הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים

הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש”ס-2000 הצעת חוק זה מבוססת על מסקנותיה של ועדה שנתמנתה בשנת תשנ"ח -1998 , בידי שר החינוך במטרה לקדם את שקלולם והערכתם של לימודים תורניים גבוהים. ועדה זו והצעת חוק שבאה בעקבותיה ,נועדו לתקן את חוסר השוויון השורר כיום , בו אין סימטריה בין הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה,על פי חוק המועצה להשכלה גבוהה,תשי"ח-1958,לבין תלמידים הלומדים במוסדות ללימודים תורניים גבוהים, באשר להם אין מסלול או מסגרת שתעריך ותשקלל את השכלתם. מוצע ,על כן, להקים גוף שיהיה מוסמך להעניק תארים עבור לימודים תורניים גבוהים, תארים בעלי מעמד זהה לאלו הניתנים כיום במסלולי השכלה גבוהה אחרת. הכוונה היא שהגוף, שייקרא "הרשות ללימודים תורניים גבוהים ", לא יהיה בעל סמכות כלפי המוסדות ללימודים תורניים גבוהים,אלא סמכותו תהיה אך ורק כלפי בוגרי מוסדות אלה, בהערכת הישגיהם. יודגש כי החוק אינו אמור לחולל שינוי מהותי בתחום דרגות השכר לבוגרי לימודים תורניים גבוהים,מפני שכבר במצב הקיים, משרד החינוך מכיר בלימודים אלו כבעלי ערך אקוויוולנטי ללימודי השכלה גבוהה,על-פי סולם מובנה ובכל הנוגע לדרגות שכר. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ' באדר ב' התש"ס - 27.3.2000 בחוק זה - "השכלה"-לרבות הוראה,מדע ומחקר; "לימודים תורניים גבוהים"-לימודים בישיבה,כולל, מכון להכשרת מורים דתיים, מכון למחקר תורני או בית אולפנא על תיכוני לנשים במדינת ישראל; "המועצה"-מועצת הרשות ללימודים תורניים גבוהים המוקמת לפי סעיף 2; "השר"-שר החינוך. מוקמת בזה רשות ללימודים תורניים גבוהים; הרשות תנוהל באמצעות מועצה שחבריה ימונו על ידי נשיא המדינה לפי חוק זה. הרשות היא המוסד להערכת לימודים תורניים גבוהים ושקלולם, והיא תמלא את התפקידים המוטלים עליה לפי חוק זה. הרשות תהא תאגיד, כשר לכל חובה, זכות ופעולה משפטית. הרשות תהא גוף מבוקר, כמשמעותו בסעיף 9(6) לחוק מבקר המדינה , התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. מספר חברי מועצת הרשות ייקבע מתקופה לתקופה על ידי הממשלה על פי המלצת השר, ובלבד שהמספר לא יפחת מעשרה ולא יעלה על חמישה עשר. (א) חברי הרשות יוצעו ל נשיא המדינה על ידי הממשלה. (ב) ראש הרשות יהיה מי שיכהן כראש מוסד להשכלה תורנית גבוהה במדינת ישראל, בעל נסיון בהערכת משקלם של לימודים ומחקרים תורניים. (ג) בין חברי הרשות האחרים יהיו דיין, שני רבנים שהמליצה עליהם מועצת הרבנות הראשית לישראל, וראשי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים שהמליץ עליהם השר. (א) נתפנה מקומו של חבר מועצת הרשות, תוך תקופת כהונתה של מועצה, מחמת כל סיבה שהיא, יתמנה במקומו לתקופת כהונתה של אותה הרשות חבר אחר בדרך שנקבעה למינויו של החבר שמקומו נתפנה. (ב) נבצר מחבר הרשות לשמש בתפקידו בפועל תקופה קצובה, רשאי השר להציע ל נשיא המדינה למנות ממלא מקום לאותו חבר לתקופה כאמור. המועצה רשאית לבחור מבין חבריה סגן לראש הרשות. תקופת כהונתה של כל מועצה תהיה חמש שנים מיום מינוי חבריה של אותה מועצה;ואולם המועצה הראשונה תכהן שנתיים בלבד. המועצה תקבע את נוהל דיוניה, במידה שלא נקבע בחוק זה או בתקנות לפיו. קבלת עובדי המועצה ומינויים ייעשו בידי הרשות ויהיו כשל עובדי המדינה , בתיאומים שייקבעו בתקנות; תנאי העבודה ושכרם של עובדי הרשות יהיו זהים לאלה של עובדי המוסדות להשכלה גבוהה. המועצה לא תהה רשאית למכור או להעביר בדרך אחרת נכס שבבעלותה, למשכנו, להשכירו או להשאילו לתקופה העולה על עשר שנים,אלא באישור השר; שכירות או שאילה לתקופה נוספת שבצירופה לקודמות הן עולות על עשר שנים, טעונות אישור כאמור. לעינין סעיפים 4,12, ו-13 רשאית המועצה לפעול באמצעות ועדה מבין חבריה או בצירוף אנשים שאינם מבין חבריה. המועצה תהיה רשאית להעניק תארים בלימודים תורניים גבוהים לבוגרי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים. (א) המועצה תהיה רשאית להעניק תארים משלוש רמות :תואר ראשון, תואר שני ותואר שלישי. (ב) המועצה לא תשמש בכינויים המשמשים באוניברסיטאות או במכללות האקדמיות לתארים אקדמיים,לדרגותיהם. (א) המועצה תקבע את התנאים שהעומד בהם יהיה זכאי לכל אחד מן התארים בהשכלה תורנית גבוהה, לרבות מספר שנות לימוד קודמות במוסד ללימודים תורניים גבוהים,מבחנים או עבודות בכתב. (ב) התנאים שתקבע המועצה יפורסמו ברשומות. תואר בלימודים תורניים גבוהים,על פי חוק זה, יהיה זהה לתואר אקדמי על פי חוק המועצה להשכלה גבוהה,תשי"ח-1958, לגבי כל דין לרבות בתחומים הציבוריים,המנהליים והחינוכיים. 19. השר רשאי להתקין תקנות לביצוע חוק זה באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת. הצעות חוקמוסדות תורניים