הצעת חוק נוהל פיתוח המצאות פטנטים

הצעת חוק נוהל פיתוח המצאות ופטנטים, התש"ס-1999 1. בבתי החולים הממשלתיים, המשמשים כמרכזים רפואיים רב תחומיים, והמהווים "יחידות סמך" של משרד הבריאות, מועסקים רופאים ואנשי מדע בעלי יכולת גבוהה לפיתוחים ואמצאות בתחומי הרפואה אשר הוכחו בשנים האחרונות כבעלי ערך כלכלי רב ביותר. 2 . בהתאם להוראות פרק ח' לחוק הפטנטים, שייכת הבעלות כאמצאה של "עובד" אליה הגיע עקב שרותו או בתקופת שרותו, למעביד (אמצאת שרות) אלה הם: 1. ויתר המעביד על האמצאה או; 2. נמנע המעביד למסור לעובד "תשובה נוגדת" תוך 6 חודשים ממועד קבלת הודעת העובד. במקוים אלו תקום האמצאה לעובד. 3. תיגמול העובד על פי הוראות חוק הפטנטים, במקרים בהם מממש המעביד את זכות הקנין שלו באמצאת שרות, נעשית על פי הסכם בין המעביד לעובד ובאין הסכם על פי הכרעת "ועדה לענייני פיצויים ותגמולים". 4. מטעמים מובנים, וכפי שיוסבר להלן, לא הגיעו עד היום להכרעתה של הועדה אלא מספר מועט ביותר של מקרים בהם נקבעו לעובדים סכומים נמוכים עד כדי גיחוך. 5. בהתחשב באמור לעיל נמנעים רוב הרופאים והמדענים העובדים בבתי החולים הממשלתיים מהפעלת כושר האמצאה הטמון בהם. חלק מהם עשוי לדחות גילויים של אמצאות למועד שלאחר פרישתם מהעבודה או לנתבו לערוצים עוקפים. 6. בהעדר תקציב, כח אדם ומשאבים במשרד הבריאות לא נעשה עד היום כל שמוש בזכות המדינה לניצול אמצאות שרות של רופאי בתי החולים הממשלתיים. גם באותם מקרים ספורים בהם נתקבלו מאת העובדים הודעות לגבי אמצאת שרות, הפכו אלו, בהעדר תשובה, לקניינם של העובדים. 7. מוסדות רפואה ומחקר שאינם בבעלות המדינה, הקימו לצרכים אלו "גופי עזר" שמטרתם לעודד את עובדי אותם מוסדות לגילוי ופתוח אמצאות לוך כדי שתופם בניצול ובזכויות המסחור, על פי הסכמים וקריטריונים קבועים מראש כגון: "הדסית" ליד המרכז הרפואי הדסה בירושלים, "רמות" ליד אוניברסיטת ת"א, "ידע" ליד מכון וייצמן ברחובות, אשר עם הפעלתו, הגבירו במידה ניכרת את מספר אמצעות השרות של עובדיהן המדווחות למוסדות והמנוצלות על ידם תוך כדי שיתוף העובדים. 8. הצעת החוק באה לאפשר לגופים ציבוריים הקשורים לבתי החולים הממשלתיים המהווים אישיות משפטית נפרדת, להתקשר עם עובדי אותם בתי חולים בכל הקשור לניצול "אמצאות שרות", כפי שהדבר נעשה על ידי אותם "גופי עזר" עבור מוסדות הרפואה והמחקר הציבוריים האחרים. 9. החוק המוצע לא יעלה לאוצר המדינה כל סכום שהוא, אלא להיפך! חוק זה עשוי להוסיף לבתי החולים הממשלתיים משאבים כספיים ניכרים שלא באמצעות תקציב המדינה, ובהעדר חוק זה ימשיכו אמצאות אלו להישאר חבויות ורדומות או להיות מועברות לאפיקים אחרים. הצעת חוק דומה הונחה על שולחן הכנסת הארבע-עשרה ומספרה פ/563. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ב בחשון התש"ס - 1.11.99 1. בחוק זה - "אמצאה" - אמצאה כשירת פטנט כמשמעותה בחוק הפטנטים, התשכ"ז-1967 (להלן - החוק); "אמצאת שירות" - כמשמעותו בפרק ח' לחוק; "היועץ" - היועץ למשרדי הממשלה בעניני פטנטים; "עובד" - עובד הרשות לפיתוח המצאות פטנטים; "עובד ביה"ח" - עובד בית החולים שאינו עובד הרשות; "פטנט" ו-"בקשה לפטנט" - כמשמעותם בחוק לרבות פטנט ובקשה לפטנט בחוץ לארץ; "הרשות" - הרשות לפיתוח המצאות ופטנטים. 2. מוקמת בזאת הרשות לפיתוח המצאות ופטנטים. 3. הרכב הרשות ייקבע על ידי שר הבריאות. 4. הרשות תפעל ביחס לאמצאת שירות שהומצאה על עובדיה על פי האמור בחוק זה, והוראות פרק ח' לחוק הפטנטים, התשכ"ז-1957 יחולו בהתאמה. 5. הרשות תהיה רשאית לשתף עובד בזכויות, בהכנסות, בתגמולים במיסחור ובכל שאר אופני ניצול אמצאת שירות שהומצאה על ידי העובד, באופן שחלקו של העובד יגיע עד 40 אחוזים מזכויות הרשות באמצאה ובנובע ממנה. 6. לבקשת הנהלת בית החולים תטפל הרשות בזכויות החולים באמצאת שירות שיומצאו על ידי עובדי בית החולים, בתנאים דומים לאמצאות שרות שיומצאו על ידי עובדי הרשות ובלבד שהיועץ לא התנגד או לא הודיע את עמדתו למשרד שבתחום טיפולו או למנהל בית החולים ביחס לאמצאות שרות שמקורן באמצאות של עובד בית החולים, תוך 45 ימים מהמועד בו הועברה אליו הודעה כאמור בתקנות. 7. (א) לצורך ארגון יזום ומיסחור אמצאות שרות, תוכל הרשות להסתייע בשרותיהם של גופים המתמחים במתן שרותים מסוג זה לגופים ציבוריים, וזאת בין בדרך של שיתופם בניצול האמצאה ובין בכל דרך אחרת. (ב) במסגרת האמור לעיל, תפעל העמותה לניצול אמצאות שרות בדרך הנראית לה כמתאימה ביותר, לרבות באמצעות חברות, שותפויות ויזמים מסחריים למיניהם. הצעות חוקפטנטים