הצעת חוק דיור ציבורי לעולים

הצעת חוק דיור ציבורי לעולים, התשס”א-2001 הצעת חוק זו בא להיטיב עם קרוב ל-50 אלף עולים, אשר נמצאים עתה ללא כל תקווה לקבלת דיור ציבורי. מטרתה של הצעת החוק היא לעגן זכות הנזקקים לדיור ציבורי בחקיקה. מוצע, כי הממשלה תספק מדי שנה מספר פתרונות דיור המהווה כ-25% מכלל אוכלוסיית הממתינים לכך. שני שלישים מהפתרונות צריכים להינתן באזורים בהם ריכוז העולים מהווה כ - 10% או יותר מכלל האוכלוסייה באותו היישוב. כמו כן, מוצע לעגן בחקיקה הראשית את משך תקופת השכירות בדיור הציבורי שתהיה מעתה 10 שנים עם אפשרות להארכה ל - 5 שנים נוספות (לעומת התקופה של 5 שנים עם אופציה לעוד 5 שנים כפי שמקובל היום). בנוסף לכך, מתן פתרונות הדיור ייעשה באזורים בהם יש ריכוז גבוה של נזקקים תוך התייחסות לנושא זה בתוכניות המתאר המקומיות, אשר תיקחנה בחשבון את צרכיה של האוכלוסייה המקומית. הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת החמש עשרה על ידי חבר הכנסת נתן שרנסקי וקבוצת חברי כנסת ומספרה פ/2408. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ב' בניסן התשס"א - 26.3.2001 פרק א': הגדרות 1. בחוק זה - "אזור ביקוש" - ישוב בו אוכלוסיית העולים מהווה 10% או יותר מכלל אוכלוסיית הישוב, וזאת בהתבסס על רישומי הרשות המקומית לגבי אותו יישוב; "בקשה" - בקשה המופנית לועדת הזכאות להיכלל ברשימת הזכאים על פי חוק זה ולקבל תעודת זכאות של המשרד לקליטת העלייה; "דיור ציבורי" - מגורים של זכאי המשרד לקליטת העלייה בדירות ציבוריות; "דירה ציבורית" - דירה המקיימת תנאים אלה: (1) דירה שמשרד הבינוי והשיכון או המשרד לקליטת העלייה ייעד אותה לצורך דיור ציבורי או המשמשת לצורך דיור ציבורי; (2) דירה שהיא בבעלות או בחכירה לדורות של המדינה או של חברה לדיור ציבורי; "הועדה" - ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת; "ועדת הזכאות" - ועדה שתוקם על ידי השר על פי הוראות חוק זה, אשר תבחן באם אדם פלוני הינו זכאי על פי חוק זה, תנהל את רשימת הזכאים, ותדון בבקשות נוספות הכל על פי הוראות חוק זה; "זכאי" - מי שמתקיימים בו כל אלה: (1) הוא תושב ישראל חסר דירה, הנמנה עם אחת הקבוצות המפורטת בסעיף 6 לחוק זה, בידו תעודת עולה לפי חוק השבות, התש"י-1950 (להלן - חוק השבות) ותאריך עלייתו הוא ביום ל' באב התשמ"ט (31 באוגוסט 1989) או בתאריך מאוחר יותר; (2) הוא רשום ברשימת הזכאים לאחר שהגיש בקשה ובקשתו נתקבלה; (3) הוא מחזיק בתעודת זכאות של המשרד לקליטת העלייה; (4) לא ניתן לו פתרון דיור במסגרת הדיור הציבורי או פתרון דיור ציבורי אחר לפי כל דין; (5) הוא אינו זכאי משרד הבינוי והשיכון, לרבות זכאי לקבלת סיוע בשכר דירה לפי כללי משרד הבינוי והשיכון; "חברה לדיור ציבורי" - המדינה או מי מטעמה, חברה ממשלתית, חברה עירונית, או חברה בשליטה של הסוכנות היהודית לארץ ישראל או של המגבית המאוחדת לישראל, או חברת בת של כל אחת מאלה, המנהלת דירות ציבוריות; "חסר דירה" - יחיד או משפחה שאין ולא היו ליחיד או למי מבני המשפחה לאחר ח' בסיון התשל"א (1 ביוני 1971) בנפרד או במשותף עם אחר זכויות בעלות או חכירה כלשהן בדירה או בחלק מדירה או בדירה בשלבי בנייה (לרבות רישום פורמלי); "מדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; "משפחה" - יחיד ובן זוגו וילדיהם עד גיל 18, או יחיד וילדיו עד גיל 18 וכן הורי היחיד או הורי בן זוגו, אשר כלכלתם עליהם, המתגוררים עמם; "עולה" - תושב ישראל שבידו אשרת עולה או תעודת עולה לפי חוק השבות ומרכז חייו בישראל; "פתרונות דיור ציבורי" - בנייה או רכישה או העמדה בדרך אחרת של דירות ציבוריות; "רשימה" או "רשימת הזכאים" - רשימה אשר תיערך ותנוהל על ידי ועדת זכאות על פי הוראות חוק זה והכללים שיקבעו על פיו, אשר תכלול את שמות הזכאים הממתינים או אשר ימתינו במועד כלשהו לפתרון דיור במסגרת הדיור הציבורי; "השר" - השר לקליטת העלייה. 2. (א) השר ימנה, לא יאוחר מתום 30 יום מיום תחילתו של חוק זה, ועדת זכאות. (ב) ועדת זכאות תמנה שישה חברים וזה הרכבה: (1) נציג השר לקליטת העלייה, אשר ישמש כיושב הראש; (2) נציג שר הבינוי והשיכון; (3) נציג שר העבודה והרווחה; (4) נציג שר הבריאות; (5) נציג המוסד לביטוח לאומי שימנה שר העבודה והרווחה; (6) נציג ציבור העולים שימנו חברי ועדת העליה, הקליטה והתפוצות של הכנסת. 3. ועדת זכאות, באישור השר, תקבע כללים בדבר ניהול הרשימה והטיפול בבקשות אשר יפורסמו ברשומות; הכללים יקבעו, בין היתר, את אופן הגשת הבקשה, קביעת הזכאות לפי חוק זה, אופן ניהול רשימת הזכאים ואופן הפנית זכאים לקבלת פתרונות דיור במסגרת הדיור הציבורי. 4. (א) ועדת זכאות תתכנס לפי הצורך, ובלבד שתתכנס לפחות מדי חודש. (ב) ועדת זכאות תקבע את סדרי עבודתה, לרבות אופן קבלת ההחלטות; היו הקולות שקולים - תכריע דעתו של היושב ראש. 5. (א) ועדת זכאות תבחן כל בקשה ותיתן בה החלטה לענין הזכאות המבוקשת בה. (ב) ועדת זכאות תנהל את רשימת הזכאים לפי הכללים שיקבעו כאמור בסעיף 3. (ג) ועדת זכאות תפנה זכאים לחברות לדיור ציבורי לצורך קבלת פתרונות דיור במסגרת הדיור הציבורי, לפי הכללים שיקבעו כאמור בסעיף 3. 6. עולים אלה זכאים להגיש בקשה: (1) בודד- אישה מגיל 60, גבר מגיל 65; (2) זוג - ובלבד שאחד מבני הזוג נכנס בגדר הקבוע בפסקה (1); (3) משפחות חד-הוריות כמשמעותן בחוק משפחות חד-הוריות, התשנ"ב-1992; (4) משפחה הכוללת נכה בנכות תפקודית קבועה של לפחות 75%; (5) משפחה ובה לפחות 3 ילדים; (6) אדם הזכאי לתגמול לפי חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950; (7) משפחות הרוגי מלכות כהגדרתם בחוק תגמולים לאסירי ציון ולבני משפחותיהם, התשנ"ב-1992 (להלן - חוק אסירי ציון); (8) אסיר ציון כהגדרתו בחוק אסירי ציון); (9) חסיד אומות העולם, כהגדרתו בחוק התגמולים לחסידי אומות העולם, התשנ"ה-1995. 7. מגיש בקשה על פי חוק זה, אשר בקשתו לא נתקבלה והוא לא נרשם ברשימת הזכאים, רשאי לערור על החלטת ועדת הזכאות, בפני השר או בפני מי שימונה על ידו, והחלטתו של השר או של מי שימונה על ידו, תהא סופית. 8. אדם אשר יוכר כזכאי על פי חוק זה, ינפיק לו המשרד לקליטת העלייה תעודת זכאות. 9. (א) הממשלה תקצה בתקציב המדינה בכל שנת הכספים תקציב מיוחד לצורך פתרונות דיור ציבורי, בהיקף אשר יאפשר מציאת פתרון דיור במסגרת הדיור הציבורי לפחות ל-25% מכלל הזכאים כפי שאלה הופיעו ברשימת הזכאים ביום הראשון לחודש יולי של כל שנה קודמת לשנת הכספים לגביה נערך התקציב. (ב) הממשלה תקצה בתקציב המדינה בכל שנת כספים תקציב מיוחד לצורך מתן סיוע בשכר דירה לזכאים, באופן שיאפשר סיוע בשכר דירה לכל אותם זכאים אשר לא נמצא להם פתרון דיור במסגרת הדיור הציבורי כאמור בסעיף קטן (א). (ג) שני שלישים מפתרונות הדיור הציבורי בכל שנת תקציב יינתנו באזורי הביקוש. 10. הדיור הציבורי אשר יועמד לזכאים יאפשר להם מגורים למשך 10 שנים ממועד העמדת הדירה הציבורית לשימושם; השר, בתיאום עם ועדת הזכאות, יקבע כללים אשר יסדירו הארכת תקופת המגורים האמורה לתקופה נוספת שלא תפחת מחמש שנים נוספות. 11. זכאי אשר טרם נמצא עבורו פתרון דיור ציבורי לפי חוק זה יהיה רשאי להגיש לשר או למי שימונה על ידו, בקשה לקבלת סיוע בשכר דירה מטעם המדינה. 12. הסיוע בשכר דירה מטעם המדינה כאמור בסעיף 11 יינתן כמפורט להלן: (1) השר, באישור הוועדה, יקבע כללים לעניין הגשת בקשה לסיוע בשכר הדירה והטיפול בה שיכללו, בין היתר את מדרגות הסיוע בשכר דירה לזכאים והמבחנים לגובה הסיוע בשכר הדירה שיינתן לזכאים; בקביעת הכללים יילקחו בחשבון, בין היתר מיקום הדירה, גודלה, הרכב המשפחה הזכאית והכנסתה; (2) גובה סכום ההשתתפות של זכאי, אשר בקשתו לסיוע בתשלום שכר הדירה תתקבל, לא יעלה על הסכום אשר היה משלם, לו היה מתגורר במסגרת הדיור הציבורי; (3) סכומי מדרגות הסיוע בשכר הדירה שייקבעו בכללים כאמור בסעיף קטן (א) לעיל יתואמו בהתאם לעליית המדד ב - 16 בינואר של כל שנה, לפי שיעור עלית המדד החדש לעומת המדד הבסיסי, והשווי שהותאם כאמור יעוגל לסכום הקרוב שהוא מכפלה של 5 שקלים חדשים; בסעיף זה - "המדד החדש" - המדד שפורסם לאחרונה לפני יום העדכון; "המדד הבסיסי" - לענין תיאום הסכומים הנקובים במדרגות שייקבעו בכללים כאמור - המדד הידוע ביום פרסום הכללים כאמור. 13. בחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965, בסעיף 63 (1), בסופו יבוא: "(ט) (1) שטחי קרקע לבניית דירות ציבוריות בהתאם להתפלגות האוכלוסייה הנזקקת בתחום מרחב התכנון המקומי; (2) לא תאושר תכנית מתאר מקומית או תכנית מפורטת ללא קביעת ייעודי קרקע למטרות האמורות בפסקה זו, אלא לאחר התייעצות עם השר." 14. (א) אדם הרשום ביום פרסום הכללים לניהול הרשימה על פי חוק זה, ברשימות המשרד לקליטת העלייה לקבלת פתרונות דיור, וטרם נמצא עבורו פתרון דיור, יראו אותו כזכאי על פי חוק זה. (ב) אדם אשר לפני יום תחילתו של חוק זה הגיש בקשה למשרד לקליטת עלייה לקבלת פתרון דיור, יראו את בקשתו כאילו הוגשה לועדת הזכאות וועדת הזכאות היא שתדון בבקשתו. (ג) מי שביום תחילתו של חוק זה מתגורר כדין במסגרת הדיור הציבורי, יהיה רשאי להגיש לוועדת הזכאות בקשה להארכת תקופת מגוריו על פי הכללים שיפורסמו כאמור בסעיף 10. 15. הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין ולא לגרוע מהן. 16. השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו. הצעות חוקדייר מוגן (הגנת הדייר)