הצעת חוק מיזוג הטלוויזיה החינוכית עם רשות השידור

הצעת חוק התקשורת (מיזוג הטלוויזיה החינוכית עם רשות השידור), התש”ס-2000 הטלוויזיה החינוכית, הנקראת בחוק רשות השידור "הטלוויזיה הלימודית לבתי הספר" נוסדה בשנת 1963 ופועלת כיום כיחידת סמך במשרד החינוך והתרבות. לפיכך, הפיקוח על תכניותיה נתון בידי השר ומנכ"ל המשרד והיא איננה כפופה לפיקוח ציבורי. אין זה ראוי כי יחידה ממשלתית תשדר לציבור לרבות שידורי חדשות (ערב חדש) ותעסוק בעסקי מסחר (מכירת פרסומת בערוץ השני). הטלוויזיה החינוכית אינה מתמקדת, מזה זמן רב, במשדרים חינוכיים- לימודיים והיא משדרת בשלושה ערוצים (הערוץ הראשון, הערוץ השני ובכבלים). בערוץ הראשון מתחלקת הטלוויזיה החינוכית עם הטלוויזיה הישראלית. בהתאם להצעת חוק זו, תאוחד הטלוויזיה החינוכית עם רשות השידור, האחראית לשידורי טלוויזיה ציבוריים, ותפעל במסגרתה להפקת תכניות טלוויזיה חינוכיות-לימודיות איכותיות. הרשות תהיה מוסמכת גם להפיק, להוציא לאור, להפיץ ולמכור חומרים משלימים ומסייעים לתכניות החינוכיות והלימודיות בכל המסגרות המקנות השכלה וחינוך, כמו ספרים, תקליטורים וקלטות. כן תהיה הרשות רשאית להעביר שיעורים במערכת אינטראקטיבית בשידור חי. איחוד של הטלוויזיה החינוכית לימודית עם רשות השידור יחזק את מעמדו ואמצעיו של השידור הציבורי במדינה, יחסוך משאבים רבים, יעמוד לרשות השידור ערוץ טלוויזיה "מלא". הצעת חוק זו מבוססת, בחלקה, על דו"ח הועדה לבחינת מבנה השידור הציבורי ומעמדו המשפטי והציבורי בראשות פרופ' ארנון צוקרמן, שהוגש לראש הממשלה בחודש דצמבר 1997. בעבר הוגשה הצעת חוק שמטרתה הייתה להפוך את הטלוויזיה החינוכית לרשות נפרדת אך הצעה זו לא אושרה אף שהגיעה להליכי חקיקה מתקדמים. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ' באדר ב' התש"ס - 27.3.2000 מטרתו של חוק זה, למזג את הטלוויזיה הלימודית חינוכית, הפועלת כיחידה ממשלתית, במסגרת משרד החינוך, עם רשות השידור, וזאת כדי להימנע ממעורבות של הממשלה בניהול השוטף של גוף משדר וכדי לקדם את ההפקה של תכניות חינוכיות ולימודיות איכותיות, לרבות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ולאפשר הפצה של תכניות כאמור בשיטות יעילות. בחוק זה- "הטלוויזיה החינוכית"- הטלוויזיה הלימודית שפעלה ערב תחילתו של חוק זה כיחידת סמך במשרד החינוך והתרבות; "הרשות"- רשות השידור שהוקמה לפי חוק רשות השידור; "חוק רשות השידור"- חוק רשות השידור, התשכ"ה- 1965. 3. החל ביום תחילתו של חוק זה (להלן- יום התחילה), תבוא הרשות, במקום הטלוויזיה החינוכית לעניין זכויות השידור שהוענקו לטלוויזיה החינוכית, לרבות הזכויות לפי סעיף 6לד(ג) לחוק הבזק, התשמ"ב-1982. 4. (א) החל ביום התחילה של חוק זה יבוטל הזיכיון לשידורי טלוויזיה שהוענק לטלוויזיה החינוכית לפי סעיף 55 לחוק הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו, התש"ן-1990 (להלן - חוק הרשות השניה). (ב) המועצה, כהגדרתה בחוק הרשות השניה, תהיה רשאית לחלק את יחידת השידור שניתנו לטלוויזיה החינוכית בהתאם להוראת סעיף 55 לחוק הרשות השניה, בין מי שהוא בעל זיכיון לשידורי טלוויזיה לפי החוק האמור, כולם או חלקם; התמורה שתשולם לרשות על ידי הרשות בעל זיכיון שאליו הועברו זכויות שידור של הטלוויזיה החינוכית השניה תקבע בהסכמה בין הרשות לבין אותו בעל זיכיון, ובהיעדר הסכמה - על ידי בורר שעליו יוסכם בין הצדדים; לא הסכימו הצדדים על בורר, יקבע הבורר על ידי בית המשפט. 5. (א) עובדי המדינה המועסקים ערב יום התחילה בטלוויזיה החינוכית, ימשיכו בשירותם כעובדי הרשות, בתנאי שירות שלא יהיו גרועים מתנאי שירותם בשירות המדינה. (ב) זכויות עובדי הרשות הנובעות מעבודתם כעובדי המדינה כאמור בסעיף קטן (א), ייחשבו כזכויות הנובעות בשירות הרשות. (ג) על אף האמור בכל דין, לא יהיה עובד המדינה, שנהיה לעובד הרשות מכוח סעיף 4, זכאי להטבות פרישה כלשהן בשל המעבר לרשות. (ד) הסדרים לגבי זיכוי הרשות בסכומי התשלומים שהעובדים העוברים לרשותה יהיו זכאים להם, ויקבעו בהסכם בין הרשות לבין הממשלה. (ה) נחתם הסכם בין המדינה לבין הרשות לבין הארגון המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדי הרשות בדבר העברת עובדים משירות המדינה לשירות הרשות, או בדבר הפסקת עבודתם של עובדים כאמור, יחולו הוראות ההסכם ולא הוראות סעיפים קטנים (א) עד (ד). 6. (א) בסעיף זה, "נכס"- מטלטלין, זכיון וכן זכויות וטובות הנאה מכל סוג שהוא. (ב) הממשלה תעביר לרשות, ללא תמורה, את זכויות החכירה במקרקעין ונכסים של המדינה, שערב תחילתו של חוק זה עמדו לרשות הטלוויזיה החינוכית, וכן את החובות, הזכויות והסמכויות לפי ההסכמים, ההתקשרויות והעסקאות שהיו בני תוקף לגבי התפעול והשירותים אשר ניתנו בידי הטלוויזיה החינוכית ערב יום התחילה. (ג) החל ביום התחילה תבוא הרשות במקום המדינה לעניין כל זכות, סמכות וחובה של המדינה, בכל הנוגע לטלוויזיה הלימודית, לפי כל הסכם, הסכמה, התקשרות ועסקה, אולם הממשלה תישא בכל תשלום שהרשות תתחייב בו בשל תביעה שעילתה קמה לפני יום התחילה. 7. בחוק רשות השידור- (1) בסעיף 3, אחרי פסקה (1) יבוא: "(1א) לספק לכלל האוכלוסייה ולכל הגילים תכניות חינוכיות-לימודיות ראויות ולצורך זה לפתח אמצעים טכנולוגיים לצורכי חינוך והרחבת ההשכלה ועידוד השימוש בהם;"; (2) בסעיף 12, בסעיף קטן (ה), בסופו יבוא: "ובלבד שתוקם ועדה מייעצת לעניין השידורים החינוכיים-הלימודיים, שתייעץ למועצה בעניין תכניות חינוכיות ולימודיות; בועדה המייעצת האמורה יהיה לפחות חבר אחד שמינה שר החינוך והתרבות מבין עובדי משרדו"; (3) בסעיף 35- (1) כותרת השוליים תהיה "תכניות למוסדות לימוד והשכלה"; (2) האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא: "(ב) מבלי לפגוע בכלליות האמור בסעיף קטן (א), רשאית הרשות- (1) להפיק, להוציא לאור, להפיץ או למכור חומרים משלימים בכל סוג לתכניות החינוכיות והלימודיות לרבות ספרים, תקליטורים וקלטות; (2) להעביר שידורים במערכת אינטראקטיבית בשידור חי."; (4) בסעיף 44, אחרי "תכניות השידורים לבתי ספר" יבוא "וכן חומרים משלימים לתכניות החינוכיות והלימודיות, כאמור בסעיף 35(ב), המיועדים למסגרות לימודיות וחינוכיות". 8. בחוק הרשות השניה - (1) סעיף 55 - בטל; (2) בסעיף 60, במקום "בסעיפים 55 ו- 59" יבוא "בסעיף 59"; (3) בסעיף 111 - (א) בסעיף קטן (א), המילים "הטלוויזיה הלימודית"- ימחקו; (ב) בסעיף קטן (ב) (4), המילים "מטעם הטלוויזיה הלימודית"- ימחקו. (4) בסעיף 112, בפסקה (2) המילים "הטלוויזיה הלימודית"- ימחקו. 9. הסכומים שהוקצבו לטלוויזיה החינוכית בחוק התקציב לשנת הכספים 2000 , ולא הוצאו עד ליום התחילה, יועמדו לרשות הרשות. הצעות חוקטלויזיהרשות השידור