הצעת חוק הגברת האכיפה בבחירות

הצעת חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה (הגברת אכיפה), התש”ס-2000 מערכת הבחירות האחרונה, לכנסת החמש עשרה, רק הביאה לשיא חדש את התופעה המכוערת של שימוש פרוע בשלטים ובמודעות לצורך תעמולת בחירות. המודעות והשלטים נתלים בניגוד לכל חוק ודין: בצידי הדרכים, על עצים, גדרות הפרדה, שטחי ציבור, שטחים פרטיים, עמודי תאורה תחנות אוטובוס, וכיד הדמיון הטובה על פעילי המפלגות. התוצאה היא שהמדינה כולה הופכת מלוכלכת ומזוהמת, כשמודעות וחלקי מודעות מתגלגלים בכל עבר. כיום יש מספר חוקים שקובעים כיצד והיכן יש לתלות מודעות ושלטים ובצידם סנקציות על הפרתם. ברם, כאשר בתעמולת בחירות עסקינן יש צורך בפעולה מהירה ואפקטיבית כדי למנוע את התופעה. בדרך כלל, המדובר הוא בפרק זמן קצר וההליכים הרגילים של הגשת כתבי אישום מתגלים כמסורבלים ולא יעילים למניעת התופעה. במצב נתון זה נראה כי אין טעם לפעול כנגד פעילי המפלגות אשר עוברים על החוק, אלא דוקא כנגד הדרגים הגבוהים יותר בתוך המפלגה, כמו מנהלי מטות ההסברה, על מנת שהפעולה תהיה אפקטיבית. תיקון זה עניינו הרחבת סמכויותיו של יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, שינוי ההגבלות על מודעות תוך התאמתן למצב הנוהג בשטח והקמת קרן שתשמש לכיסוי עלויות הניקוי בתום מערכת הבחירות. להלן פירוט סעיפי הצעת החוק: תיקון חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה הוספת סעיף 17א - מינוי משנה לענייני אכיפה ס"ק א' - בשל הצורך בפעולה מהירה ואפקטיבית ומפאת הזמן הדרוש לבירור תלונות ולאכיפת החוק מוצע למנות משנה ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת. המשנה הוא שידון בתלונות ויחליט בדבר אמצעי אכיפה. ס"ק ב' - אופן מינויו של המשנה. ס"ק ג' - פעילותו של המשנה תיוחד לבירור תלונות ואכיפת החוק. בהיותו חוקר התלונות ושופטן מומלץ לשמור על עצמאותו כגוף נפרד מועדת הבחירות המרכזית שהינה גוף פוליטי. ס"ק ד' - למשנה ינתנו סמכויות זהות לאלה של היו"ר לשם אכיפת החוק במהירות וביעילות. הוספת סעיף 17ב - תפקידיו של המשנה עיקר פעילותו של המשנה תיוחד כאמור, לאכיפת החוק. בכך יוסר נטל כבד מיו"ר ועדת הבחירות ואילו המשנה יוכל לברר תלונות לעומקן ולהכריע בשאלת העונשים. מכלול התלונות על הפרת חוק הבחירות (דרכי תעמולה) ירוכזו בידי המשנה אשר יחליט על מועד בירורן וסדר הבירור. בעת הדיון בתלונות יהיה המשנה משוחרר מדיני הראיות ומסדרי הדין הנוהגים בבתי משפט והוא יפעל לפי שיקול דעתו בשמיעת עדויות וקבלת ראיות. בתום בירורה של תלונה יכריע המשנה בשאלת הפרת החוק ויטיל את אמצעי אכיפה שימצא לנכון על מנת להעניש את המפרים ולהרתיע את האחרים. ריכוז כל סמכויות האכיפה ביידי המשנה תאפשר אכיפה זריזה, צודקת ואפקטיבית. תיקון חוק הבחירות (דרכי תעמולה) סעיף 10 - הגבלה על מודעות מודפסות מחיקת ס"ק (1) בנוסחו הקיים: נראה שסעיף זה (הגבלת גודל המודעה) דרקוני מדי, וקשה למפלגות לעמוד בו. נראה שגם אין לו הצדקה, באם מקוימות שאר הוראותיו של החוק. ס"ק (1) בנוסחו החדש ותיקון ס"ק (4) - נראה כי הבעיה החמורה מכל בעניין תליית המודעות היא השימוש בדבק אשר גורם לכך שלא ניתן להסיר את המודעה בשלמותה, אלא קרעים קרעים. כתוצאה מכך יש השחתה של המבנה עליו הודבקה המודעה (פעמים רבות רכוש פרטי או רכוש הציבור), וכן ניתן לראות קרעי מודעות זרוקות בכל פינה. נראה כי אם מודעות תיתלנה באמצעים המאפשרים הסרתה בשלמות ובקלות (כמו קשירה, או שימוש בנעצים וכד'), ניתן יהיה למנוע השחתה ונזק של רכוש. בנוסף, הורחב ס"ק (4) באופן שיאפשר תליית מודעות תעמולת בחירות בבתי המגורים. נראה כי זה מרחיק לכת לאסור על אנשים לתלות מודעות תעמולה בביתם ובמרפסת ביתם. לעניין זה, גם חזקה על בעלי הבתים שידאגו להסרת המודעה בתום מערכת הבחירות. המפלגה שהזמינה את המודעה, עדיף כי המודעות תישאנה את שם המפלגה או רשימת המועמדים שינוי ס"ק (3) - במקום שמודעה תישא את שם האדם שהזמינה, מה שאינו מקל על איתור שהזמינו אותן. תיקון סעיף 17 ענישה על אי קיום חיוב שהטיל המשנה לפי הוראות החוק. אמצעי האכיפה שניתנו בידי המשנה אינם דורשים פרוצדורות מיוחדות וסדרי דין (זאת להבדיל מכתבי אישום פליליים) ובכך יתרונם בהשגת הרתעה אפקטיבית במהלך הבחירות. אי קיומו של חיוב שהוטל ע"י המשנה מסכלת את מטרת החוק ופוגעת במנגנון האכיפה שתיקון זה נועד לחזק. הסנקציה העונשית שנקבעה בסעיף הורחבה כך שתתן מענה גם לאי קיום חיובים שהטיל המשנה. תיקון סעיף 17א מסעיף 17 נמחקו המילים "שהעבירה נעברה שלא בידיעתו או". הכוונה היא להטיל אחריות על ראשי המפלגה בגין עבירות על חוק זה שבוצעו בידי הפעילים. יתכנו מקרים רבים, ואפילו מן הסתם רוב המקרים רובם נעשים בלא ידיעת ראשי המפלגה ומנהיגיה. ברם, לא די בכך כדי לפוטרם מאחריות פלילית לעבירות אלו. התנאי היחידי לפטור שכזה יהיה רק באם הוכיחו ראשי המפלגה כי נקטו באמצעים סבירים למניעת העבירה. משמע, הינחו באופן חד משמעי ונחרץ את כפיפיהם לפעול בהתאם להוראות חוק זה. הוספת סעיף 17ד מטרתו של סעיף זה הינה מתן אמצעים אפקטיביים בידיו של המשנה למניעה מיידית של עבירות על פי חוק זה. עד להוספת סעיף זה, נתונה היתה ביד יושב הראש הסמכות ליתן צווי מניעה בלבד. הבעיה היא שסעד זה אינו יעיל, מכיוון שאין טעם למנוע את המנוע ממילא על פי החוק. נראה כי יש להעניק למשנה אמצעים שירתיעו את המפלגות, מנהיגיהן ופעיליהן מלעבור על החוק. ס"ק (1) - הסמכות לתת צו מניעה ניתנת גם למשנה. ס"ק (2) - קנס כספי גבוה אותו יהיה מוסמך המשנה להטיל, לפי שיקול דעתו, על מפלגה, רשימת מועמדים או אדם. ס"ק (3) - המשנה יכול להורות על ניכוי אוטומטי של סכום הקנס שנקבע מכספי מימון הבחירות המוקצים לכל רשימה עפ"י חוק מימון מפלגות. זוהי סנקציה כלכלית קלה להפעלה הפוגעת במערכת הבחירות של אלה המפירים את "כללי המשחק" ומשתמשים באמצעי תעמולה בניגוד לחוק. ס"ק (4) - הפחתת זמן שידורי רדיו או טלויזיה נראים כאמצעי הרתעה יעיל מאוד במקרים של הפרות הוראות החוק. זמן ההפחתה משדורי התעמולה הוגבל כדי לא לפגוע בכותן של המפלגול לעשות תעמולה. סעיף (5) - מתן שיקול דעת רחב למשנה ליתן כל סעד אחר אשר יראה לו אפקטיבי בנסיבות העניין, לשם קיום הוראותיו של חוק זה. הוספת סעיף 17ה נסיון העבר מלמד כי בתום כל מערכת בחירות, ואף חודשים רבים לאחר מכן, נשארת פסולת התעמולה מפוזרת בשדות, כבישים, מדרכות ומקומות רבים נוספים בכל רחבי הארץ. סעיף (1) - עיקרון "המזהם משלם" מיושם כאן ע"י ייחוד הקנסות שהוטלו בהתאם לחוק, לניקוי הארץ והשבת המצב לקדמותו. ייחוד כספי הכנסות יבטיח את מימון פעולות הניקוי שכיום נזנחות לאחר מערכת הבחירות בשל העדר תקציב מיוחד לנושא. סעיף 2 - מסתבר שאת שלא עושות המפלגות בעניין ניקוי הפסולת, עושים גופים אחרים כמו מע"צ והרשויות המקומיות. אותם גופים לא מקבלים תקציב נוסף לצורך זה ועלויות הניקוי גבוהות. יש מקום ליתן ביטוי גם בחוק זה לעיקרון של "המזהם משלם". כיום הציבור משלם פעמיים: פעם אחת כאשר הוא מתקצב את המפלגות למימון תעמולת הבחירות ופעם שניה כאשר גופים כמו מע"צ מוציאים כספים, שנועדו לטובת הציבור, על נקיון המדינה. סעיף (3) - כיוון שפעולות הניקוי ימשכו גם לאחר הבחירות יש לאפשר פניה לקבלת החזר כספים גם לאחר יום הבחירות האחרון (במקרה של שני סיבובים לראשות הממשלה). עם זאת יש להגביל בזמן סביר את מועד הפניה, נראה כי שלושה חודשים לאחר הבחירות הינו זמן סביר המאפשר פניה להחזר כספים. סעיף (4) - בהסתיים כל פעולות הניקוי ברחבי הארץ עם תום הבחירות תועבר שארית סכום הקנסות לאוצר. הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים והונחה על שולחן הכנסת ביום כ"ה בטבת התש"ס - 3.1.2000 1. בחוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה, [נוסח משולב], התשכ"ט-1969, אחרי סעיף 17 יבוא - 17א. (א) ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית ימונה משנה לענייני אכיפה (להלן - המשנה). (ב) המשנה יהיה שופט בית משפט מחוזי, בפועל או בדימוס שיבחר לכך על-ידי שופטי בית המשפט העליון. (ג) המשנה לא יהיה חבר ועדת הבחירות המרכזית לפי סעיף 16. (ד) למשנה יהיו כל הסמכויות שניתנו ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, לשם ביצוע סמכויותיו לפי כל דין. 71ב. אלה התחומים בהם יעסוק המשנה - (1) ריכוז תלונות בגין הפרתו של חוק הבחירות (דרכי תעמולה) התשי"ט-1959; (2) בדיקת תלונות כאמור בפסקה (1) לרבות שמיעת עדויות וקבלת ראיות הנוגעות לענין; (3) הכרעה בענין תלונות כאמור בפסקה (1) לרבות הפעלת סמכויותיו לפי סעיף 17ד לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) התשי"ט-1959." 2. בחוק הבחירות לכנסת (דרכי תעמולה) התשי"ט-1959 (להלן - החוק) - (1) (א) בסעיף 10(1), במקום פסקה (1) יבוא: "(1) מודעה תתלה רק באמצעים שיאפשרו את הסרתה בשלמות ובקלות". (ב) בסעיף 10(א), בפסקה (3), במקום "ושל האדם האחראי להזמנתה" יבוא "ושל המפלגה או רשימת המועמדים האחראית להזמנתה". (ג) בסעיף 10(א), בפסקה (4) במקום המילה "תודבק" יבוא "תיתלה", במקום "להדבקת" יבוא "לתליית", ואחרי המילים "המפרסמת את המודעה" יבוא, או בתחום רשות הפרט בצמוד לבתי מגורים, בהסכמת הבעלים או המחזיק". (2) בסעיף 17, אחרי "על-ידי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת" יבוא "או על-ידי המשנה ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת לענייני אכיפה, כמשמעותו בחוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה [נוסח משולב], התשכ"ט-1969 (להלן - המשנה)". (3) בסעיף 17א, הסיפא המתחילה במילים "שהעבירה נעברה שלא בידיעתו או", - תמחק. (4) אחרי סעיף 17ב יבוא - "הדיון בתלונות 17ג. (א) הוגשה למשנה תלונה על הפרת הוראה מהוראות חוק זה - יבדוק אותה לרבות קבלת עדויות וראיות כפי שיראה לנכון, ויתן לנוגעים בדבר הזדמנות להביע טענותיהם לפניו. (ב) המשנה יתן החלטה מנומקת בדבר התלונה, בא יציין האם אכן התקיימה ההפרה הנטענת; החליט המשנה כי הופרה הוראה מהוראות חוק זה - יציין מה הם הצעדים שיינקטו כנגד המפר. (5) אחרי סעיף 17ג יבוא - "אמצעי אכיפה 17ד. (א) ואלה הצעדים בהם ראשי המשנה לנקוט כנגד המפר הוראות חוק זה - (1) ליתן צו כאמור בסעיף 17ב(א); (2) להטיל על המפר קנס שלא יעלה על 50,000 ₪ לכל הפרה; להורות כי הסכום ינוכה מהסכומים המגיעים למפלגה המפרה מכספי מימון הוצאות הבחירות לפי חוק מימון מפלגות התשל"ג-1973; (3) להפחית מהזמן שהוקצב למפלגה המפרה לשידור תעמולת בחירות ברדיו ובטלויזיה לפי סעיפים 15 ו-15א; הפחתה כאמור לא תעלה על שתי דקות של שידור תעמולה בטלויזיה או שלוש דקות של שידור ברדיו לכל הפרה; (4) כל אמצעי אחר שיראה הולם למשנה. (ב) על החלטה של המשנה לפי סעיף (א), וכן על החלטתו לפי סעיף 17ג(ב), ניתן לערור בפני יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, והחלטתו תהיה סופית. (ג) אין בהגשת ערר לפי סעיף (ב) לעכב תחילת הפעלתה של סנקציה שנקבעה על-ידי המשנה. יעוד כספי הקנסות 17ה. (1) כספי הקנסות שהטיל המשנה לפי סעיף 17ד(א)(2) ייוחדו בעדיפות הראשונה להשבת המצב לקדמותו במקרים בהם פעילות שמקורה בתעמולת הבחירות הביאה ללכלוך רשות הרבים. (2) הוציאה רשות שלטונית כספים לניקוי כאמור בפסקה (1) רשאית היא לפנות למשנה בבקשה להחזר כספים אלה. (3) פניה כאמור בפסקה (2) תוגש תוך שלושה חודשים מיום הבחירות האחרון, והיא תכלול פירוט פעולות הניקיון שננקטו. (4) לאחר כיסוי כל הוצאות הניקוי תועבר שארית הסכום לאוצר המדינה." הצעות חוקבחירות