הצעת חוק המועצה המוסלמית הכללית בישראל

הצעת חוק המועצה המוסלמית הכללית בישראל, התש”ס-1999 עם קום המדינה קבע האפוטרופוס על נכסי נפקדים שנכסי הווקף המוסלמי הם נכסי נפקדים. קביעה זו עוררה מחאתם הנמרצת של אזרחי המדינה המוסלמים ויתר התושבים הערבים והכוחות הדמוקרטיים בישראל. הווקף הוא לא רכוש פרטי של מישהו שנפקד, אלא רכוש העדה המוסלמית כולה, ולכן היה צריך להשאיר אותו בפיקוח המוסדות הדתיים המוסמכים, כפי שההקדשים של עדות אחרות - נוצרים וכד' - נשארו בידי העדה כבעלת הרכוש והנהנית מפירותיו. תנועה המונית גדולה בקרב האוכלוסיה הערבית קמה מאז קום המדינה ותבעה שחרור רכוש הווקף המוסלמי והעברתו לגופים מוסלמים מייצגים מתאימים. הממשלה התחמקה מהתביעה הזאת ועקפה אותה ע"י מינוי "ועדי הנאמנים" בכמה ערים והעבירה אליהם חלק זעיר מרכוש הווקף. "ועדי הנאמנים" שהיו אנשי השלטון ועושי דבריו לא הוכיחו את עצמם בניהול, ואפילו בניהולם של הנכסים המעטים ששוחררו התגלה ניהול לא תקין, מעילות ושמוש חורג ע"י הממשלה עצמה ברכוש הווקף, כשהשתמשה בועדי הנאמנים ככיסוי למכור ולחסל רכוש הווקף. אפילו מבקר המדינה, במספר דו"חות שלו, מתח ביקורת חריפה על המצב המופקר הקיים בניהול הווקף המוסלמי. מצב זה לא השתנה ונשאר כך עד היום הזה. הצעת חוק זה באה להבטיח שחרורם המלא של כל נכסי הווקף המוסלמי והעברתם לוועדים נבחרים שינהלו אותם. הצעת החוק קובעת הקמת מסגרת ארצית מייצגת נבחרת לאוכלוסיה המוסלמית כדי לפקח על עבודת הוועדים בניהול עניין הווקף. עם קבלת הצעת חוק זו, הכנסת תיענה לפנייתה החוזרת ונשנית של העדה המוסלמית ועמה של כל הכוחות הדמוקרטיים בישראל. הצעות חוק דומות הונחו על שולחן הכנסת השלוש-עשרה והארבע-עשרה, ומספרן ק"ד, פ/1723. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום ד' בטבת התש"ס-13.12.99 1. בחוק זה - "המועצה" - המועצה המוסלמית הכללית בישראל שמוקמת לפי סעיף 3; "ועד" - הוועד המקומי המוסלמי לעניין הווקף המוסלמי, שמוקם לפי סעיף 4; "נכסי הקדשות מוסלמים" - נכסי ווקף, שהוקדשו או שנועדים לשמש לצורכי פולחן דתי מוסלמי לרבות החזקת מסגדים, ענייני קבורה, צורכי חינוך, צדקה וכל צורה אחרת של עזרה סוציאלית. 2. (א) על אף האמור בכל דין, נכסי הקדשות מוסלמיים לא ייחשבו לנכסי נפקדים מוקנים בהתאם לחוק נכסי נפקדים, התש"י-1950 . (ב) נכסי הקדשות מוסלמיים שנחשבו לנכסים מוקנים בהתאם לחוק נכסי נפקדים, התש"י-1950 לפני תחילתו של חוק זה ישוחררו ויימסרו לידי המועצה. (ג) כל המיסגדים, מקומות התפילה, המקומות המקודשים ובתי הקברות המוסלמים, יימסרו לידי המועצה, והיא תהיה אחראית לניהולם ולהחזקתם. 3. (א) תוקם מועצה מוסלמית, שתהא מורכבת מ-25 נציגים נבחרים של האוכלוסיה המוסלמית בישראל. (ב) חברי המועצה יהיו מוסלמים תושבי ישראל מבני 18 ומעלה. (ג) בנוסף ל- 25 חברי המועצה הנבחרים, יהיו כל הקאדים, חברי בתי הדין השרעיים בישראל, חברי המועצה. (ד) 25 חברי המועצה כאמור בסעיף קטן (א) ייבחרו בבחירות חשאיות ארציות שישתתפו בהן בני האוכלוסיה המוסלמית בישראל, שהינם בני 18 שנים לפחות. 4. (א) בכל עיר או כפר שבו, או בסביבתו, נמצאים נכסי הקדשות מוסלמיים, יוקם ועד מקומי לעניני הווקף המוסלמי. (ב) מספר חברי הוועד יהיה בהתאם לגודל מספר תושבי המקום; ועד מקומי בישוב שמספר תושביו המוסלמים אינו עולה על 5,000 יהיה מורכב מ-5 עד 9 חברים, במקום שמספר תושביו המוסלמים הוא מעל 5,000 מספר חברי הוועד יהיה עשרה, במקום שמספר תושביו המוסלמים הוא מעל 10,000 - מספר חברי הוועד יהיה חמישה עשר. (ג) חברי הוועד יהיו מוסלמים תושבי ישראל בני 18 ומעלה, הגרים באופן קבוע באותו מקום שהוועד פועל בו. (ד) כל מוסלמי תושב ישראל בגיל 18 ומעלה זכאי להשתתף בבחירות לוועדים. 5. (א) הבחירות למועצה ולוועדים יתקיימו ביום אחד, פעם ב- 4 שנים. (ב) הבחירות יתקיימו על פי תקנות בחירות שיותקנו תוך ששה חודשים מיום קבלת חוק זה על ידי שר הדתות, תוך התייעצות עם ועדת המעקב העליונה לעניני האזרחים הערביים במדינה ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. 6. (א) כל ועד ינהל את כל נכסי ההקדשות המוסלמיים הנמצאים במקומו, יפקח עליהם וישקוד על כך שהכנסותיהם ופירותיהם ישמשו לצורכי המטרות שלמענם הוקדשו. (ב) כל ועד יקיים חשבונות להכנסות ולהוצאות וימסור דו"ח שנתי למועצה; כל ועד יקיים תקציב שנתי ולא ישלם כספים אלא במסגרת תקציבו. (ג) כל ועד רשאי למנות עובדים לניהול ענייני הווקף במקום, בהתאם לצורך. (ד) תקציבי הוועדים טעונים אישור המועצה. (ה) הועד הינו גוף מבוקר כמשמעותו בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. 7. (א) המועצה תקבל לידיה את כל נכסי ההקדשות המוסלמיים; נכסי הווקף הנמצאים במקומות שקיימים בהם ועדים מקומיים יימסרו על ידי המועצה לניהול הועדים המקומיים; במקומות שאין ועדים מקומיים לעניני הווקף המוסלמי תנהל המועצה את הנכסים. (ב) המועצה תפקח על עבודת הוועדים המקומיים על מנת להבטיח את הניהול התקין של ההקדשות, ואת פעילות הוועדים בהתאם לתקציבים המאושרים על ידיה. (ג) המועצה רשאית למנות עובדים שיפקחו על עבודת הוועדים המקומיים בניהול ההקדשות. (ד) המועצה תתאם בין הועדים המקומיים. תקים ותחזיק מוסדות סעד, מוסדות חינוך, מוסדות סוציאליים ומוסדות אחרים במידת האפשר לטובת כלל המוסלמים. (ה) המועצה רשאית לבקש מהוועדים להפריש בתקציבם השנתי חלק מהכנסות הווקף במקום לשם החזקת מוסדות סעד, חינוך או מוסדות ארציים אחרים שהמועצה החליטה להקים או להחזיק ולשם הבטחת העבודה הסדירה של המועצה. (ו) המועצה היא תאגיד, הכשר לרכוש כל זכות, להתחייב בכל חיוב ולהיות בעל דין בכל הליך משפטי או אחר. (ז) המועצה רשאית, בהחלטה שנתקבלה ברוב של שני שלישים מחבריה, לפזר ועד מקומי אם מצאה שאיננו ממלא את תפקידו או שהוא פועל בניגוד לאינטרס עניני הווקף; במקרה זה יערכו באותו מקום בחירות לועד חדש תוך חודש ימים מיום החלטת המועצה על פיזור הועד. (ח) המועצה תנהל חשבונות להכנסות ולהוצאות ותקבע תקציב שנתי; לא תוציא המועצה כספים אלא במסגרת תקציבה. (ט) המועצה תהיה גוף מבוקר כמשמעותו בחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב]. 8. סעיפים 29א עד 29ח לחוק נכסי נפקדים, התש"י-1950 - בטלים. 9. (א) הבחירות הראשונות למועצה ולוועדים, יתקיימו לא יאוחר משנה מיום פרסומו של חוק זה. (ב) תחילתו של סעיף 7(ב), ששה חדשים מיום פרסומו של חוק זה. (ג) תחילתו של סעיף 8 ביום היבחרה של המועצה. הצעות חוקבית הדין השרעי (מוסלמי)