היתר לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית

##האבחנה בין הגרלות מסחריות לבין הגרלות שאינן מסחריות:## תחום ההגרלות מחולק למספר שווקים, אשר מידת התחלוף ביניהם נמוכה. החלוקה העיקרית היא בין הגרלות מסחריות לבין הגרלות שאינן מסחריות. ההבדל בין שני סוגי ההגרלות נעוץ במטרה לה נועדו ההגרלה ורווחיה. בעוד שרווחי הגרלות ממפעלי הגרלות לא מסחריות מיועדים ככלל לקידום מטרות חברתיות, מיועדות הגרלות מסחריות לקדם מכירת מוצר מסוים והן מהוות בדרך כלל חלק אינטגרלי ממסע הפרסום לאותו המוצר. מטבע הדברים, צרכני ההגרלות המסחריות אינם רוכשים את ההגרלה אלא באופן נלווה לרכישה העיקרית, ולפיכך נוטות הגרלות אלה להיות מזדמנות. מנגד, צרכני ההגרלות שאינן מסחריות רוכשים את ההגרלה כמוצר בפני עצמו. מידת התחליפיות בין הגרלות מסחריות לבין הגרלות שאינן מסחריות נמוכה דיה כדי לראות בשני סוגי ההגרלות מוצרים בשווקים נפרדים. תחום ההגרלות נחלק לתחום הגרלות תקופתיות ותחום הגרלות מיידיות. נבאר תחילה כמה פרמטרים חשובים המאפיינים תחומים אלה. ##(1) ## שיעור הפרסים והתפלגותם בבחירת המשחק בו ישתתפו מייחסים צרכני משחקי ההגרלה חשיבות, בין היתר, לשלושה מאפיינים הנוגעים לשיעור הפרסים במשחק: הפרס הגדול, סיכויי הזכייה בפרס כלשהו, ואופי הפרס (מוצר או כסף). מבין אלה, נראה כי גובה הפרס הראשון נתפס כחשוב ביותר מנקודת מבטם של הצרכנים. כך, לדוגמה, כאשר במשחק הטוטו עולה סכום הפרס הראשון לשיעור המתקרב לזה שבמשחק הלוטו, גדל באופן ניכר נתח השוק של הטוטו ביחס ללוטו באותו שבוע. ##(2) ## אופי הפרס (הן הפרס הראשון והן הפרסים האחרים) פרס כספי מאפשר לזוכה חופש בחירה רב לעומת פרס הניתן כמוצר מסוים. לכן ערכו של פרס שהוא מוצר עבור המשתתף בהגרלה יהיה על פי רוב נמוך משווי השוק של המוצר. היתרי משרד האוצר קובעים בדרך כלל גם אלו פרסים יהיו פרסים כספיים ואלו יינתנו כמוצרים. ההיתרים שבידי מפעל הפיס אינם מחייבים אותו לתת פרס כלשהו כמוצר. לעומת זאת, ההיתרים שניתנו למד"א ולאל"ח חייבו אותם לתת חלק מן הפרסים (ובהיתר שקיבלה מד"א - את כל הפרסים) כפרסים חפצים ולא כספיים. גם לכך השפעה על נתחי השוק הרלוונטי. ##(3) ## טעמים של קבוצות בציבור צרכני ההגרלות גם בין מטרות ציבוריות לגופים עורכי ההגרלות יש שונות. מפעל הפיס התמקד בעבר בעיקר בתחומי החינוך והפעילות הקהילתית; מד"א השתמשה ברווחיה מן ההגרלות למטרות פעילותה בתחום הבריאות; אל"ח פועלת לטובת רווחת חיילי צה"ל; ואילו המועצה להסדר הימורים בספורט תומכת בקידום הספורט בישראל. קשה להצביע על מטרה הנותנת עדיפות למתחרה אחד על משנהו, אך ברור כי הגופים עורכי ההגרלות מנסים לפנות גם לקהל הרואה מרכיב של תרומה ברכישת כרטיס ההגרלה. לכן פועלים הגופים עורכי ההגרלות להדגיש את המידה בה ראויה המטרה לשמה הם פועלים, והם משקיעים סכומים ניכרים לפרסום מטרותיהם ותוצאות פעולותיהם. מובן כי משקלו של מרכיב זה פוחת ככל שמרכיב הזכייה גדל. ##(4) ## פרק הזמן שבין ההשתתפות בהגרלה לבין הזכייה האפשרית בפרס פרקי זמן שונים בין מועד ההשתתפות בהגרלה לבין הזכייה האפשרית בפרס עונים על צרכים שונים של צרכני ההגרלות. הגרלות מיידיות מתאפיינות בפרק זמן קצר מאוד (ככלל, מיידי) בין מועד ההשתתפות בהגרלה לבין מועד הזכייה האפשרי בפרס. כמו כן הן מתאפיינות בפרסים נמוכים מאלו שבהגרלות התקופתיות, ובמספר פרסים רב יותר (כלומר, קיימים פרסים רבים וקטנים מאלו שבהגרלות התקופתיות). הגרלה בה הזכייה בפרס מיידית או כמעט מיידית עונה על צורך ייחודי (היא משרתת את צרכי אלה שאינם מעונינים לדחות סיפוקים בתחום זה). בנוסף, בהגרלות אלה בשל מיידיות הזכייה, בולטת נטייה של זוכים להשקיע מחדש במשחקי הגרלה נוספים את כספי זכייתם, דבר שיש בו כדי להגדיל את היקפי הביקוש למשחק. חלק מההגרלות המיידיות כולל גם רכיב השתתפות בהגרלה תקופתית (בדרך כלל כשלב שני), בה הפרסים גבוהים יותר. השחקנים הפועלים בשוק זה הנם מפעל הפיס, האגודה למען החייל (עד לחודש מרץ 1998), ומד"א (עד שנת 1990). בהגרלות תקופתיות מתבצעת ההגרלה באתר מרכזי. סכומי הזכייה (ובפרט הפרס הראשון) נוטים להיות גבוהים מאלו שבהגרלות המיידיות. בדרך כלל נערכות הגרלות אלו בתכיפות שבועית, ובמשחקים מסוימים - בתכיפות נמוכה יותר. שני השחקנים הפועלים כיום בשוק זה הם מפעל הפיס והמועצה להסדר הימורים בספורט. עם המשחקים מסוג זה נמנים בין היתר משחקי הלוטו (של מפעל הפיס - תכיפות שבועית), משחקי הטוטו (של המועצה להסדר הימורים בספורט - תכיפות שבועית), ופיס חזק - תוכנית המנויים (של מפעל הפיס - שילוב של תכיפות שבועית ותכיפות חודשית). ככל שתכיפות ההגרלות גבוהה יותר, כך קורצת אותה הגרלה יותר למשתתפים בה, ושיפורים טכנולוגיים, המאפשרים איסוף מידע במהירות מן המשתתפים בהגרלות התקופתיות, אפשרו את הקטנת פרק הזמן שבין ההשתתפות בהגרלה לבין הזכייה האפשרית בפרס (לאחרונה אושר למפעל הפיס לבצע שתי הגרלות של משחק הלוטו בכל שבוע, ובכך נעשה המשחק לדו-שבועי). האבחנה בין שני תחומי ההגרלות אינה מוחלטת. ראינו כי חלק מבין ההגרלות המיידיות כוללות מרכיב תקופתי. בנוסף, התפתחויות טכנולוגיות - ובכללן תקשורת מקוונת (on-line) בין האתר המרכזי לעריכת ההגרלה לבין אתרי הפצת כרטיסי ההגרלה - הביאו ליצירת משחקי הגרלה תקופתית בעלי תדירות גבוהה המאפשרת זכייה בפרק זמן קצר מאד ממועד ההשתתפות בהגרלה. שיפורים טכנולוגיים אלו אף אפשרו עריכת הגרלות תקופתיות בתכיפות כה גבוהה עד כדי הגדלת תחליפיות הביקוש, בשוליים אלה, בין הגרלות מיידיות לתקופתיות. כיום קיים בשוק הישראלי מוצר אחד מסוג זה - משחק "צ'אנס" של מפעל הפיס - אשר הגרלות בו נערכות שלוש פעמים ביום, כאשר סכום הזכייה פרופורציונלי לסכום ההשתתפות. הציוד הטכנולוגי הנחוץ לעריכת הגרלה תקופתית בתדירות יומית (או תדירות גבוהה מזאת) מצוי רק בידי מפעל הפיס, ולפיכך רק למפעל הפיס היכולת להציע הגרלה תקופתית שהיא תחליפית להגרלות מיידיות. ##הודעה על מתן היתר לעריכת הגרלות: ## אני מודיע כי בתוקף סמכותי לפי סעיף 231(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977, נתתי להרבלייף אינטרנשיונל לישראל בע"מ היתר לערוך הגרלות במדינת ישראל שהינן חלק של ההגרלות הבינלאומיות של חברת הרבלייף אינטרנשיונל אנק, בתנאים המפורטים להלן: עורך ההגרלה במדינת ישראל הינו הרבלייף אינטרנשיונל לישראל בע"מ; המפקח על ההגרלה יהיה רואה חשבון דב רטוביץ' והוא יפקח על עריכת ההגרלות בחו"ל בעצמו או באמצעות נציגו, כאשר נציגו יכול להיות גם המפקח הבינלאומי; יחולו על המבצע תנאי ההודעה על היתר כללי לעריכת הגרלות לפרסומת מסחרית (להלן - ההיתר הכללי), בשינויים המחוייבים מהאמור לעיל, וכן התנאים המפורטים להלן: א. בתוספת להיתר הכללי - 1. בסעיף 2, במקום סעיף קטן (ג) יבוא: "(ג) המפקח יודיע למנהל הכללי על הסכמתו לכהן כמפקח תוך 48 שעות מיום מתן היתר זה"; 2. בסעיף 2, במקום סעיף קטן (ד) יבוא: "(ד) תפקידיו של המפקח יכללו: (1) פיקוח על ביצוע ההגרלה בארץ ומחוצה לה לגבי תושבי ישראל המשתתפים בהגרלה בארץ; (2) הכנת דו"ח המפקח כאמור בסעיפים 21 ו-22 להלן כאשר יוגש דו"ח מפורט לענין תושבי הארץ ודו"ח כללי לגבי תושבי חוץ תוך 45 ימים מיום עריכת כל הגרלה; (3) פיקוח על מבצע השיווק בארץ; (4) פיקוח על פרסום תכנית ההגרלות בארץ; (5) פיקוח על פרסום תוצאות ההגרלה; (6) פיקוח על הספקת עותק של תכנית ההגרלה, ללא תשלום, במהלך תקופת מבצע ההגרלות בידי עורך ההגרלה לכל מי שיבקש זאת בכל מקום שבו נמכרים הטובין או השירותים; (7) פיקוח על ביצוע ההגרלות אישית או באמצעות נציגו ובאחריות המפקח"; 3. בסעיף 5, במקום "14 ימים" יבוא "7 ימים"; 4. בסעיף 8(א)(1), במקום "לא פחות מ-14 ימים ולא יותר מ-30 ימים לפני עריכתה של כל הגרלה במבצע השיווק" יבוא "תוך 7 ימים מיום מתן היתר זה"; 5. בסעיף 18(א), אחרי "שמותיהם של הזוכים בפרסים" יבוא "תושבי הארץ" ולאחר "הודעה על הזכיה לזוכה" יבוא "תושב הארץ"; 6. בסעיף 22, במקום פסקה (3) יבוא: "(3) שמותיהם ומעניהם של הזוכים בפרסים, תושבי הארץ, ומספרי טופסי ההשתתפות שעלו בגורל ופרטי הפרסים וכן לגבי כל מדינה אחרת שהשתתפה במבצע השיווק הבינלאומי, מספר הפרסים וסוגיהם שתושביה זכו בה; וכמו כן אם יבקש זאת המנהל הכללי תוך 30 ימים מהגשת הדו"ח, ימסור המפקח למנהל הכללי תוך 45 ימים מיום הבקשה, פרטי הזוכים לגבי מדינה מסויימת או לגבי כל המדינות שהשתתפו במבצע השיווק הבינלאומי"; 5. בסעיף 22(6), אחרי "לזכאי" יבוא "בארץ"; ב. על הנספח להיתר הכללי יחולו השינויים המחוייבים מהאמור לעיל. 4. בכפוף לאמור לעיל, יחולו על עריכת ההגרלות בארץ תנאי תכנית ההגרלה שאושרה בידי המנהל הכללי של משרד האוצר. 1 י"פ תשנ"ז, 2866.פרסומת