הצעת חוק הקטנת פערי השכר במשק

הצעת חוק להקטנת פערי שכר במשק, התש”ס-2000 פערי השכר במשק הישראלי הולכים וגדלים מדי שנה. על פי סקרים תקופתיים של המוסד לביטוח לאומי בדבר ממוצעי שכר והכנסה, במקום הישוב ולפי משתנים כלכליים שונים, עולה כי ההכנסה הממוצעת (לחודש עבודה) של משפחת שכירים בעשירון העליון הגיעה בשנת 1996 לכ- 28,826 ₪ בהשוואה ל- 1,318 ₪ בעשירון התחתון. פערי שכר כה גדולים בין העשירונים מעמיקים את הבדלי המעמדות ואת הפערים החברתיים ההולכים ונפערים בין שכבות חלשות לשכבות מבוססות יותר. מטרת הצעת החוק הינה לצמצם את פערי שכר אלה, באופן שיוגבל הפער בין הרצפה והתקרה בשכרם של ציבור העובדים במשק. חוק זה יאפשר חיזוקם של עובדים המרויחים שכר נמוך וחלוקה צודקת יותר של השכר כיוון שבמקומות עבודה, שבהם יבקשו להעלות את השכר של העובדים הבכירים, יצטרכו להעלות גם את שכרם של עובדים המרויחים שכר נמוך בהתאמה. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ב באדר א' התש"ס - 28.2.2000 חוק זה נועד לקדם את השוויון ולהקטין את פערי השכר במשק. בחוק זה - "שכר" - לרבות כל הטבה, תמורה וגמול נוספים; "שכר מינימום" - השכר הנמוך ביותר במקום העבודה ולא פחות משכר המינימום כהגדרתו בחוק שכר מינימום, התשמ"ז-1987; "מקום העבודה" - עסק או חברה, לרבות חברת בת וכל חברה קשורה אחרת; לגבי עובד אשר נשלח למקום עבודה ע"י קבלן כח אדם - מקום העבודה יהא מקום העבודה בו מוצב העובד בפועל; "קבלן כח אדם" - קבלן כח אדם כמשמעו בחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כח אדם, התשנ"ו-1996; השכר המירבי של כל עובד במקום עבודה לא יעלה על הסכום השווה לחמש עשרה פעמים שכר המינימום הקיים באותו מקום עבודה, אלא על פי צו שנתן שר העבודה והרווחה. מעביד ימסור לעובדו לפי דרישת העובד או ארגון העובדים היציג באותו מקום עבודה, מידע לעניין חוק זה. הוראות חוק זה יחולו על המדינה כמעביד. לבית הדין לעבודה סמכות ייחודית לדון בתובענות לפי חוק זה. שר העבודה והרווחה ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו, באישור ועדת העבודה והרווחה והבריאות של הכנסת, ובהתייעצות עם ארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה ועם ארגונים ארציים יציגים של מעבידים, שלדעת השר הם נוגעים בדבר, ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. הצעות חוקשוויון הזדמנויות בעבודה