הצעת חוק כהונת משרות אמון

הצעת חוק כהונת משרות אמון, התש”ס-1999 כדי לאפשר לנבחרי הציבור, ראש הממשלה והשרים חופש פעולה למלא את תפקידם לפי מיטב השקפתם, יש לאפשר להם למנות מועמדים מטעמם לתפקידי המנהל הבכירים בשירות המדינה במידה ויימצאו ראויים ע"י ועדת הכנסת למלא את התפקיד. החוק המוצע יוצר איזון בין זכותו של הנבחר להציע את המינוי המתאים בעיניו לבין יכולתה של ועדת הכנסת לאשר או לדחות את המינוי המוצע. במצב הקיים מטושטש הגבול בין המנהל לבין ערעור היכולת הלגיטימית הבסיסית של מנהיג דמוקרטי שנבחר ע"י הציבור לנהל את הממשלה או המשרד הממשלתי עליו הוא מופקד בהתאם לתפיסתו, ולהיעזר באנשים שנחשבים בעיניו כטובים ביותר למלא את התפקיד, בדומה לשיטת הממשל האמריקאית. יש לאפשר לנבחרי הציבור למלא את תפקידם לפי מיטב השקפתם וכישוריהם ולהעניק בידם את כל הכלים המתאימים למילוי המדיניות שאותה יקבעו, כאשר בכל בחירות יעמדו למשפט הבוחר על פי תוצאות פעילותם. התוספת לחוק המפרטת את רשימת המשרות תגובש במהלך החקיקה. החוק המוצע יוחל רק לאחר הבחירות הבאות לכנסת ולראשות הממשלה. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום י"ח בטבת התש"ס - 27.12.99 1. בחוק זה - "יחידת סמך" - גופים, רשויות ומכונים ממשלתיים שאינם חברות ממשלתיות בע"מ; " משרת אמון" - (1) כל נושא משרה בשירות המדינה וביחידות הסמך הממשלתיות שמשרתו בדרגת מנהל כללי, או שמשרתו מקבילה למשרת מנהל כללי. למעט שופטים, קציני צה"ל, עובדי השב"כ למעט ראש השב"כ, עובדי המוסד למעט ראש המוסד; (2) כל נושא משרה המתמנה על ידי הממשלה על-פי חוק שרות המדינה (מינויים), התשי"ט-1959 ; (3) כל נושא משרה שמשרתו מפורטת בתוספת לחוק זה; "הוועדה" - ועדת הכנסת או ועדה אחרת בכנסת שתוסמך על ידה. 2. נושא משרת אמון יחדל לכהן בתפקידו תוך 30 ימים מיום הבחירות לראשות הממשלה, וראש הממשלה או אחד השרים יציע מועמד לתפקיד. 3. הוועדה תקיים שימוע למועמד שיוצע על ידי ראש הממשלה או השרים הנוגעים בדבר, ותוסמך לאשר או לדחות את מינויו. 4. כהונתו של נושא המשרה שהוצע ואשר כאמור בסעיף 3 תמשך כל עוד לא ימונה אחר במקומו. 5. תחילתו של חוק זה לאחר הבחירות הראשונות שיתקיימו לאחר קבלתו. הצעות חוקמשרת אמון