הצעת חוק בטיחות הובלה ברכב

הצעת חוק שרותי הובלה (תיקון - הפעלת קציני בטיחות), התשס”א-2000 בטיחות ההובלה והמוביל הם מרכיבים ראשונים במעלה בבטיחות השימוש בכלי רכב כבדים, הן כלפי המשתמש ברכב ובעיקר כלפי המשתמשים האחרים בכבישים. לצערנו, במספר גדול של תאונות קטלניות ישנה מעורבות של מובילים לסוגיהם, וטיפול בבעיה זו יכול לצמצם במידה לא מבוטלת את נגע תאונות הדרכים. אחת הדרכים שבאמצעותה ביקש המחוקק להגביר את הבטיחות בתחום זה היא מינוי קציני בטיחות אשר יפקחו על חברות שמובילות דרך כלל מטענים. אלא שאליה וקוץ בה, שכן כיום מי שמעסיק את קציני הבטיחות הן החברות עצמן, דבר היוצר ניגוד אינטרסים ברור בין חובתו של קצין הבטיחות לפקח על רכבי החברה ולדאוג לתקינותם (אשר פעמים רבות עולה לחברה בממון רב). לבין היותו נהנה מרווחי החברה והיותו תלוי בה למחיתו. מצב כזה מעלה חשש שיהיו מקרים בהם קצין הבטיחות יחטא לתפקידו, מתוך חשש שאם יהיה מחמיר יתר על המידה, תופסק עבודתו בחברה בתואנה זו או אחרת. על כן מוצע לקבוע, כי מי שיעסיק את קציני הבטיחות תהיה המדינה, והיא זו אשר תשלם את משכורתם. עדיין מימון פעילותם יבוא מכיסן של החברות הנזקקות לשרותיהם, דבר אשר ינתק את הקשר בין קציני הבטיחות לחברות, ויהפוך אותם ליעילים יותר ונאמנים לחובתם המקצועית. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ט בחשון התשס"א-27.11.2000 1. בחוק שירותי הובלה, התשנ"ז-1997, אחרי סעיף 16 יבוא: 16א. (א) על אף האמור בכל דין, קצין בטיחות יהיה עובד המדינה או עובד תאגיד של המדינה ויהיה כפוף למי שהסמיך שר התחבורה אחראי על בטיחות במשרד התחבורה; (ב) מוביל הנזקק לשרותי קצין בטיחות על פי חוק זה ישלם אגרה בגובה שיקבע השר; (ג) השר יקבע תקנים ונהלים לפעילות קציני הבטיחות." הצעות חוקרכבמשפט תעבורהשירותי הובלה / שילוח מטעניםבטיחות בדרכיםהובלות