הצעת חוק כשירות עורך עיתון

הצעת חוק לתיקון פקודת העיתונות (כשירות עורך עיתון ומינוי נאמן), התשס”ב-2001 לפי המצב החוקי הקיים היום, כפי שקבוע בפקודת העיתונות, יכול אדם שהורשע בעבירה פלילית, להיות בעלים של עיתון, ללא כל הגבלה. הסייג היחיד שמטילה הפקודה מתייחס לעורך עיתון, אשר לגביו נקבע איסור כהונה בגין הרשעה בעבירה שנידון עליה למאסר של שלושה חודשים או יותר. ועדת צדוק, אשר מונתה להסדיר בחקיקה מתקדמת את נושא העיתונות בכללותו, הקדישה שני פרקים בהמלצותיה לנושא כשירות בעלים ועורך של עיתון. הועדה המליצה כי לא יוכל להיות מוציא לאור של עיתון רב תפוצה או בעל שליטה בעיתון רב תפוצה, המפעיל את מלוא זכויותיו בעיתון, מי שהורשע בעבירה פלילית שיש עמה קלון, בין אם בהיותו נושא בתפקיד זה ובין אם קודם לכן. עוד קבעה ועדת צדוק כי ראוי לעגן בחוק את העקרון לפיו אדם שעבר עבירה שיש עמה קלון, מן הסוג הפוסל אותו אותו מלהיות עורך עיתון, איננו כשיר לבצע תפקיד זה. ועדת צדוק עמדה על כך שעורכו של עיתון הוא בעל התפקיד המקצועי והציבורי הראשי במערכת העיתון. הוא נושא באחריות העיקרית לכך שהעיתון יתנהל באופן מקצועי ואחראי. הוא נושא באחריות הציבורית לאמון שקוראי העיתון נותנים גם באיכותה של האינפורמציה שהוא מביא להם, וגם באיכותה של הפרשנות שהוא מציע להם. הוא האחראי להקפדה על הנורמות האתיות של העבודה העיתונאית המקצועית. ההחלטה למנות אדם מסוים כעורכו של עתון היא החלטה בעלת חשיבות מכרעת לגבי טיבו של העיתון ואפילו גורלו. עוד קבעה הועדה כי על אף ההגבלות על חופש הקנין, יש מקום להגביל בעלות על עיתון כאשר מדובר באדם שעבר עבירה פלילית שיש עמה קלון. זאת בשל היותו של הבעלים בעל השפעה מובהקת על הנעשה בעיתונו. לפיכך הומלץ כי לאדם שאינו כשיר לשלוט בניהול עניני העיתון ימונה נאמן, שבידיו יופקדו סמכויות הניהול והשליטה. הוועדה סברה כי כך יווצר איזון ראוי בין האינטרס הציבורי בפיקוח על הפעלת שליטה בעיתון לבין זכות הקניין של בעל השליטה. לאור האמור, יש חשיבות רבה בהסדרת הנושא בחוק, באופן בו בעל עבר פלילי בעבירה שיש עמה קלון לא ישמש כבעל שליטה מעשית בעיתון ולא ישא בתפקיד של עורך עיתון, תפקידים שהינם בעלי השפעה על מרקם החיים הדמוקרטיים. הצעת חוק זהה של ח"כ זהבה גלאון הונחה על שולחן הכנסת ה-15 ומספרה פ/934. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ב' בטבת התשס"ב - 17.12.2001 1. בפקודת העיתונות, אחרי סעיף 5 יבוא: 5א. לא ימונה אדם לעורך עתון, ובאם משמש בתפקיד זה יועבר ממנו, אם התקיים בו אחד מאלה: (1) בעת היותו עורך של עתון, הורשע בפסק דין סופי בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד האמור; (2) הורשע, קודם להיותו עורך של עתון, בפסק דין סופי בעבירה פלילית, ובית משפט מחוזי, בהרכב של שלושה שופטים, קבע כי מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה של העבירה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד האמור. 5ב. בעל רשיון או המבקש לקבל רשיון, שהתקיימו בו אחד מאלה, ימנה לו בית המשפט נאמן, אשר ישמש בתפקידו בפיקוח בית המשפט ויחזיק בכל סמכויות הניהול והשליטה של העיתון, לרבות מינוי עורך וחברי דירקטוריון ולמעט קבלת רווחים, וזאת עד לאחר זיכויו של בעל הרשיון מן העבירה או עד להחלטת בית המשפט שהרשיעו כי לא חלה עליו מגבלה להפעיל בעצמו את הסמכויות האמורות: (1) הוגש נגדו כתב אישום בעבירה שבית המשפט קבע כי מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד האמור; (2) בעת היותו בעל רשיון, הורשע בפסק דין סופי בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד האמור; (3) הורשע, קודם להיותו בעל רשיון, בפסק דין סופי בעבירה פלילית, ובית משפט מחוזי, בהרכב של שלושה שופטים, קבע כי מפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה של העבירה אין הוא ראוי לשמש בתפקיד האמור." הצעות חוקעיתונות