הצעת חוק מאבחני ליקויי למידה

הצעת חוק מאבחני לקויות למידה, התש”ס-2000 אין מנוס בחברה דמוקרטית מהסדרת מעמדם הפרופסיונלי של המאבחנים, הואיל ואוכלוסיית העוסקים באבחון לקויות למידה היא אוכלוסיה הטרוגנית מאוד מבחינת רקעה , השכלתה ונסיונה המקצועי וכוללת מאבחנים חסרי השכלה אקדמאית לצד בעלי תארים מתקדמים בתחום החינוך, הפסיכולוגיה, והנוירופסיכולוגיה . אי הסדרת מעמדם של המאבחנים תחטא בראש ובראשונה לציבור ליקויי למידה. קביעת נורמות הכשרה ורישוי לעתיד מהווה ביטוי לדרך בה צריך להיות מוגדר תחום העיסוק, ואחריותו המקצועית והאתית של העוסק בתחום ויוביל באופן טבעי לגידול במוטיבציה של אנשי שדה ואקדמיה כאחת לשיתוף פעולה לפיתוח אמצעי אבחון . פיתוח כלי איבחון תקפים ומתוקננים למגזר הערבי ובשפה הערבית הוא צורך חיוני ביותר, הואיל ונושא זה הוזנח משך שנים. ניסוח ברור של הציפיות ממאבחני העתיד ומיסוד המקצוע מאפשר אומדן הפער בין המצוי לרצוי וקביעת כללי מיון סבירים של העוסקים בפועל באשר לתנאי מתן רישוי מקצועי. במרבית המקצועות הטיפוליים והאבחנתיים הועדף תואר שני כבסיס אקדמי הרצוי לקבלת תואר של מומחה /מוסמך לתחום העיסוק . גם ועדת מרגלית המליצה על הכשרה ברמת תואר שני למאבחני ליקויי למידה אשר עד כה קיימת רק באוניברסיטת חיפה. אחת הסיבות החשובות לכך היא ההכרה כי במגע עם מטופל יש יתרון לבעל מקצוע בשל יותר מבחינת אישיותו ונסיון חייו. אימוץ מסקנת ועדת מרגלית בעניין זה יאפשר קליטת תלמידים ממיגוון דיסציפלינות המקנות יסוד איתן בתחום הקוגניטיבי. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום א' אדר א' התש"ס - 7.2.2000 מטרת החוק היא להסדיר את העיסוק במקצוע אבחון לקויות למידה. בחוק זה - "ועדת הרישום"- ועדת הרישום שמונתה לפי סעיף 10; "לקויות למידה"- לקויות ספציפיות בתהליכי עיבוד קוגנטיבי בין אם מולדות ובין אם נרכשות ואשר להן השלכות על תפיסה , זיכרון , למידה וחשיבה; "מאבחן לקויות למידה"- מי שכשיר להיות מאבחן לקויות למידה (להלן - מאבחן)לפי חוק זה והוא רשום בפנקס מאבחני לקויות למידה; "עיסוק כמאבחן לקויות למידה"- עיסוק מקצועי , כמשלח יד , לאבחון לקויות למידה לטיפול , ייעוץ, שיקום והדרכה בשיטות הוראה מתקנת; "המועצה"- מועצת מאבחני לקויות למיד שמונתה לפי סעיף 11; "פנקס" - פנקס מאבחני לקויות למידה כאמור בסעיף 8; "רשם"- מי שנתמנה לרשם מאבחני לקויות למידה לפי סעיף 9; "השר"- שר החינוך. 3. לא יעסוק אדם כמאבחן לקויות למידה אלא אם התקיים בו האמור בחוק זה. 4. לא יעסיק אדם באבחון לקויות למידה את מי שאינו מאבחן לקויות למידה. 5. לא יתחזה אדם למאבחן ולא ישתמש בתואר "מאבחן לקויות למידה" או בתואר הדומה לו עד כדי להטעות , אלא אם כן הוא מאבחן לקויות למידה. 6. (א) מאבחן לקויות למידה יהיה בעל תואר מוסמך בהתמחות לקויות למידה של מוסד להשכלה גבוהה בישראל המוכר על פי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח - 1958.; תואר זה יהיה בתחום אבחון לקויות למידה או מסלולי לימוד דומים שיקנו הכשרה ספציפית בתחום האיבחון. (ב) מאבחן לקויות למידה יעבור התמחות בפיקוחו של מאמן בכיר. 7. (א) מי שכשיר להיות מאבחן לקויות למידה זכאי להירשם בפנקס מאבחני לקויות למידה לפי חוק זה. (ב) השר ייקבע כללים בדבר דרכי הרישום בפנקס, פרטי הרישום בו, הפרטים שעל המבקש להגיש, פרטי טופס הבקשה לרישום ואופן הגשתה. 8. השר ימנה עובד משרד החינוך , בעל השכלה אקדמאית,שיכהן כרשם המאבחנים לליקויי למידה. 9. השר ימנה ועדת רישום של חמישה חברים: (1) נציג משרד החינוך; (2) נציג משרד המשפטים; (3) שני חברים שתבחר המועצה מבין חבריה , ואם לא נבחרו כאמור תוך 45 מיום דרישת השר, ימונו על ידי השר; (4) מאבחן לקויות למידה, נציג ארגון המאבחנים שעם חבריו נמנה המספר הרב ביותר של מאבחנים בישראל. 10. תפקיד ועדת הרישום יהיה: (1) רישום בפנקס בעלי הרישוי לאבחון; (2) להגדיר את הסטטוס המקצועי של המאבחנים על פי השכלתם, הכשרתם וניסיונם על ידי שלוש דרגות: מתמחים , מאבחנים, ומאבחנים בכירים; (3) להגדיר את כללי האתיקה המחייבים ואת התפקיד והסמכויות של המאבחן. 11. השר ימנה מועצת מאבחני לקויות למידה (להלן - המועצה) אשר תמנה 31 חברים וזה הרכבה: (1) השר או מי שהוא מינה לכך והוא יהיה יושב ראש המועצה; (2) כל נציגי עמותת מאבחני לקויות למידה; (3) שני נציגים או יותר של משרד החינוך שאחד מהם לפחות הינו מאבחן לקויות למידה. 12. מאבחן ליקויי למידה שעשה אחת מאלה עבר עבירת משמעת: (1) התנהג בדרך שאינה הולמת את המקצוע; (2) עבר על כללי האתיקה המקצועית שקבע השר; (3) השיג את רישומו בפנקס במצג שווא; (4) גילה חוסר אחריות או רשלנות חמורה במילוי תפקידו; (5) הורשע בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה ונסיבותיה אין הוא ראוי לשמש כמאבחן. 13. (א) במשך שלוש שנים מעת פרסום התקנות ינתנו רשיונות לאבחון לקויות למידה: (1) לכל מי שקיבל בעבר מספר רישום ממשרד החינוך והוכיח כי עסק באבחון לקויות למידה לפחות בחמש השנים האחרונות; (2) לכל מי שהוא בעל תואר שני או שלישי בחינוך, פסיכולוגיה או מדעי ההתנהגות ורכש הכשרה מיוחדת באבחון לקויות למידה או עוסק בהוראה או עוסק בהדרכה בתחום זה במוסד מוכר להשכלה גבוהה. (ב) מועצת המאבחנים של מאבחני לקויות למידה תיזום קורסי הכשרה ושידרוג מקצועי שבהם ניתן יהיה להשלים החסר בהכשרתם של מאבחנים שיידרשו לכך על ידי ועדת הרישום ובהתאם לדרישותיה. (ג) ועדת הרישום תופקד לתקופת מעבר על רישום בפנקס בעלי הרישוי לאבחון; במקרים של ערעור על החלטות הועדה תובא ההכרעה לועדת ערר. 14. השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, להתקין תקנות לביצועו, לרבות בענין - (1) קביעת היקף הלימודים וההתמחות, בהמלצת הגורמים המקצועיים והמועצה; (2) קביעת כללי אתיקה בהמלצת המועצה. הצעות חוקדיני חינוךליקויי למידה