הצעת חוק בניין להשכרה

הצעת חוק בנין להשכרה התש"ס-1999 מלאי הדירות להשכרה במדינת ישראל אינו עונה על הצרכים הקיימים. בגלל חוסר בדירות לשכירות, המחירים שנדרשים לשלם דיירים, החפצים בדירה שכורה הינם גבוהים. האוכלוסיות הנפגעות ביותר ממחסור בדירות הן האוכלסיות החלשות - עולים, סטודנטים, זוגות צעירים ועוד. הגדלת מלאי הדירות לשכירות מהווה צעד חשוב במתן פתרון נוסף לבעיית הדיור. הדרך הנכונה לעשות זאת, היא להגדיל את המלאי המצוי בידיים פרטיות. הצעת חוק זאת באה לעודד אנשים פרטיים, יזמים וגופים שונים להשקיע בדירות להשכרה, תוך מתן תמריץ בדמות הטבות מס מחד ותוך קביעה כעבירה פינוי המושכר בטרם, המועד. הצעת חוק זהה הונחה על שולחן הכנסת הארבע-עשרה ומספרה פ/2209. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ב בחשון התש"ס - 1.11.99 1. (א) בחוק זה - "בניין" - מבנה אחד, ובמבנה בעל מספר אגפים גם אגף אחד מתוכם, ובלבד שבבניין או באגף יש לפחות ארבע דירות; "בניין להשכרה" - בניין שכל דירותיו מיועדות להשכרה למגורים, כאשר תקופת השכירות שמתייחסת לכל אחת מהדירות בבניין לא תעלה על חמש שנים; "בעל בנין" - שותפות רשומה ובה לא פחות מעשרה שותפים, תאגיד ובו לא פחות מעשרה בעלי מניות, וכן קופת גמל כהגדרתה בפקודה, בכפוף למדיניות ההשקעה שהותרה לה בתקנות; "דירה" - כהגדרתה בסעיף 1 לחוק מס הכנסה (תיקוני חקיקה והוראות שונות), התשנ"ב-1992 ; "הפקודה" - פקודת מס הכנסה ; "מס שבח" - מס שבח מקרקעין, התשכ"ג-1963 ; "השר" - שר השיכון. (ב) לכל יתר המונחים תהא המשמעות שיש להם בפקודה אלא אם כן נאמר אחרת. 2. בניין להשכרה לא יוכל לחדול להיות בניין שכזה, אלא לאחר 25 שנים מהיום בו ניתנה לגביו לראשונה הטבה לפי חוק זה; בתקופה זו לא ניתן יהיה למכור את הדירות בבנין, אלא רק את הבניין בשלמותו, ורוכשו לא יהיה ראשי להשכירו אלא למגורים, ולתקופה שלא תעלה על חמש שנים. 3. (א) הערה בדבר היותו של בניין כלשהו בניין להשכרה על-פי חוק זה, תירשם על כל אחת מהדירות בבניין בלשכת רישום מקרקעין, במינהל מקרקעי ישראל או בכל מקום בו מתנהל רישומן של הדירות בבניין שכזה. (ב) דירה שלגביה נרשמה הערה כאמור בסעיף קטן (א), לא יועברו הזכויות בה אלא בכפוף להוראות חוק זה. 4. בעל בניין להשכרה, יהיה זכאי להטבות המפורטות בחוק זה אם התקיימו בו במצטבר כל אלה: (1) הוא בעליו של הבניין בשלמותו; (2) כל הדירות בבניין הן דירות שמושכרות למגורים, החל מיום רכישת הבניין על-ידו, או החל מיום שהתאכלסו כל הדירות, לפי המאוחר, ולכל הפחות לשנת מס מלאה אחת לפחות. 5. ההטבות המפורטות בחוק זה יינתנו לבעל בניין להשכרה למפרע, בהתייחס לשנת המס המלאה בה התקיימו התנאים המפורטים בסעיף 4, ובכפוף להמצאת אישור רואה חשבון לפיו התקיימו תנאים אלה. 6. (א) שיעור הפחת לפי סעיף 21 לפקודה, על דירה בבניין להשכרה, שהיתה מושכרת למגורים בכל שנת המס, יהיה באחוזים שלמים בן 5% ל- 20%, לפי בחירתו של בעל הבניין להשכרה; בעל בניין להשכרה, יוכל לקבוע את שיעור הפחת מחדש מדי שנה, אך זאת רק לגבי כל הדירות בבניין כיחידה אחת. (ב) סכום הפחת יותר בניכוי או בקיזוז כנגד כל הכנסה החייבת במס, שתהיה לבעל הבניין להשכרה באותה שנת מס, ואם יחזיק בעל הבניין בבעלותו בניין לפחות עשר שנים, ייחשב הבניין כולו בעת המכירה, לעניין פטור ממס שבח, כאילו הוא "דירת מגורים", כמשמעה בחוק מס שבח, ובלבד שהבניין להשכרה יימכר כיחידה אחת. 7. (א) בעל בניין להשכרה יהיה חייב, אם יידרש לכך על-ידי השר, להשכיר למדינה בשכירות ראשית את הדירות הפנויות שתהיינה לו בבניין להשכרה באותה עת, אך לא יותר מ- 25% מכלל הדירות בבניין להשכרה, על-מנת שהמדינה תשכירן בשכירות משנה סוציאלית. (ב) דרך הדרישה, דמי השכירות שתשלם המדינה, אופן התשלום ותנאי ההזכאות לשכירות סוציאלית ייקבעו על ידי השר בתקנות. 8. (א) דייר בבניין להשכרה שלא יפנה את הדירה עם תום תקופת השכירות, דינו-מאסר חצי שנה וקנס מתמשך של 5,000 ₪ לכל חודש איחור, עד יום הפינוי בפועל. (ב) על עבירה לפי סעיף זה יחולו הוראות סימן ב' לפרק ד' לחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), התשמ"ב-1982 . 9. בחוק סדר הדין הפלילי (נוסח משולב), התשמ"ב-1982, בתוספת השניה, אחרי פסקה (18), יבוא: "(19) עבירה לפי סעיף 8 לחוק בניין להשכרה, התש"ס-1999". הצעות חוקשכירותבניין