הצעת חוק משקיפי תנועה

הצעת חוק משקיפי תנועה, התש”ס-2000 חוסר יכולתה של המשטרה ומשטרת התנועה, להתמודד עם תאונות הדרכים, מחייב צעדים שונים, וביניהם גם צעדי חקיקה שיאפשרו גיוס מתנדבים מקהל הציבור לצרכי דיווח על עבירות תנועה חמורות. הצעת חוק זו תאפשר מקורות נוספים ודיווח על עבירות תנועה בנסיון להגביר את אכיפת חוקי התעבורה על המשתמשים בדרך. על פי הצעה זו, אין למעשה צורך בהקצאת תקציבים משמעותיים, הואיל ומערכת אכיפת החוק תסתייע למעשה בגוף קיים הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר פועלת בתחום זה, ויהיה נכון ככל הנראה לשתף פעולה עם רשויות האכיפה. לגיבוש צוות משקיפי תנועה יש גם ערך חינוכי והסברתי המשתלב עם המאמץ למנוע תאונות דרכים. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ט"ז בסיון התש"ס - 19.6.2000 בחוק זה - "הרשות" - רשות הרישוי, כהגדרתה בפקודת התעבורה; "משקיף תנועה" - מי שמונה על ידי הרשות לשמש משקיף תנועה על פי חוק זה וקיבל תעודת משקיף; "השר" - שר התחבורה. השר, בהתייעצות עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כמשמעותה בחוק המאבק הלאומי בתאונות דרכים, התשנ"ז - 1997, יקבע תנאי כשירות, על פיהם יהיה אדם זכאי להתמנות כמשקיף תנועה. (א) משקיף תנועה רשאי לדווח לרשות על עבירה, מבין העבירות המנויות בתוספת, על גבי טופס שהנפיקה הרשות, ובלבד שהיה עד ראיה להתרחשותה (להלן - דו"ח משקיף); הטופס האמור יכלול פרטים לפי התוספת השישית לפקודת התעבורה ויועבר למשטרה. (ב) היתה למשקיף התנועה הכרות אישית עם מי שהיה מעורב בתאונה, לא יהיה רשאי להגיש דו"ח משקיף. (ג) משקיף תנועה רשאי לרשום עד עשרים דוחות משקיף לחודש. 4. דו"ח משקיף ישמש ראיה לכאורה לפרטים המופיעים בו, והוראות סעיף 23 לפקודת הראיות [נוסח חדש], התשל"א - 1971, יחולו עליו. 5. (א) הרשות תעביר למשטרה את דו"חות המשקיף שנאספו אצלה, אחת לחודש. (ב) קצין משטרה בדרגת פקד ומעלה, שמונה לענין זה (להלן - קצין ממונה), יחליט בדבר צעדים שיינקטו. (ג) החליט הקצין הממונה לנקוט בצעדים משפטיים, ישלח לנהגים המעורבים בתאונה הודעה על כך בצירוף העתק דו"ח משקיף, בדרך שיקבע השר בתקנות. (ד) אחת לשלושה חודשים תעביר המשטרה אל הרשות דו"ח הכולל פירוט החלטותיה לפי סעיף קטן (ב), והמחולק לפי משרדי הרשות. 6. (א) נהג שקיבל דו"ח משקיף, רשאי להגיש השגה לקצין הממונה, אשר תפרט את גרסתו לפרטי המקרה ונימוקים שיש בהם כדי לשלול את אמינות דו"ח המשקיף. (ב) טענה להכרות קודמת עם משקיף התנועה תשמש עילה לקבלת ההשגה, אולם משיג שטען כאמור לגבי יותר משלושה משקיפי תנועה באותה שנה, יזומן לבירור. 7. על החלטת קצין ממונה לדחות השגה תהא זכות ערעור בפני בית המשפט המוסמך לגבי אותה עבירה. 8. (א) משקיף תנועה שהגיש דו"ח תנועה ביודעין שאינו נכון, או בניגוד להוראות סעיף 3(א) ו- (ב), דינו - שנה מאסר. (ב) הורשע משקיף תנועה לפי סעיף קטן (א), תישלל תעודת המשקיף שבידו לצמיתות. (ג) רשם אדם מסמך הנחזה להיות דו"ח משקיף והעבירו למשטרה על אף שאינו משקיף תנועה, דינו - שנה מאסר. 9. הרשות תעמיד כל מידע לפי חוק זה לעיונה ושימושה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. 10. השר ממונה על ביצוע חוק זה, והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו, בהתייעצות עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. תוספת (סעיף 3(א)) 1. אי ציות לתמרור עצור ואי מתן זכות קדימה. 2. עקיפת רכב מצידו השמאלי ומעבר בין נתיבים אשר ביניהם פס הפרדה. 3. אי ציות לרמזור אדום. 4. נהיגה בניגוד לכיוון התנועה. 5. נהיגה תוך סיכון מיידי של המשתמשים בדרך. הצעות חוקמשפט תעבורהבטיחות בדרכים