסדות ציבור ו/או נותני שירות לציבור ו/או ממומנים ע"י הציבור ועל כן יש עניין לציבור שתהיה בהם ביקורת פנימית. ב. והכוונה למועצה שהוקמה עפ"י סעיף 3(ב) החדש. ג. בחוק מוגדר השר - שר הכלכלה והתכנון ואולם משרד זה בוטל ואין שר הנושא בתואר כזה והאחריות ל חוק הביקורת הפנימית הועברה למשרד המשפטים. סעיף 2 מרגע שנתמנה מבקר פנימי במשרד, מן הראוי שמבקרים פנימיים ביחידות או גופי משנה של אותו משרד, ימונו בתאום עם המבקר הפנימי של אותו משרד שכן הם עובדים באותה מסגרת כללית ותהיה נגיעה ומפגש בין עבודתם ביחידות השונות של אותו משרד. אין הדבר אומר, אלא לגבי תאום כולל, ולא חובת דיווח למבקר המשרד. באשר לדיווח יש לפעול בהתאם לסעיף 6 לחוק. לצמצם ככל האפשר את התערבות גורם זר בביקורת על הפעולות הנעשות בתוך המשרד תוך הרחבת תפקודי המבקר הפנימי של המשרד הממשלתי. מעמד, שכר ותנאי עבודה מהווים חלק בלתי נפרד ממכלול התנאים הדרושים למבקר הפנימי וכפיפיו לביצוע עבודת ביקורת מקצועית, אפקטיבית, אובייקטיבית ובלתי תלויה. באשר לכפיפי המבקר לרמותיהם השונות, הרי שהמבקר הפנימי מסתייע במילוי מטלות הביקורת במבקרים פנימיים - מנהלי ועורכי ביקורת. אין להשאיר את קביעת האלמנטים הנ"ל לחלוטין בידי מנגנוני הגופים המבוקרים. השינויים המוצעים לעיל להכללתם בחוק המסגרת ימסדו את אי התלות של המבקר הפנימי וכפיפיו בעבודתם וימנעו דיונים מיותרים בנושאים אלו במוסדות בהם חלה חובת ביקורת פנימית. לדוגמא בפקודת העיריות נכתב כי המועצה תקבע את שכרו של המבקר הפנימי ובחוק החברות הממשלתיות הדירקטוריון יקבע את שכרו של המבקר הפנימי. סעיף 3 מאז חקיקת חוק הביקורת הפנימית ב - 1992, גברו המודעות, הצורך והחובה בביקורת פנימית והיא חלה היום על גופים רבים שלא נכללו בחוק המקורי. יתר על כן גופים רבים ציבוריים ואחרים מנהיגים בתוכם ביקורת פנימית גם אם אין הם חייבים בה על פי החוק. במשך השנים גבר הצורך בהתמחות מקצועית בביקורת פנימית עקב שכלולי הטכנולוגיה הממוחשבת, שיטות טכניקות ביקורת פנימית והתפתחויות הכלליות והמשקיות ולכן לא נתן יהיה להסתפק בתואר אקדמי ונסיון מועט בביקורת פנימית או קורס מקצועי בהיקף מצומצם. נכון להיום החלו ללמד ביקורת פנימית במוסדות להשכלה גבוהה לתואר שני ( באוניברסיטת חיפה ובהיקף נרחב באוניברסיטת בר אילן בליווי אקדמי של לשכת המבקרים הפנימיים. בשל האמור ועל מנת שיכהנו בביקורת פנימית מבקרים אשר יוכלו לעשות עבודתם נאמנה, ולא יבצעו אותה אנשים שאינם מוכשרים דיים לעשותה. בעקבות כך נוצר הצורך להסדיר בחוק את הרישוי לעסוק במקצוע. מטרת הצעת תיקון סעיף זה היא להסדיר עניין רישוי המבקר הפנימי בישראל. הנוסח המוצע הוכן ע"י מועצה ציבורית מיוחדת שהוקמה ע"י לשכת המבקרים הפנימיים בראשותו של פרופסור למשפטים יוסי גרוס מאוניברסיטת ת"א ובה חברים נציגים ממוסדות אקדמאים מצד אחד ומבקרים פנימיים בכירים מהשורה הראשונה בארץ שהקדישו מזמנם לעניין זה שראו בו עניין חיוני ביותר לטובת האינטרס הציבורי בישראל. תיקון סעיף 3 ב חוק הביקורת הפנימית יעביר אוטומטית את התיקון לאותם חוקים אשר אימצו סעיף מספר 3 מ חוק הביקורת הפנימית במקור. סעיף 4 המטרה היא לפשט את הסעיף ומכיוון שהצטרפו עוד גופים נוספים לביקורתו של מבקר המדינה כמו איגודים מקצועיים, יש לכתוב בפשטות כי בכל גוף שבו נעשית ביקורת מבקר המדינה - המבקר הפנימי יבדוק תיקון הליקויים שמבקר המדינה הצביע עליהם. המבקר הפנימי חייב לבצע את עבודתו על פי כללי האתיקה ותקנים מקצועיים אובייקטיביים, שיאפשרו לו את מירב האי תלות והחופש המקצועי. לשכת המבקרים הפנימיים בישראל מספקת לו את הכלים הללו למבקר שאם יעוגנו בחוק, הרי שיבטיחו את הנ"ל כאחד המרכיבים החיוניים בביצוע ביקורת פנימית מקצועית אובייקטיבית אפקטיבית ובלתי תלויה. לשכת המבקרים הפנימיים שוקדת על כתיבת תקנים ועדכונם בשיתוף עם לשכת המבקרים הפנימיים העולמית ועל כן ההפניה אליה, שכן היא הגורם המקצועי היחיד העוסק בנושא זה. סעיף 5 הרעיון לשנות את הכפיפות בסעיפים 5 (א) ו - 5 (ד) במקום ממונה אחד לשניים באה כדי למנוע שכפיפות המבקר הפנימי תהיה למנכ"ל בלבד אלא גם לדרג העליון יותר בארגון בו הוא מכהן כמבקר פנימי . המטרה היא לחזק ככל האפשר את אי תלותו של מבקר פנימי בעבודתו בארגון בו הוא עובד, כאשר חובתו המקצועית היא לבצע את עבודתו המקצועית כפי שהיא מפורטת בסעיף 4 לחוק. במידה רבה חוזקה אי תלותו של המבקר הפנימי על ידי קביעת דרכים מיוחדות להפסקת עבודתו שלא ברצונו, חופש גישה למידע בארגון ועוד. נראה לנו כי על מנת לחזק אי תלותו של המבקר הפנימי חיזוק נוסף, יש לבטל סעיף (ה) הקובע כי הוא נושא באחריות ישירה בפני הממונה עליו כפי שהדבר נעשה בתיקונים לפקודת החברות, הפיקוח על עסקי ביטוח והצעת חוק קופות הגמל לפחות. עם זאת, יש לכתוב כי מבחינה ארגונית כפוף המבקר הפנימי לממונה עליו וזאת על מנת לקבוע כי לצורך ראייתו כעובד הארגון הריהו ככל עובד אחר בכל הנוגע לסדרי עבודה, משמעת ושכר הנהוגים בארגון. הרעיון של ממונה ארגוני בלבד התקבל בחוק החברות התשנ"ט - 1999 סעיף 148 . הצעתנו להעביר תיקון זה ל חוק הביקורת הפנימית ולכל החוקים האחרים בהם ישנו פרק על המבקר הפנימי, כמו פקודת הבנקים, חוק הפיקוח על עסקי ביטוח, חוק החברות הממשלתיות, פקודת העיריות, צו המועצות המקומיות ועוד. סעיף 6 על מנת להבטיח את המינהל התקין ויישום תוצאות הביקורת הפנימית, בארגונים בהם לא קיים דירקטוריון כמו בחברות, מוצע שהדיווח יימסר לגורמים המפורטים לעיל. סעיף 7 הנוסח הקיים מאפשר לממונה למנוע ביקורת בנושאים מסוימים ע"י אי אישור הכנסתם לתוכנית העבודה של המבקר הפנימי. במידה וישנם נושאים מיוחדים שהממונה מעוניין בבדיקתם, הוא יכול להטיל על המבקר הפנימי את המשימות הללו בהתאם לסעיף 7(ב) לחוק. המבקר חייב לבצע משימות אלו ובלבד שיוקצו לו המשאבים לכך, בהתאם לדרישתו של המבקר הפנימי. התיקון המוצע יחזק את אי תלותו של המבקר הפנימי בביצוע עבודתו, ע"י חיזוק עצמאותו בקביעת תוכנית העבודה שלו. תיקון הסעיף ב חוק הביקורת הפנימית, יעביר את השינוי באופן מידי לאותם חוקים בהם הסעיף מאומץ. כאמור, קביעת תוכנית עבודה מחייבת משאבים: כ"א, כספים וכד'. בקביעתה ע"י המבקר הפנימי אין כל שוני בינו ובין מנהל אחר שנדרש להציג תוכנית עבודה עבור היחידה עליה הוא אחראי. תוכנית הביקורת הינה תוכנית עבודה שיש ללוותה בדרישה לתקציבי ביצוע. לכל מנהל לא קל להעביר אישור על תוכנית עבודה ותקציב ועליו לנהל מו"מ מקצועי עם הממונים עליו . סעיף 10 דוחות, חוו"ד ומסמכים אחרים וכן הודעה שנתקבלה במשרדו, מיועדים להיות בתוך הארגון בו עובד המבקר הפנימי. חובת הדיווח של המבקר מיועדת להימסר למי שנקבע לכך בחוק ו/או בתיקוני החוקים האחרים. כאשר עולה חשד לביצוע עבירה פלילית, מתוך ממצאי הביקורת הפנימית ישנה הוראה מיוחדת לכך בסעיף 11 ל חוק הביקורת הפנימית הקובעת על חובת המבקר הפנימי לדווח עליה ולמי. סעיף 10 בנוסחו הנוכחי אינו מונע הצגתו בהליך משפטי של דוח ביקורת או כל מסמך אחר שהוציא המבקר או הודעה שנמסרה לו, אלא רק מונע היותו ראיה בהליך משפטי. עולה מהאמור לעיל כי השופט אינו יכול להסתמך על הכתוב בו לצורך מסקנותיו בפסק דינו. היו מקרים בהם ביקשו בעלי דין, כנגד מוסדות כלשהם במשפטים אזרחיים, מבית המשפט לחייב את המוסדות להביא את דוחות הביקורת הפנימית בנושאים השנויים במחלוקת ביניהם, ובית המשפט נתן צווים כאלה. גילוי דוח הביקורת אפשר לבעלי הדין לחקור, על סמך האמור בדוח הביקורת, ולהגיע לראיות עצמאיות הנוגעות לעניינו. סעיף 12 בסעיף 12 ישנה הגנה על המבקר הפנימי אולם היא אינה מספיקה ואיננה עונה על לפרצות שבנסיבות המקרים התגלעו בה במיוחד במקרים בהם מועסקים מבקרים פנימיים בהסכמים המוגבלים בתקופה מסוימת שלאחריה מסרבים להעסיקו ללא כל הסבר נאות וטענה שתקופת כהונתו של המבקר הפנימי על פי ההסכם איתו הסתיימה. נשוא העסקת מבקרים פנימיים עפ"י חוזה הולכת ומתרחבת ועל מנת לקיים ביקורת פנימית נאותה יש לקרב את מצבו ככל האפשר למצבו של מבקר פנימי עובד הגוף הציבורי בכל הנוגע לאבטחת העסקתו וע"י כך אבטחת אי התלות שלו בעת ביצוע עבודתו. סעיף 13 עם הנהגת רשיון ביקורת פנימית בישראל יעסקו בביקורת פנימית רק בעלי רשיון לעסוק בביקורת פנימית גם אם הם אינם המבקר הראשי של הארגון כפי שנעשה הדבר לגבי עו"ד ו/או רואי חשבון. סעיף 15 להחיל את הסעיף הזה גם לכל אותם חוקים ופקודות החלים על גופים החייבים בביקורת פנימית ולהגדיר גובה הקנס ו/או הסנקציות האחרות ו/או הנוספות על מנת שיהיו מרתיעים . סעיף 24 הוראת מעבר נדרשת ומתייחסת לשתי אוכלוסיות. האחת כאלה שבעת חקיקת התיקון ממלאים בפועל את התפקיד של מבקר פנימי ואוכלוסייה שניה הם כאלה שעבדו תקופה מסוימת כמבקרים פנימיים ואין להם רישיון מבקר פנימי אולם רוצים להחליף מקום עבודה, או שפוטרו ומחפשים מקום עבודה אחר בתחום התמחותם בביקורת פנימית או גמלאים שמחפשים מקום כנ"ל. הוראת המעבר קובעת כי אלו אשר מכהנים בפועל בעת חקיקת התיקון לא ייפגעו כל עוד הם ממשיכים לעבוד באותו מקום עבודה ולאלה אשר הפסיקו לעבוד ומחפשים מקום עבודה אחר ואין להם רישיון מבקר פנימי, תהיה מועצת המבקרים הפנימיים, עפ"י קריטריונים שתקבע לעצמה, רשאית להעניק רישיון לכהן כמבקר פנימי. תיקון חוק החברות סעיף 152 (ב) הוגש דין וחשבון של המבקר הפנימי, כאמור בסעיף קטן (א), תקיים הנהלת החברה או ועדת הביקורת שלה, דיון בממצאיו של המבקר הפנימי תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת החברה או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום הדיון. הייתה דרישה כאמור, יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת ביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה. סעיף 147 בזמנו הועבר רק סעיף 3 (א) מ חוק הביקורת הפנימית לחוקים אלו וזאת משום שלא רצו להעביר לחברות ציבוריות וקרנות נאמנות את האפשרות של מינוי מבקר פנימי שאינו עומד בדרישות סעיף 3(א). האפשרות קיימת עפ"י סעיפי המשנה האחרים של סעיף 3. אם התיקון יתקבל וסעיף 3 יוחלף יש להחיל את כל סעיף 3 בחוקים אלו, שכן עתה סעיף 3 דן בנושא הרשיון. סעיף 371 א' - הוראת המעבר תחול על כל הגופים בהם חייבת להיות ביקורת פנימית ושהמבקר הפנימי ו/או עובדים אחרים העוסקים בביקורת פנימית חייבים להיות בעלי רשיון לביקורת פנימית. תיקון פקודת הבנקאות חוקים אלו תוקנו מיד עם חקיקת חוק הביקורת הפנימית ב- 1992 ואולם התיקון שנעשה מאוחר יותר ב חוק הביקורת הפנימית ע"י הוספת סעיף 6א', בדבר דיון בדוח המבקר הפנימי, לא הועבר לחוקים הנ"ל ומן הראוי להעבירו. סעיף 3 שונה ב חוק הביקורת הפנימית ועל כן המשפט שהיה אינו קיים יותר בסעיף 3 החדש. תיקון חוק הפיקוח על עסקי ביטוח חוק זה תוקן מיד עם חקיקת חוק הביקורת הפנימית ב- 1992 ואולם התיקון שנעשה מאוחר יותר ב חוק הביקורת הפנימית ע"י הוספת סעיף 6א', בדבר דיון בדוח המבקר הפנימי, לא הועבר לחוק הנ"ל ומן הראוי להעבירו. תיקון חוק השקעות משותפות בנאמנות סעיף 99 - בזמנו הועבר רק סעיף 3 (א) מ חוק הביקורת הפנימית לחוקים אלו וזאת משום שלא רצו להעביר לחברות ציבוריות וקרנות נאמנות את האפשרות של מינוי מבקר פנימי שאינו עומד בדרישות סעיף 3(א). האפשרות קיימת עפ"י סעיפי המשנה האחרים של סעיף 3. אם התיקון יתקבל וסעיף 3 יוחלף יש להחיל את כל סעיף 3 בחוקים אלו, שכן עתה סעיף 3 דן בנושא הרשיון. תיקון חוק החברות הממשלתיות סעיף 49 (א) - יש להחיל על מבקר פנימי בחברות ממשלתיות הוראות מ חוק הביקורת הפנימית שלא חלו עליו קודם לכן וכן הוראות הנובעות מהתיקון הנוכחי. סעיף 49 א' - בעת חקיקת חוק הביקורת הפנימית חייבו ביקורת פנימית גם חברות שני"ע הערך שלהן נסחרות בבורסה ע"י תיקון פקודת החברות (נוסח חדש) . באותו מועד חייבו בביקורת פנימית גם חברות ממשלתיות אם ני"ע הערך שלהן נסחרות בבורסה. תיקון בחוק החברות הממשלתיות קבע כי באותן חברות ממשלתיות ינהגו בהתאם לתיקון בפקודת החברות (נוסח חדש). פקודת החברות (נוסח חדש) בוטלה עם חקיקת חוק החברות החדש. בחוק החברות החדש נכתב פרק מבקר פנימי נפרד בסעיפים 146 עד 153, ואולם לא תיקנו את חוק החברות הממשלתיות באותו מועד ולכן לכאורה עדיין חל עליהן הנוסח שהופיע בפקודת החברות (נוסח חדש). נוכח האמור לעיל מוצע לבטל את הסעיף בחוק החברות הממשלתיות שהעביר את הנוסח מפקודת החברות (נוסח חדש) ולהעביר לשם את פרק המבקר הפנימי כפי שהוא מופיע בחוק החברות, התשנ"ט - 1999. לאחר תיקון זה יהיה ברור כי על חברות ממשלתיות שמתקיים בהן האמור בהגדרת חברה ציבורית בחוק החברות התשנ"ט - 1999 יחולו הוראות פרק המבקר הפנימי הכתוב בחוק חברות החדש ולא הפרק הכתוב בחוק החברות ( נוסח חדש). תיקון פקודת העיריות סעיף 167 עם החקיקה בדבר הצורך ברישיון מבקר פנימי יש לתקן גם את הסעיפים הנוגעים בכך בחוקים הנוגעים לרשויות מקומיות. 170 - בנוסח הקיים, נושאי הביקורת יהיו לפי שיקול דעתו של המבקר הפנימי ודרישת ראש העירייה לבקר עניין פלוני והמלצות ועדת ביקורת במשקל שווה בעוד שהנוסח בסעיף 7 החדש ל חוק הביקורת הפנימית קובע את עצמאותו של המבקר הפנימי מצד אחד בקביעת תוכנית עבודתו והתאום הנדרש עם ראש העירייה מצד שני, שכן מן הראוי הוא שמבקר פנימי יהיה קשוב לראש הארגון אותו הוא מבקר. גם לראש הרשות המקומית ו/או לבעלי תפקידים אחרים יכולות להיות הצעות ראויות לנושאי ביקורת. בנוסח הקיים היום יכול ראש הראשות להעמיס על המבקר הפנימי דרישות למטלות ביקורת פנימית עד כי לא יוכל לבצע את מה שלדעתו חיוני לבקר. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ' בשבט התשס"א - 13.2.2001 ב חוק הביקורת הפנימית , התשנ""ב - 1992 ( להלן - החוק העיקרי), במקום סעיף 1 יבוא : 1. בחוק זה : "גוף ציבורי" - כל אחד מאלה: (1) מינהל הכנסת; (2) מינהל בית נשיא המדינה; (3) משרד מבקר המדינה; (4) כל משרד ממשלתי , לרבות יחידת סמך של המשרד; (5) כל מפעל או מוסד של המדינה , או מוסד או גוף אחר שהוקם על פי חוק ועומד לביקורת המדינה; (6) צבא ההגנה לישראל; (7) שירות הביטחון הכללי; (8) המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים; (9) כל חברה ממשלתית , חברה בת ממשלתית , או חברה מעורבת, כמשמעותן בחוק החברות הממשלתיות , התשל"ה-1975; (10) כל ארגון עובדים כולל כהגדרתו בחוק מבקר המדינה, התש"ח - 1958 [נוסח משולב] וכל גוף אחר שארגון כולל משתתף בהנהלתו; (11) מפעל, מוסד, קרן או גוף שאחד הגופים המנויים לעיל משתתף בהנהלתו , או תומך בו במישרין או בעקיפין , או תאגיד מורשה לתת שירות לציבור , ושר המשפטים , באישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, קבע בהודעה ברשומות שהוא גוף ציבורי לענין חוק זה; "הגדרות 1. (12) גוף כמשמעו בסעיף 32 לחוק יסודות התקציב , התשמ"ה- 1985; (13) קופת חולים שהוכרה לפי חוק הביטוח בריאות ממלכתי , התשנ"ד- 1994; (14 ) הסוכנות היהודית; (15 ) קק"ל; (16 ) מוסדות ההסתדרות הציונית; (17) רשויות מקומיות ואזוריות; (18) מועצה דתית שהוקמה מכוח חוק שירותי הדת היהודיים (נוסח משולב), התשל"א-1971: והכל למעט מוסד להשכלה גבוהה שהוכר לפי סעיף 9 לחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958; "השר" - שר המשפטים ; "מועצת המבקרים הפנימיים" - מועצה המוקמת על פי חוק זה. בהגדרה "הועדה", במקום "הועדה" יבוא "המועצה"; (2) בהגדרה "השר", במקום "שר הכלכלה והתכנון" יבוא "שר המשפטים". (3) במקום סעיפים 2 ו-3 לחוק העיקרי יבוא: 2. בכל גוף ציבורי תקוים ביקורת פנימית על ידי מבקר פנימי. (א) 2. "חובת קיום ביקורת פנימית שר הממונה על משרד ממשרדי הממשלה, רשאי לקבוע כי מי שרשאי למנות את המבקר הפנימי באותו משרד, רשאי, בתאום עם המבקר הפנימי במשרד הממשלתי, למנות מבקר פנימי לגוף או ליחידה באותו משרד שאינם כפופים למנהל הכללי של המשרד. (ב) הביקורת הקשורה באחריות החשב של משרד ממשלתי כלפי החשב הכללי והנוגעת לביצוע תקציב המדינה, תיערך על ידי המבקר הפנימי של אגף החשב הכללי במשרד האוצר. כל ביקורת אחרת הקשורה במישרין לפעולות הכספיות שעליהן אחראי המנהל הכללי של המשרד הממשלתי, תיערך על ידי המבקר הפנימי של המשרד הממשלתי. (ג) המבקר הפנימי ישובץ במידרג הארגוני הבכיר ביותר בגוף הציבורי. שכרו ותנאי עבודתו יוקבלו לשכר ותנאי העבודה של בעלי המשרות הבכירות הכפופים למנכ"ל הגוף הציבורי. מעמדם, שכרם ותנאי עבודתם של מבקרים פנימיים כפיפי המבקר הפנימי הראשי בארגון יוקבלו לאלו של בעלי תפקידים אחרים בגוף הציבורי. (ד) לא ימונה ולא יכהן בתפקיד מבקר פנימי ראשי בארגון אלא מי שיש לו רישיון לפי סעיף זה והוא יחיד, תושב ישראל ולא הורשע בעבירה שיש עמה קלון. (א) 3. התאמה מוקמת בזה מועצת המבקרים הפנימיים (להלן - המועצה), וחבריה הם: (ב) מנכ"ל משרד המשפטים; (1) מנכ"ל משרד הפנים או נציג מטעמו; (2) נגיד בנק ישראל או נציג מטעמו; (3) נציב שירות המדינה או נציג מטעמו; (4) יושב ראש הרשות לניירות ערך או נציג מטעמו; (5) יושב ראש המועצה להשכלה גבוהה או נציג מטעמו; (6) שבעה חברי לשכת המבקרים הפנימיים, שמינה השר, בהתאם להמלצת לשכת המבקרים הפנימיים, ובהם נשיא לשכת המבקרים הפנימיים והוא היו"ר; תקופת הכהונה של חבר מועצה המתמנה, עפ"י פסקה זו, תהיה של 3 שנים למעט נשיא לשכת המבקרים הפנימיים, שימשיך לכהן כל עוד הוא מכהן כנשיא כאמור; חבר מועצה אשר תמה תקופת כהונתו, ניתן למנותו מחדש. (7) מועצה תעניק רישיון מבקר פנימי לאדם, שנתקיימו לגביו כל אלה - (ג) הוא יחיד; (1) הוא תושב ישראל; (2) הוא לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון; (3) הוא בעל השכלה גבוהה כמפורט בסעיף קטן (ד) להלן; (4) הוא סיים לימודים בביקורת פנימית או ביקורת המדינה , שאושרו על-ידי המועצה; (5) הוא השלים התמחות בעבודת ביקורת פנימית, אצל מי שהוסמך על-ידי המועצה, לאמן מתמחה בביקורת פנימית; (6) הוא עמד בבחינות מקצועיות, הנערכות מטעם המועצה כמפורט בתקנות; (7) הוא חבר בלשכת המבקרים הפנימיים ובתוקף חברותו זו, הוא קיבל עליו לקיים את כללי האתיקה וההנחיות המקצועיות בביקורת פנימית או ביקורת המדינה (ציבורית ). (8) לעניין סעיף קטן (ג)(4), "בעל השכלה גבוהה" - כל אחד מאלה- (ד) בעל תואר אקדמי בביקורת פנימית או ביקורת המדינה (ציבורית ); (1) בעל תואר אקדמי אחר מאת מוסד להשכלה גבוהה בישראל, אשר עבר קורס הסמכה בביקורת פנימית או ביקורת המדינה שהוכר על-ידי המועצה בתקנות; (2) בעל תואר אקדמי מוכר, מאת מוסד להשכלה גבוהה בחו"ל, שהכיר בו לעניין זה מוסד להשכלה גבוהה בישראל, ועבר קורס הסמכה בביקורת פנימית ו/או ביקורת המדינה (ציבורית ) , שהוכר על-ידי המועצה כמפורט בתקנות; (3) בעל תואר אקדמי מוכר מאת מוסד להשכלה גבוהה שעבר מבחני הסמכה בינלאומיים וקיבל תעודת הסמכה בינלאומית שאושרה ע"י לשכת המבקרים הפנימיים העולמית. (4) תקופת ההתמחות וההסמכה לאמן לעניין סעיף קטן (ג)(6) יקבעו בתקנות. (ה) המועצה תחליט ברוב של 75% מכלל חבריה ומטעמים שירשמו, אם להעניק רישיון מבקר פנימי גם לאדם, שאינו עומד בדרישות סעיף קטן (ג)(4), (5), (6) או (7), ובלבד שהינו בעל 10 שנות ניסיון בעבודה בביקורת פנימית או ביקורת המדינה. (ו) כל החלטה של המועצה תהיה מנומקת. (ז) המועצה תקבע את סדרי עבודתה; (ח) סירבה המועצה לתת רישיון, זכאי מבקש הרשיון לערער על החלטתה; ערר, לפי סעיף זה, יהיה לפני בית המשפט המחוזי ויוגש תוך 30 יום, מיום קבלת ההחלטה. (ט) השר רשאי לקבוע בתקנות הטלת אגרה בגין רישוי מבקר פנימי ואת שיעורה. (י) בסעיף 4 לחוק העיקרי - 3. בסעיף קטן (א), במקום פסקה (5) יבוא: (1) אם הגוף הציבורי הוא גוף מבוקר על ידי מבקר המדינה כמשמעותו בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב] (להלן - גוף מבוקר)."; "(5) במקום סעיף קטן (ב) יבוא: (2) המבקר הפנימי יערוך את הביקורת על פי תקנים מקצועיים מקובלים של לשכת המבקרים הפנימיים ישראל". "(ב) בסעיף 5 לחוק העיקרי - 4. בסעיף קטן (א) לחוק העיקרי, במקום "הממונה על המבקר הפנימי במשרד ממשלתי יהיה השר הממונה על המשרד או מנהל כללי " ובמקומם יבוא הממונים על המבקר הפנימי במשרד ממשלתי יהיו השר הממונה על המשרד והמנהל הכללי."; (1) במקום סעיף קטן (ד) יבוא: (2) הממונים על המבקרים הפנימיים בגופים ציבוריים אחרים יהיו יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל של הגוף הציבורי או יו"ר הגוף הממלא תפקיד מקביל לשל דירקטוריון או מועצה ציבורית והמנהלים הכללים של גופים אלו."; "(ד) במקום סעיף קטן (ה) יבוא: (3) כפיפותו של מבקר פנימי לממונה עליו היא ארגונית או מינהלית בלבד." "(ה) במקום סעיף 6 (ב) לחוק העיקרי יבוא: 5. בנוסף על האמור בסעיף קטן (א) יגיש המבקר הפנימי כל דין וחשבון שלו גם לגוף או לאדם שבפניו אחראי הממונה ובגוף ציבורי אחר גם ליו"ר הדירקטוריון אם הוא לא הממונה עליו, וליו"ר ועדת ביקורת במידה והיא קיימת באותו גוף ציבורי." "(ב) במקום סעיף 7 לחוק העיקרי יבוא: 6. תוכנית העבודה של המבקר הפנימי תיקבע בתאום עם הממונה עליו כאמור בסעיף 5. (א) 7. "אישור תכנית העבודה השר הממונה על משרד ממשלתי, יו"ר דירקטוריון או יו"ר של גוף הממלא תפקיד מקביל לשל דירקטוריון וכן הממונה, רשאים להטיל על המבקר הפנימי משימות של ביקורת פנימית נוספות על הקבועות בתוכנית עבודה כאמור בסעיף קטן (א). (ב) הממונים יעמידו לרשות המבקר הפנימי את המשאבים הנדרשים לביצוע מטלות הביקורת בהתבסס על תוכניות המותאמות או אלו שנוספו לו לפי סעיף 7(ב)." (ג) במקום סעיף 10 לחוק העיקרי יבוא: 7. דו"ח או כל מסמך אחר שהוציא או הכין המבקר הפנימי או הודעה שהתקבלה אגב מילוי תפקידיו לא יוצגו, לא יובאו ולא ישמשו כראיה בכל הליך משפטי, אך לא יהיו פסולים בשל כך לשמש ראיה בהליך משמעתי. מבקר פנימי לא יוזמן להעיד בפני בית משפט בכל הליך משפטי הנוגע למקום עבודתו, אלא אם ימצא לנכון בית המשפט בנסיבות מיוחדות אותן ינמק בהחלטתו." 10. "קבלת הביקורת כראיה בסעיף 12 לחוק העיקרי, בסופו יבוא: 8. המבקר הפנימי יכול לערער על החלטת הפסקת כהונתו במשרדי ממשלה בפני ועדה ציבורית בה יהיו חברים נציב שרות המדינה, נציג המשרד הנוגע לעניין ונציג לשכת המבקרים הפנימיים, בבנק ישראל בפני ועדה ציבורית בה יהיו חברים נגיד בנק ישראל, נציג לשכת המבקרים הפנימיים ונציג משרד מבקר המדינה, ובגוף ציבורי אחר ועדה ציבורית שתכלול נציג הגוף הציבורי נציג הגוף המפקח על הגוף הציבורי ונציג לשכת המבקרים הפנימיים." "(ג) בסעיף 13 לחוק העיקרי, בסופו יבוא: 9. לא יועסקו מבקרים פנימיים בעבודות ביקורת, אלא מי שיש לו רשיון לפי סעיף 3 לחוק; עם זאת רשאי המבקר הפנימי להעסיק עובדים מומחים למקצועות מוגדרים לצורך מטלות בתחום התמחותם." "(ה) בסעיף 15 לחוק העיקרי, בסופו יבוא: 10. השר יקבע בתקנות את גובה הקנס." "(4) בסעיף 24 לחוק העיקרי, בסופו יבוא: 11. אין בהוראות תיקון חוק זה, בעניין רישוי מבקר פנימי, כדי לפגוע בכהונתו של מי שמילא בפועל את התפקיד של המבקר הפנימי או עסק בביקורת פנימית בגוף ציבורי ערב פרסומו של תיקון חוק זה, אף אם אין לו רישיון לעסוק בביקורת פנימית. (1) "(ד) מועצת המבקרים הפנימיים תהיה רשאית להעניק רישיון לכהן כמבקר פנימי, בהתאם לכללים שתקבע לעצמה, גם למי שלא ממלא אחר התנאים הנדרשים על מנת לקבל רשיון כזה כולם או אחד מהם , למי שכיהן כמבקר פנימי או עסק בביקורת פנימית לפני כניסתו של תיקון זה לתוקף." (2) בחוק החברות, התשנ"ט - 1999 - 12. בסעיף 147, במקום "3(א)" יבוא "3"; (1) האמור בסעיף 152 יסומן "(א)" ואחריו יבוא: (2) הוגש דין וחשבון של המבקר הפנימי, כאמור בסעיף קטן (א), תקיים הנהלת החברה או ועדת הביקורת שלה, דיון בממצאיו של המבקר הפנימי תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת החברה או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום הדיון. הייתה דרישה כאמור, יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת ביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה."; "(ב) האמור בסעיף 371 יסומן "(א)" ואחריו יבוא: (3) על מבקר פנימי בחברה ציבורית יחולו הוראות סעיף 24(ד) ל חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992." "(ב) בפקודת הבנקאות, 1941, בסעיף 14ה- 13. בסעיף קטן (ג), המילים "למעט סעיף קטן (א)(2) - יימחקו ובסופו יבוא "ו-24(ד)"; (1) אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: (2) הוגש דיו וחשבון של המבקר הפנימי כאמור, תקיים הנהלת התאגיד הבנקאי או ועדת הביקורת שלו דיון בממצאיו תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת התאגיד הבנקאי או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום דיון, הייתה דרישה כאמור יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת הביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה." "(ד1) בחוק הפיקוח על עסקי ביטוח, התשמ"א -1981 - 14. בסעיף 92א' בסעיף קטן (ג), אחרי "ו-24(ג)" יבוא "ו-24(ד)"; (1) בסעיף 92א, אחרי סעיף קטן (ד) יבוא: (2) הוגש דיו וחשבון של המבקר הפנימי כאמור, תקיים הנהלת המבטח או ועדת הביקורת שלו דיון בממצאיו תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת המבטח או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום דיון, הייתה דרישה כאמור יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת הביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה." (ד1) בחוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958, בסעיף 15א - 15. במקום "ו- 24(ג)" יבוא "24(ג) ו-(ד) " (1) האמור בו יסומן יסומן "(1)" ואחריו יבוא ; (2) הוגש דיו וחשבון של המבקר הפנימי כאמור, תקיים הנהלת התאגיד או ועדת הביקורת שלו דיון בממצאיו תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת התאגיד או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום דיון, הייתה דרישה כאמור יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת הביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה ." "(2) בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994, בסעיף 99א- 16. בסעיף קטן (א), במקום "3(א)" יבוא "3" ואחרי "ו-12" יבוא "24(ג) ו-(ד) " ; (1) אחרי סעיף קטן (ג) יבוא: (2) הוגש דיו וחשבון של המבקר הפנימי כאמור, תקיים הנהלת התאגיד או ועדת הביקורת שלו דיון בממצאיו תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת התאגיד או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום דיון, הייתה דרישה כאמור יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת הביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה ." "(ד) בחוק החברות הממשלתיות , התשל"ה-1975 - 17. במקום סעיף 49(א) יבוא : (1) על מבקר פנימי בחברה ממשלתית יחולו סעיפים 3 , 4, 7 עד 11, 12(א)(3), 12(ב), 13, 14(ב), 24(ג) ו-(ד)." "(א) לאחר סעיף 49(ב), יבוא: (2) הוגש דיו וחשבון של המבקר הפנימי כאמור, תקיים הנהלת החברה או ועדת הביקורת שלו דיון בממצאיו תוך 45 ימים מיום הגשתו. לא פעלה הנהלת החברה או ועדת הביקורת כאמור, רשאי כל אחד מחבריה לפנות ליו"ר הדירקטוריון או ליו"ר ועדת הביקורת בכתב ולדרוש קיום דיון, הייתה דרישה כאמור יורה יו"ר הדירקטוריון או יו"ר ועדת הביקורת על קיום הדיון תוך 30 ימים מקבלת הדרישה ." "(ג) במקום סעיף 49א יבוא - (3) על חברה ממשלתית שמתקיים בה האמור בהגדרת "חברה ציבורית" בחוק החברות, התשנ"ט-1999 יחולו סעיפים 146 עד 153 לחוק החברות, התשנ"ט-1999 אף אם היא גוף מבוקר." 49א. "מבקר פנימי בפקודת העיריות - 18. בסעיף 167, סעיף קטן (ד) - בטל ובמקום סעיף קטן (ג) יבוא: (1) לא ימונה ולא יכהן בתפקיד מבקר פנימי בעירייה אלא מי שיש לו רשיון לפי סעיף 3 ל חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב -1992 והוא יחיד, תושב ישראל ולא עבר עבירה שיש עמה קלון. (1) "(ג) על מבקר פנימי בעירייה יחולו הוראות סעיפים 10 ו- 24(ד) ל חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב-1992." (2) בסעיף 170א, במקום סעיף קטן (ג) יבוא: (2) תכנית העבודה של המבקר הפנימי תיקבע בתאום עם ראש העירייה. (1) "(ג) ראש העירייה רשאי להטיל על מבקר העירייה משימות של ביקורת פנימית נוספות על הקבועות בתכנית העבודה כאמור בפסקה (1). (2) ראש העירייה יעמיד לרשות המבקר העירייה את המשאבים הנדרשים לביצוע מטלות הביקורת בהתבסס על התכניות המתואמות או אלו שנוספו לו לפי פסקה (2)." (3) הצעות חוקביקורת פנימית