הצעת חוק עדיפות לגז טבעי שהופק בישראל

הצעת חוק הנפט (תיקון - עדיפות לגז טבעי שהופק בישראל) (הוראת שעה), התשס”א-2000 קבלת הצעת החוק תבטיח למדינת ישראל שני יתרונות שמעולם לא היו לה: 1. לראשונה בתולדותיה תהיה לישראל עצמאות בתחום האנרגיה ואי-תלות באספקת גז מגורמים זרים העלולים, במצבים מסוימים, לקבל הוראות מהנהגותיהם להפסיק את אספקת הגז לישראל. 2. ממשלת ישראל הנאבקת על כל שקל של הוצאה אזרחית בתקציב (לחינוך , רווחה, פיתוח וכו') תזכה בתגמולים ענקיים במהלך השנים הקרובות. המשק הישראלי ואזרחי המדינה מכל שכבות העם ייצאו נשכרים מהתיקון לחוק. מאגרי הגז הטבעי שנתגלו בשנה האחרונה מול חופי ישראל יכולים להקנות למשק האנרגיה הישראלי עצמאות וניתוק התלות באספקת אנרגיה מיובאת. עצמאות כזו, יש בה כדי להעניק תנופה למשק הישראלי כולו ולשחרר את מדינת ישראל מתלות במקורות אנרגיה זרים. תנאי בסיסי לפיתוח שדות הגז שנתגלו, ולביצוע השקעות נוספות על ידי מחפשי הנפט לחיפוש מאגרים נוספים על בסיס המידע והניסיון שנצבר, הינו כי לגז שיתגלה ימצא קונה בישראל. הוראת השעה באה להבטיח, כי לפרק זמן מוגדר, עד לניצול תנופת התגלית האחרונה וביסוס פוטנציאל הגז הטבעי בישראל, יזכה הגז הטבעי הישראלי לעדיפות על פני גז מייבוא. במציאות המדינית שישראל מתנסה בה, בימים אלה, ניצול מקורות הגז הטבעי הישראלי, והעדפתו על גז מיובא, מקבל משנה חשיבות, הן במישור המדיני, והן במישור אי-התלות, הוודאות וזמינות האספקה. הוראות הצעת החוק עולות בקנה אחד עם הוראות סעיף 33 לחוק הנפט, התשי"ב-1951 (להלן - חוק הנפט) הקובע, בין היתר, כי השר רשאי לחייב בעלי-חזקות נפט לספק מן הנפט שהם מפיקים בישראל אותה כמות נפט הדרושה, לתצרוכת ישראל במחיר השוק ולשם כך רשאי הוא לחייבם להפיק נפט מבארותיהם הקיימות בשיעור שיספיק למטרות האמורות. זאת ועוד, על פי סעיף 32 לחוק הנפט, מקבל אוצר המדינה תמלוג של שמינית מכמות הנפט המופקת בישראל, זאת נוסף למיסים השונים המשתלמים לאוצר המדינה עקב הפעילות הכלכלית הכרוכה בהפקתו ורווחי אותה פעילות. לפי חוק הנפט, נפט כולל גז טבעי: בשים לב לקיומן של מספר חברות אשר גילו גז טבעי בישראל, מוצע כי בין חברות אלה לבין עצמן תתקיים תחרות, וזאת להבטחת התחרות והשגת המחיר הזול ביותר לצרכן הישראלי. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ט בחשון התשס"א - 27.11.2000 1. בחוק הנפט, התשי"ב-1952, (להלן - החוק העיקרי) אחרי סעיף 33 יבוא: 33א. (א) בסעיף זה - "גז טבעי", "גז" - תערובת של גזים פחמימנים בתכולה עיקרית של גז מתאן (CH4) אשר בטמפרטורה של 15 מעלות צלסיוס ובלחץ אטמוספרי נמצאת במצב צבירה של גז; "גז מיובא" - גז שאינו גז מקומי; "גז מקומי" - גז שמופק מכח זכות נפט; "תאגיד ממשלתי" - הממשלה, חברה ממשלתית וחברת בת ממשלתית, כהגדרתן בחוק החברות הממשלתיות, התשל"ה-1975 או תאגיד שהוקם בחוק. (ב) תאגיד ממשלתי לא ירכוש גז מיובא, ולא יתקשר בחוזה לרכישתו אם ניתן לרכוש גז מקומי מאותו סוג. (ג) הוראות חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1991 ותקנות שהותקנו מכוחו (להלן - דיני המכרזים), לא יחולו על רכישת גז מקומי. (ד) על אף האמור בסעיף קטן (ג), יחולו דיני המכרזים על התקשרות של תאגיד ממשלתי עם ספק של גז מקומי, אם יש יותר מספק מקומי אחד. " 2. (א) תוקפו של סעיף 33א לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, למשך 3 שנים מיום קבלתו בכנסת. (ב) השר, בהסכמת שר האוצר, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, רשאי להאריך את תוקפו של חוק זה לתקופה של 3 שנים נוספות; הארכה לפי סעיף קטן זה, יכול שתעשה יותר מפעם אחת. הצעות חוקגז טבעי