הצעת חוק תיקון חוק האפוטרופוס הכללי

הצעת חוק האפוטרופוס הכללי (תיקון), התש”ס-2000 האפוטרופוס הכללי הוא תאגיד שהוקם על פי דין, ואשר קיבל לידיו מכלול של תפקידים וסמכויות. כיום פועל האפוטרופוס הכללי, מבלי שיהיה עליו כל פיקוח, מלבד הפיקוח הכללי של שר המשפטים, אשר אינו יכול, מטבע הדברים, לפקח על פעולותיו באופן שוטף. כן אין במשרד המשפטים גוף רשמי אשר בוחן את מדיניותו של האפוטרופוס הכללי ומסייע לו בקביעת יעדים והשגתם. הצורך בהטלת פיקוח ציבורי על פעולות האפוטרופוס הכללי הוכר על ידי הועדה לבדיקת התפקידים המבנה ודרכי הפעולה של האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי אשר הגישה דו"ח ברוח זו בדצמבר 1993 (להלן: הועדה). חשיבות הטלת פיקוח ציבורי על פעולות האפוטרופוס הכללי גברה עם התיקון לחוק הירושה אשר הרחיב באופן ניכר את סמכויות האפוטרופוס הכללי ואף הקנה לו סמכות מעין שיפוטית בעניינים מסויימים. הצעת החוק המובאת להלן מהוה יישום של העקרונות המבניים כפי שבאו לידי ביטוי בהמלצות הועדה. סעיף 2 : מוצע להקנות למועצה מידה של מעורבות במינוי האפוטרופוס הכללי ע"י כך שתייעץ לשר בכל הנוגע למינוי. סעיף 3א: מוצע למנות מועצה ציבורית אשר תורכב מנציגי גופים המופקדים על תחומי פעילותו של האפוטרופוס הכללי, וכן מאנשי מקצוע ואקדמיה באותם תחומים. סעיף 3ח: בשל הצורך להבטיח תפקוד יעיל יותר של המועצה, וכן על מנת למנוע אי בהירות, בכל הנוגע לסמכויותיה מוצע לקבוע מס' ועדות משנה כמפורט וכן, לשנות את מעמדה של ועדת ההשקעות הקיימת בחוק מועדה עצמאית למעמד של ועדת משנה הכפופה למועצה. סעיף 3י : סעיף זה קובע את סמכויותיה של הועדה ככל שלא נקבע במקום אחר, ועיקרו הקניית הסמכות להתוות את מדיניות האפוטרופוס הכללי וכן לפקח עליה באופן שוטף. הסמכות להתוות את מדיניות האפוטרופוס הכללי חלה לא רק לעניין זה אלא גם לעניין כל תפקיד המסור לאפוטרופוס הכללי מכח דין שאין בהוראות המועצה משום סתירה להוראות הדין. סעיף 3יד: כשם שמוקנית למועצה סמכות לייעץ לשר בכל הנוגע למינוי האפוטרופוס כך מוצע להקנות למועצה סמכות לייעץ לשר בכל הנוגע לסיום כהונתו של האפוטרופוס הכללי. סעיף 10 : ביטול סעיף 10 הוא תולדה של הפיכת ועדת ההשקעות לועדת משנה של המועצה, על מנת למנוע התנגשות סמכויות והנחיות סותרות מגופים המנחים את האפוטרופוס הכללי ומפקחים על פעולותיו. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום א' באב התש"ס - 2.8.2000 1. בחוק האפוטרופוס הכללי, התשל"ח - 1978; (להלן - החוק העיקרי), בסעיף 1, מתחילתו יבוא: ""מועצה" - כהגדרתה בסעיף 3א לחוק זה;" 2. בסעיף 2(א) לחוק העיקרי, אחרי המילים "שר המשפטים ימנה" יבוא: "בהתייעצות עם המועצה". 3. אחרי סעיף 3 לחוק העיקרי יבוא: 3א. שר המשפטים ימנה מועצה של אחד-עשר חברים כדלקמן: (א) נציגי ממשלה שהם עובדי המדינה - (1) המנהל הכללי של משרד המשפטים; (2) הממונה על התקציבים במשרד האוצר; (3) נציג שר הבריאות שימונה ע"י שר הבריאות; (4) נציג שר העבודה והרווחה שימונה ע"י שר העבודה והרווחה; (ב) חמישה נציגים מן המוסדות להשכלה גבוהה כמפורט להלן שימנה השר לאחר התייעצות עמם - (1) נציג מתחום העבודה הסוציאלית; (2) נציג מתחום הכלכלה; (3) נציג משלושה משפטנים; (ג) שני אנשי ציבור, שימונו ע"י השר; (ד) השר ימנה יו"ר ומ"מ יו"ר למועצה מבין חברי המועצה שאינם עובדי מדינה. 3ב. (א) תקופת כהונתו של חבר המועצה שאינו נציג הממשלה תהיה ארבע שנים, אך ניתן למנותו מחדש לתקופת כהונה נוספת. (ב) חבר המועצה שתקופת כהונתו תמה יוסיף לכהן עד מינויו מחדש או עד מינוי חבר אחר במקומו. 3ג. לא יתמנה חבר מועצה - (א) מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון או נשא עונש מאסר וטרם חלפה תקופת ההתיישנות כמשמעותה בחוק המרשם הפלילי ותקנות השנים, התשמ"א - 1981 (ב) מי שיש ניגוד עניינים בין עיסוקו ובין חברותו במועצה; ואולם לא יראו ניגוד עניינים בעצם מינויו של בעל תפקיד למועצה אם המינוי כאמור נובע מתפקידו. 3ד יושב ראש המועצה, סגנו וחבר המועצה לא יקבלו מהאפוטרופוס הכללי שכר בעד שירותיהם במילוי תפקידם במועצה, אך יהיו זכאים לכיסוי הוצאות סבירות שהוציאו בקשר למילוי תפקידם כאמור, בשיעור שתקבע המועצה. 3ה. (א) חבר המועצה שאינו נציג ממשלה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו באחד מאלה - (1) התפטר במסירת כתב התפטרות ליושב ראש המועצה; (2) נתקיים בו סייג מן הסייגים המפורטים בסעיף 8; (3) נבצר ממנו, דרך קבע, למלא תפקידו, והשר, לאחר התייעצות עם יושב ראש המועצה, העבירו מכהונתו בהודעה בכתב; (4) פרש מן התפקיד שבשלו התמנה. (ב) יושב ראש המועצה יעביר לשר כתב התפטרות כאמור בסעיף קטן (א)(1), תוך 96 שעות ממועד מסירתו; תוקף ההתפטרות מתום 48 שעות לאחר מסירת כתב ההתפטרות לשר, אולם אם חזר בו חבר המועצה מהתפטרותו לפני כן במסירת מכתב לשר. (ג) חבר המועצה שאינו נציג הממשלה, או נציג מקרב עובדי המדינה שמונה להשתתף דרך קבע בישיבות המועצה כאמור בסעיף קטן 3(ב), ונעדר ללא סיבה מוצדקת מארבע ישיבות רצופות של המועצה, רשאי השר לאחר התייעצות עם יושב ראש המועצה, להעבירו מכהונתו במועצה או לבטל את מינויו, לפי העניין, בהודעה בכתב. 3ו. (א) המועצה תקבע את דרכי עבודתה ונהלי דיוניה ככל שלא נקבעו בחוק זה או על פיו. (ב) המנין החוקי בישיבות המועצה הוא שבעה חברים לפחות; בהעדר מנין חוקי בפתיחת הישיבה, רשאי יושב ראש הישיבה לדחותה בשלושים דקות; לאחר עבור זמן זה תהא הישיבה כדין אם השתתפו בה חמישה חברים לפחות ובהם יושב ראש המועצה או ממלא מקומו. (ג) משנפתחה הישיבה כדין לפי סעיף קטן (א), יהיה המשכה כדין בכל מספר חברים שהוא. (ד) האפוטרופוס הכללי או מי שהוא הסמיכו לכך במקומו, רשאי להיות נוכח בישיבות המועצה. 3ז. ביקשו השר או חמישה מחברי המועצה לדון בנושא פלוני, יהיה הנושא כלול בסדר יומה של המועצה בישיבתה הקרובה. 3ח. המועצה תמנה ועדת משנה להשקעות, עזבונות, רכוש עזוב, ופניות הציבור; כן תהא המועצה רשאית למנות וועדות משנה נוספות ולאצול להם מסמכויותיה ובלבד שלא תאצול את סמכותה לקבוע את מדיניות הפעולה של האפוטרופוס הכללי, ואת הסמכות לאשר את תקציבו. 3ט. החלטה של המועצה או של ועדה מועדותיה לא תיפסל מחמת זה בלבד שבעת קבלתה היה מקומו של חבר המועצה או חבר הועדה, פנוי מכל סיבה שהיא. 3י. המועצה מבלי לגרוע משאר תפקידיה - (א) תקבע את המדיניות של האפוטרופוס הכללי בתחום תפקידיו; (ב) תאשר את תקציב האפוטרופוס הכללי; (ג) תעקוב ברציפות אחר ביצוע המדיניות, התוכניות והתקציבים של האפוטרופוס הכללי ותפקח על ביצוע פעולותיו לפי כל דין; (ד) תדון בדו"חות כספיים שיגיש לה האפוטרופוס הכללי; (ה) תייעץ לשר בכל הנוגע לחוק זה, ובכלל זה בכל הנוגע לשינויי חקיקה שיש בהם כדי להשפיע על תפקידי האפוטרופוס הכללי וסמכויותיו לפי כל דין; 3יא. האפוטרופוס הכללי יפעל על פי המדיניות שתיקבע על-ידי המועצה כאמור, בסעיף 3י. 3יב. החלטות המועצה שיש בהן עניין לציבור, יפורסמו ברשומות. 3יג. המועצה תגיש לשר, אחת לשנה, דין וחשבון על פעולות האפוטרופוס הכללי וכן תמסור לו לפי דרישתו, כל ידיעה על פעולותיה. 3יד. (א) תקופת כהונתו של האפוטרופוס הכללי תהיה חמש שנים (להלן - תקופת כהונה). (ב) כהונת האפוטרופוס הכללי תפקע באחת מאלה - (1) התפטר בהודעה בכתב שהגיש לשר באמצעות המועצה; (2) השר, לאחר התייעצות במועצה ובאישור הממשלה קבע כי נבצר מהאפוטרופוס הכללי, דרך קבע, למלא את תפקידו; (3) השר, לאחר התייעצות במועצה ובאישור הממשלה, החליט להעביר את האפוטרופוס הכללי מכהונתו מטעמים שיפורטו." 4. סעיף 10 לחוק בטל. הצעות חוקהאפוטרופוס הכלליאפוטרופסות