הצעת חוק מעורבות סטודנטים ביום לימודים ארוך

הצעת חוק עידוד מעורבות סטודנטים ביום לימודים ארוך, התש”ס-2000 מטרתה של הצעת חוק זו היא מציאת תרופה למצוקה של שני מגזרים והם הסטודנטים וילדים בגילאי ביה"ס היסודי וחטיבות הביניים. חוק זה מורכב משני חלקים , כאשר הראשון כללי ומתייחס לכלל הסטודנטים בארץ והחלק השני מתמקד בפתרון מיוחד לסטודנטים להוראה. החוק חותר לסגירת פערים בחברה הישראלית ע"י הרחבת האופקים של ילדים ובני נוער לאחר שעות הלימודים הפורמליות , באופן מדורג מעיירות הפיתוח ושכונות המצוקה דרך הפרברים עד הכללתו המלאה בכל רחבי הארץ כמשתמע מחוק יום לימודים ארוך ושיעורי העשרה. הצעת החוק תזרז את יישום החוק ליום לימודים ארוך, תוך צמצום העלויות , ובו זמנית תוך דאגה לאיכות ההוראה. החוק המוצע יקנה הטבות כספיות לסטודנטים , כנגד התחייבותם של מקבלי ההטבות להירתם למעורבות חברתית עמוקה , ולתרום באופן משמעותי ומוגדר מראש למען הקהילה. קבלת מסגרת החוק תאפשר שימוש בכח אדם אינטלקטואלי ורענן שיעביר מטען רב לילדים ולנוער , תוך צמצום העלויות המשולמות למורה מיומן (משכורת) והוצאות נלוות (ביטוח לאומי , קופות גמל , וכו') , בכל מקרה הסטודנטים ישולבו לצד המורים ולא במקום המורים. במגמה לעודד סטודנטים להוראה לקחת חלק פעיל בתוכנית זו , מוצע בזאת להתגבר על בעיית תקופת התמחות. כתוצאה מתקנה חדשה המחייבת סטודנטים להוראה בשנת התמחות ( סטאז') בכדי לקבל רשיון הוראה , נוצר מחסור חמור במקומות התמחות המסוגלים לקלוט אותם. לכן נאלצים רבים לשבות מאונס וכתוצאה מכך חל עיכוב בקבלת רשיון ההוראה שלהם. חוק זה מציע לעודד סטודנטים להוראה לקחת חלק בפרויקט זה במשך שלוש שנים ובכך לבטל את הצורך בשנת התמחות ולהשיב את המצב לקדמותו, שבו מיד עם סיום הלימודים זכה הבוגר לרשיון הוראה. המעורבות החברתית תוך תהליך ממושך של הכשרה יביא את הסטודנטים לרמה גבוהה יותר של התמקצעות בתחום ההוראה. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום י' בשבט התש"ס - 17.1.2000 1. בחוק זה - "חוק יום לימודים ארוך" -חוק יום חינוך ארוך ולימודי העשרה , התשנ"ז - 1997; "מוסד להשכלה גבוהה" - כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה התשי"ח-1958, וכן כל מוסד על תיכוני שיוכר על ידי השר כמוסד להשכלה גבוהה לצרכי חוק זה; "מוסד להוראה" -מוסד להשכלה גבוהה המכשיר את תלמידיו לקראת קבלת תעודת הוראה; "סטודנט" - כל אזרח ישראלי הלומד תוכנית לימודים מלאה לקראת קבלת תואר אקדמי ראשון או תעודה אחרת כפי שיקבע השר, במוסד להשכלה גבוהה; "סטודנט להוראה" - סטודנט הלומד לקראת קבלת תעודת הוראה במוסד להוראה; "הפרויקט" - מסגרת התוכנית בה ייטול הסטודנט חלק כחונך, במסגרת מערכת חינוכית שתינתן לכלל הילדים הלומדים במסגרת יום לימודים ארוך; "שכר לימוד" - שכר המשולם למוסד להשכלה גבוהה בעבור שנת לימוד; "השר" - שר החינוך. 2. סטודנט המבקש לקחת חלק בפרויקט , יחויב במתן ארבע שעות לימוד שבועיות. 3. סטודנט אשר לקח חלק בפרויקט יהיה זכאי בגינו למלגה בגובה 50% משכר הלימוד; המלגה תשולם בשני תשלומים שווים שיוענקו בראשון לחודש ינואר ובראשון לחודש יולי. 4. השר ימנה את מנהלת הפרויקט שתדאג לליווי פדגוגי , קביעת סדר יום , סינון המועמדים והכשרתם , חלוקת המלגות וכל מטרה אחרת שיטול השר או מי שמינה לכך. 5. הכספים לפרויקט יתוקצבו מתקציב יום לימודים ארוך. 6. סטודנט אשר לקח חלק בפרויקט , לא יהיה מנוע מהצגת מועמדות למלגות או להלוואות אחרות שמעניקה המדינה. 7. סטודנט להוראה , אשר לקח חלק בפרויקט במשך שלוש שנים לפחות , יהיה פטור מחובת שנת התמחות נוספת, ויזכה לרשיון הוראה ובלבד שעמד במטלות האקדמאיות של המוסד האקדמי בו הוא לומד או כפי שקבע השר. 8. השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו. הצעות חוקהשכלה גבוההדיני חינוךיום לימודים ארוךסטודנטים