הצעת חוק ביקור בני משפחה בכלא

הצעת חוק ביקור בני משפחה במתקני כליאה, התשס”א-2001 התיקון המוצע בה לעגן בחוק את העקרונות לפיהם יורשו ביקורי משפחות אסירים בבתי סוהר. יש לזכור - עונש המאסר בא לשלול את חופש התנועה של אסיר ואין במטרתו לפגוע בקשר שבין האסיר לבין משפחתו. על פי המצב המשפטי כפי שהוא היום יוצא כי נתונה הסמכות להחליט על ביקור ילדי אסיר נתונה למנהל בית הסוהר וכפופה לשיקולים כגון צפיפות. למחוקק החובה להגן בעניין זה גם על בני משפחת האסיר אשר בפעמים לא מעטות נפגעים באופן ישיר, על לא עוול בכפם, מעצם העובדה שבן משפחה מצוי בין כתלי בית הסוהר. המצב המשפטי כפי שהוא היום יוצר אנומליה לפיה זכות היסוד של אדם אשר נשפט לתקופת מאסר נפגעת מכח הסדרים אשר נקבעו בכלליות בפקודת בתי הסוהר (נוסח חדש), התשל"ב-1972 ומכח תקנות ופקודות נציבות שונות אשר מקנות לבעלי תפקידים סמכויות מרחיקות לכת בכל הנוגע לזכות האסיר לקבל מבקרים ולזכויות המבקרים - בני משפחתו. הגבלות כאמור המקפחות את התא המשפחתי צריכות להיעשות בחוק, זאת שכן, הנחת היסוד היא, שסל זכויות האדם של אסיר מכיל את כל הזכויות והחירויות הנתונות לכל אזרח ותושב למעט חופש התנועה שנשלל ממנו עקב המאסר. על אף שהמאסר משעה את יכולתו של האסיר לממש חלק מחירויותיו האחרות. יש להגביל השעיה כאמור רק לאותן החירויות שהיכולת לממשן מותנית בחופש התנועה, והשעיית הזכות היא אינהרנטית למאסר. חירויות אחרות, שמימושן אינו מותנה בחופש התנועה, מוסיפות לעמוד לאסיר גם בהיותו בבית הסוהר. היקף ההגנה לזכות האדם של אסיר נגזר מן האיזון המתחייב בין הזכות לבין אינטרסים אחרים, של הפרט או של הציבור, שבנסיבות העניין יש להתחשב בהם נקודת המוצא היא, כי הזכות ראויה להגנה ויש לכבדה. שלילת הזכות, הגבלתה או פגיעה בה מותרות רק על יסוד נימוקים עניינים שיש להם עיגון בדין, וכגודל הזכות הנפגעת כך גודל הנימוקים הדרושים להצדקתה של פגיעה. הקשר עם התא המשפחתי הינו בבחינת צורך אנוש בסיסי, שלו זקוקים האסיר ומשפחתו. הנטייה צריכה להיות במקרה מעיין זה היא שלא להתיר כל פגיעה. צרכים אלו נמנים עם סדרי אנוש תרבותיים מינימאליים של כל אסיר אשר הינו חלק מתא משפחתי. רק סיבות רציניות ביותר, כגון ההכרח למנוע סיכון ממשי לחיי אדם, עשויות להצדיק כירסום מסוים בזכות לתנאי כליאה הנראים כבסיסיים. פגיעה בכבוד האדם שלא סיר או בקשר של משפחתו עמו, פוגעת לא רק באסיר, אלא גם בדמותה של החברה. יחס אנושי לאסירים מהווה חלק מנורמה מוסרית-אנושית שמדינה דמוקרטית מצווה לקיימה, ומדינה הפוגעת בכבוד אסיריה. מפרה את חובתה, המוטלת עליה כלפי ככל אזרחיה ותושביה, לכבד את זכויות היסוד של האדם. יש לציין כי הצעת החוק דלעיל גם תורמת באופן ישיר לשוויוניות בין בני משפחות האסירים. במצב המשפטי כפי שהוא היום, לבן משפחתו של אסיר המונה מספר גדול של נפשות. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ו' בטבת התשס"א - 1.1.2001 בחוק זה - "ביקור אישי" - ביקור כלוא במתקן כליאה על ידי בני משפחתו; "בן משפחה" - בן משפחתו של כלוא, לרבות מי שהיה בן משפחתו בעבר, והוא אחד מאלה: (1) בן זוג, הורה או בן זוגו, הורה של בן הזוג ובן זוגו, סב, צאצא או צאצא של בן זוג, אח, גיס, דוד, אחיין; (2) מי שאחראי לצרכי מחייתו, בריאותו, חינוכו או שלומו של קטין או חסר ישע, שהוא בן משפחה לפי פסקה (1); "ימי ביקור רגילים" - הימים ראשון, חמישי, שישי ושבת בין השעות 09:00 ל- 17:00; "כלוא" - אדם המוחזק במשמורת חוקית במתקן כליאה לפי פקודת בתי הסוהר; "מתקן כליאה" - בית מאסר לרבות בית מעצר; "פקודת בתי הסוהר" - פקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב- 1972; "השר" - השר לבטחון פנים. (א) כל כלוא זכאי לביקור אישי מידי שבוע שייערך על פי בקשת בן המשפחה. (ב) השר, באישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, יקבע נוהל המסדיר ביקורים אישיים בימי הביקור הרגילים, תוך התחשבות בבני המשפחה, מחד, בדרכי התפעול ובסדרי הבטחון של מתקן הכליאה ובשעות העבודה המקובלות ככל שניתן מאידך; השר רשאי להוסיף מועדי ביקור נוספים על ימי הביקור הרגילים, על פי כללים שיקבע. 3. (א) מנהל מתקן כליאה יקבע כללים לביקור אישי בימי ביקור רגילים לפי הנוהל שקבע השר כאמור בסעיף 2, ורשאי הוא לאשר מועדי ביקור נוספים על פי שיקול דעתו. (ב) ביקור אישי הנערך על ידי קבוצת בני משפחה במספר שאינו עולה על 4, לא יפחת מ-45 דקות, ועל כל בן משפחה נוסף יוארך משך הביקור האישי ב-15 דקות נוספות. (ג) על אף האמור בסעיף קטן (ב) קבוצת בני משפחה המונה למעלה משמונה נפשות תהא זכאית לפצל ביקור אישי במתקן כליאה לשני מועדים שבועיים, ועל כל ביקור אישי כאמור יחולו הוראות סעיף זה. 4. (א) מנהל מתקן כליאה רשאי, בהחלטה בכתב שתינתן בתוך שש שעות ממועד הבקשה, ולאחר שנתן לכלוא נציג ולבני משפחתו להשמיע טענותיהם בפניו, למנוע את כניסתו של בן משפחה למתקן כליאה, או להפסיק את הביקור האישי, אם יש לו יסוד סביר לחשד שביקורו של אותו אדם עלול לגרום לפגיעה בבטחון המדינה, בשלום הציבור או בסדר הטוב והמשמעת במתקן הכליאה. (ב) נציב שירות בתי הסוהר רשאי, בהחלטה בכתב שתינתן בתוך שש שעות ממועד הבקשה, ולאחר שנתן לכלוא להשמיע טענותיו בפניו, למנוע ביקורים אישיים אצל כלוא, לתקופה שלא תעלה על שלושה חודשים, אם יש לו יסוד סביר לחשד שביקור אישי אצל אותו כלוא עלול לגרום לפגיעה בבטחון המדינה או בשלום הציבור. (ג) על החלטות כאמור בסעיף זה, רשאי כל בן משפחה לעתור לפי הוראות סימן ח'1 לפקודת בתי הסוהר, בשינויים המחויבים. 5. חיפוש, במידה שנחוץ לעורכו, ייערך למבקר במתקן כליאה ולכלוא תוך שמירה מירבית על כבודם ועל פרטיותם. 6. (א) השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא יתקין תקנות לביצועו. (ב) תקנות ראשונות לפי חוק זה יותקנו תוך שלושה חודשים מיום פרסומו. הצעות חוקבית סוהר / כלאביקור אסירים / עצוריםמאסר