הצעת חוק יסוד הזדמנויות שוות בחינוך

הצעת חוק יסוד: הזדמנויות שוות בחינוך מחקרים מלמדים כי השכלה מהווה משתנה מכריע באשר ליכולתו של אדם להשתלב בחברה, להצליח בה, ולתרום לה מכישוריו. בדיקת פערי ההכנסות בישראל מוכיחה כי לרוב, לחינוך יש משקל רב ביצירת הפערים. למעט מקרים נדירים של אנשים שרוכשים השכלה בלתי פורמאלית, אינו דומה מי שסיים 6 שנות לימוד למי שסיים 12 שנות לימוד, ואינו דומה זה שסיים 12 שנות לימוד למי שרכש השכלה גבוהה. פערים ברכישת השכלה מתהווים החל מגן הילדים ומעמיקים במהלך הלימודים בבתי הספר היסודיים והעל יסודיים. מטרת החוק היא קודם כל לעגן בחקיקה את זכות היסוד של כל אדם בישראל לחינוך נאות. זכות זו זכתה להכרה גם באמנת האו"ם בדבר זכויות הילד ב- 1959 (UN DECLARATION OF THE RIGHTS OF THE CHILD)וקיבלה חיזוק והכרה מחודשת של האו"ם בשנת 1990WORLD CONFERENCE ON EDUCATION TO ALL JOMTIEN TAILAND) אמנה זו אושרה ע"י ישראל ביום הרביעי לאוגוסט 1991 ונכנסה לתוקף לגבי ישראל ביום ה שני בנובמבר 1991. מטרות נוספות של החוק הן להביא לסגירת פערים ברכישת השכלה בחברה הישראלית, למשל ברכישת מיומנויות יסוד בבתי הספר היסודיים (קריאה, הבנת הנקרא וחשבון), בשיעורי הנושרים מהמערכת החינוכית לפני סיום י"ב כיתות, בשיעור בעלי תעודות הבגרות, בשיעורי הלומדים בחינוך העל יסודי העיוני והמקצועי. כיום נוטה הכף בהקשר זה לטובת האוכלוסיות המבוססות. בכך יש עיוות, מאחר וילדים ברוכי כשרונות נולדים גם בעיירות פיתוח ובשכונות מצוקה. מדינת ישראל צריכה לשאוף שהמערכת החינוכית תוביל לצמצום פערים בחברה ע"י מתן שוויון הזדמנויות בחינוך, שממנו ייגזר יתר שוויוניות במערכות החיים העתידיות של כל ילד. תפקיד נוסף של מערכת החינוך הוא להביא למיזוג גלויות ולאפשר לכל חלקי ומרכיבי החברה הישראלית להכיר זה את זה, לחיות זה לצד זה, ללמוד על קיומן של תרבויות שונות ולטעום מהן. מדינת ישראל משופעת בעליות מכל העולם ובמיעוטים אתניים ודתיים. כאשר ילדים יסתגלו מהגיל הרך לנוכחות של ילדים בעלי מבטא שונה, צבע עור שונה ותרבות אחרת, תהיה בכך תרומה אמיתית לאחדותו של העם והשפעה על אופיים של אזרחיה העתידיים של המדינה שיסתגלו לחיות מגיל צעיר על ערכים של סובלנות, שוויוניות ופלורליזם תרבותי. באשר לדרישה ליצירת מסגרות לימוד הטרוגניות מלמדים מחקרים שלימודים בסביבה הטרוגנית מקדמים לא רק את האוכלוסיה הבלתי מבוססת, אלא גם האוכלוסיה החזקה יוצאת נשכרת ומוכנה טוב יותר להתמודד עם החיים. חוק זה יבטיח שמהערכת החינוכית תדאג לספק לכל ילד בישראל חינוך ע"פ צרכיו. ברור שאם צרכים אלו כוללים הפניית משאבים ללימוד עברית מהגיל הרך, כך צריך להעשות, אם מדובר בצורך להקצאת משאבים כדי לקלוט מורים ברמה גבוהה באזורי הארץ השונים, כך צריך להעשות. השוויוניות צריכה להתבטא בדירבון אותם איזורים שבהם הישגי המערכת החינוכית נמוכים על ידי הפניית משאבים מאסיווית שתעמיד אותם בשורה אחת עם מוסדות אחרים מתקדמים מהם. הצעת חוק זו הוגשה בכנסת ה- 14 ומספרה פ/1692. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום י' בשבט התש"ס - 17.1.2000 פרק א': הגדרות 1. בחוק זה - "ילד" - ילדה או ילד שנכללים מבחינת גילם בחוק חינוך חובה ועד לסיום שנים-עשר שנות לימוד. פרק ב': הוראות כלליות 2. חינוך הוא זכות יסוד של כל ילד במדינת ישראל ללא הבדלי דת, גזע ומין. 3. על מדינת ישראל חלה החובה והאחריות לפיתוח מערכת חינוך איכותית לכל ילד שחי בה. 4. הקצאה של המשאבים לחינוך באופן שיוביל לשוויוניות בחברה היא חובה מרכזית של מדינת ישראל כלפי כל אזרחיה. 5. המערכת החינוכית תשאף לקיומו של פלורליזם חברתי ותרבותי בכל מוסדות החינוך, מתוך תפישה שלו כמשאב חינוכי רב עוצמה שתכליתו לקדם הבנה הדדית וסובלנות בין תלמידים מרקע חברתי ותרבותי שונה, לעודד תלמידים המייצגים קבוצות מיעוט להצליח בלימודים, ולשפר את תדמיתם בעיני עצמם ובעיני חבריהם. 6. ההשקעה החינוכית בכל ילד תקבע על פי צרכיו היחודיים. 7. חובת המדינה להביא לתאימות של כל בתי הספר מבחינת תשומות החינוך. 8. לימוד השפה העברית הוא כלי לקידום שוויון ההזדמנויות בחינוך ובתעסוקה; השפה העברית תילמד בכל בתי הספר ובכל מגזרי האוכלוסיה החל מכיתה א'. 9. המדינה תבטיח לכל ילד נגישות למוסדות החינוך ברמה הארצית וברמה המקומית. פרק ד': פלורליזם בחינוך 10. כיתות הלימוד בבתי הספר תהיינה הטרוגניות מבחינה חברתית. 11. תוכניות הלימודים וחומרי הלימוד יעסקו במורשת העשירה של הקהילות היהודיות והלא יהודיות המרכיבות את החברה הישראלית. פרק ה': שוויון בתפוקות 12. מערכת החינוך תפעל להבטחת שוויון באיכות החינוך כדי לסגור פערים בהישגים לימודיים וחינוכיים שקיימים מבחינה גיאוגרפית וחברתית-כלכלית. 13. מערכת החינוך תפעל ליצירת שוויון במכלול התוצרים הלימודיים והחינוכיים של בתי-הספר. הצעות חוקחוקי יסוד / משפט חוקתידיני חינוך