הצעת חוק מסגרות חוץ ביתיות לילדים נזקקים

הצעת חוק הנוער (טיפול והשגחה) (תיקון - מסגרות חוץ ביתיות לילדים נזקקים), התשס”ב-2001 המקום הטבעי והנכון לכל קטין הוא בחיק משפחתו. חובתה של המשפחה לספק לו תנאים שיבטיחו את שלומו והתפתחותו. יחד עם זאת יש משפחות שאינן מסוגלות להבטיח לילדיהן את התנאים הדרושים. קטינים שחיים במשפחות כאלה חשופים לסכנות של הזנחה קשה ואף להתעללות פיזית, מינית ונפשית. ילדים אלה זקוקים לסידור חוץ ביתי בפנימיות או במשפחות אומנה. החוק הקיים מאפשר הוצאת קטין מבית משפחתו אך אינו מחייב את המדינה לספק לו מקום בפנימייה או במשפחה אומנת. חוק זה בא לחייב את המדינה למצוא לקטין מסגרת חלופית. כיום במדינת ישראל יש כ-300 ילדים נזקקים הממתינים לסידור במסגרת "חוץ משפחתית" כפי שהוזכרו לעיל. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ה בכסלו התשס"ב - 10.12.2001 1. בחוק הנוער (טיפול והשגחה), התש"ך-1960 (להלן - החוק העיקרי), האמור בסעיף (3)(4) יסומן "(א)", ואחריו יבוא - "(ב) החליט בית המשפט כאמור בסעיף קטן (א), תהא המדינה אחראית לספק סידור חוץ ביתי הולם לקטין הנזקק ללא דיחוי." 2. אחרי סעיף 3ז לחוק העיקרי יבוא - "הקמת ועדת החלטה 3ח. (א) ליד המחלקה לשירותים חברתיים בכל רשות המקומית תוקם ועדה, שמתפקידה להחליט על דרכי הטיפול בילד, ושבראשה מנהל המחלקה לשירותים חברתיים של הרשות המקומית או עובד סוציאלי שהוא מינה, וחבריה: העובד הסוציאלי המטפל במשפחה, ומדריך-ראש-צוות הממונה עליו, ובמידה שהילד נמצא בטיפולו של פקיד סעד - אותו פקיד סעד, ומומחה מקצועי אחר שקבע יושב ראש הועדה אם קבע, ובדיון בענינו של ילד שטרם מלאו לו 6 שנים - גם מפקח מטעם השירות למען הילד (אימוץ) במשרד העבודה והרווחה וכן מפקח מטעם השירות למען הילד והנוער במשרד העבודה והרווחה אם ראה צורך בהשתתפותו בדיון בילד פלוני; (ב) מצאה ועדת ההחלטה כי אין דרך אחרת להבטיח את הטיפול, ההשגחה או החינוך הדרושים לקטין נזקק אלא בסידור חוץ ביתי, יסודר הקטין במסגרת מתאימה ללא דיחוי." הצעות חוקקטיניםקטין נזקק