עונש על נהיגה מסוכנת

על אף הוראות במערכת הכריזה לעצור את הרכב, והפעלת סירנה. הנאשם המשיך בנסיעה מהירה בין נתיבי הנסיעה, בכביש שהיה עמוס בכלי רכב ובמשאיות, תוך עקיפת כלי רכב רבים עקב נהיגתו נאלצו נהגים לבלום בלימת חירום, ולסטות מנתיב נסיעתם לשולי הכביש, על מנת למנוע התנגשות. להלן גזר דין בנושא עונש על נהיגה מסוכנת: גזר דין 1. ביום 28.11.2006, בשעת בוקר, נהג הנאשם בטנדר מיצובישי בכביש אשדוד- אשקלון, מצפון לדרום, כשלצידו נוסע נוסף. הנאשם נהג ברכב ללא רשיון נהיגה תקף. עם התקרב הטנדר לעבר הכניסה הדרומית לאשדוד, ניתנה לנאשם הוראה לעצור לצורך ביקורת, על ידי שני שוטרים מתנדבים, שעמדו בסמוך לניידת משטרה. הנאשם לא נשמע להוראה לעצור, ונמלט מהניידת הדולקת בעקבותיו, על אף הוראות במערכת הכריזה לעצור את הרכב, והפעלת סירנה. הנאשם המשיך בנסיעה מהירה בין נתיבי הנסיעה, בכביש שהיה עמוס בכלי רכב ובמשאיות, תוך עקיפת כלי רכב רבים. הנאשם פנה פניה חדה ימינה לאיזור התעשייה 'עד הלום', ואז פנה שמאלה וחזר בנסיעה מהירה, לכיוון צומת הכניסה לאיזור התעשייה. הנאשם הקיף פעמיים את הצומת שהייה עמוס בכלי רכב, מכל כיווני התנועה; במהלך נסיעתו חצה את הצומת ברמזור אדום, ונסע במהירות ובפראות בין כלי הרכב, ובניגוד לכיוון התנועה; עקב נהיגתו נאלצו נהגים לבלום בלימת חירום, ולסטות מנתיב נסיעתם לשולי הכביש, על מנת למנוע התנגשות. בהזדמנות אחת אירעה כמעט התנגשות בין רכבו של הנאשם לבין משאית בטון, וזו נמנעה רק בשל כך שנהג המשאית הצליח לבלום בלימת חירום. הנאשם נתון במעצר מאז יום 28.11.2006. 2. הנאשם הודה בעובדות המפורטות בכתב אישום מתוקן, והורשע על פי הודאתו, בעבירות של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, ונהיגה ללא רישיון נהיגה. 3. על פי תסקיר שירות המבחן, עולה כי הנאשם, נשוי, ואב לילדים, עבד עד מעצרו במוסך, ומעבידו שיבח דרך תפקודו. הנאשם הביע רצון להשתלב בהליך טיפולי, ומשתתף בקבוצת טיפול במסגרת המעצר, באופן משביע רצון. שירות המבחן סבור כי בצד נסיבות העבירה, יש ליתן משקל להיעדר עבר פלילי, לתפקוד הנורמטיבי עד ביצוע העבירה, וההתרשמות הינה כי הנאשם הפיק הלקחים מההליכים שננקטו. בנסיבות אלה סבור שירות המבחן כי הטלת עונש בדרך של עבודות שירות, והעמדה בפיקוח שירות מבחן למשך שנה יש בהם כדי להוות מענה ענישתי הולם. יצויין כי לנאשם 9 הרשעות קודמות בעבירות תנועה, האחרונה בהן משנת 2000. 4. ב"כ המאשימה סבור כי נוכח נסיבות העבירה החמורות, והפסיקה הנוהגת בסוג עבירות זה, יש להעדיף שיקולי הרתעה וגמול, על פני שיקולים אישיים ולהטיל על הנאשם מאסר ממשי וממושך וכן פסילת רישיון וקנס. 5. ב"כ הנאשם מבקש להתחשב התחשבות ממשית בנאשם, שהביע בושה וחרטה על התנהגותו, נוכח נסיבותיו האישיות החיוביות והמלצת שירות המבחן התומך בהמשך ההליך השיקומי- טיפולי שהחל. הנאשם מבין כי כשל במעשה טיפשי ונמהר, שהחל בחששו להיעצר על ידי המשטרה נוכח כך שלא היה ברשותו רישיון נהיגה תקף בשל אי תשלום קנס, וברי, כי אם היה משכיל לציית להוראות השוטרים, היה נפטר בענישה קלה יחסית בבית המשפט לתעבורה, ולא מגיע לפתחו של בית משפט זה בגין אישום פלילי חמור שתוצאותיו מזיקות לו ולבני משפחתו, שהנאשם משמש להם עוגן כלכלי. צויין, כי תחילה יוחסה לנאשם עבירה של סיכון חיי אדם בנסיבות חמורות יותר מאלה הכלולות בכתב האישום המתוקן, ומדובר באירוע קצר יחסית, שהסתיים ללא פגיעה. ההגנה סבורה כי יש לאמץ עמדת שירות המבחן, או לחלופין להסתפק בתקופת מעצרו של הנאשם עד היום. 6. יצויין כי לאחר השמעת הטיעונים לעונש, אושפז הנאשם ביום 29.11.07 במחלקה הפסיכיאטרית במרכז לבריאות הנפש באר-יעקב, ומממצאי חווה"ד הפסיכיאטרית מיום 16.12.07, עולה כי בשבוע שלפני האישפוז חלה החמרה במצבו הנפשי של הנאשם, "עם מחשבות שווא של יחס ורדיפה ותוקפנות פיזית כלפי הסובבים", ניתן לנאשם טיפול תרופתי והמצב הפסיכוטי חלף. צויין בחווה"ד כי הנאשם מסוגל להבין את הליכי המשפט ואת מהות האשמה והעונש, והוא כשיר לעמוד לדין. בא כוחו של הנאשם, מציין כי משיחותיו עם הנאשם התרשם כי ההתדרדרות במצב הנפשי חלה במידה רבה, נוכח מורא הדין, וחרדותיו של הנאשם למשפחתו וילדיו. 7. בית משפט זה נדרש מידי יום ביומו לדון בסוג עבירות דנן שנדמה כי אינן מתמעטות, ואף הפכו כמעט למגיפה. הנהיגה המסכנת כרוכה בביצוען של הפרות תעבורה מהחמורות ביותר הקיימות, תוך התנכרות והתעלמות מוחלטת מנהגים תמימים הנקלעים לנתיב המרדף. כל אלה כדי למלט את הנהג המביא את נהיגתו לסף של סיכון הרה אסון לעוברי דרך אחרים, מהיתפסות בכף בשל עבירה קודמת שביצע, על ידי אנשי משטרה הדולקים בעקבותיו. בנסיבות אלה, אין תימה כי ההלכה הפסוקה והמפורשת, מחייבת הטלת עונשים משמעותיים ביותר, שיש עימם מסר הרתעתי העשוי, אולי, למנוע המשכן של תופעות ההפקרות וההשתוללות בדרכים, העלולות לגבות מחיר דמים. 8. עניינו של הנאשם אינו שונה. הוא נטל על עצמו סיכון מודע ומתוכנן, ועל אף האיסור שחל על נהיגתו, נהג בדרכים ראשיות ללא רישיון נהיגה תקף. בנסיבות אלה, היה נכון הנאשם גם להימלט מידיהם של אנשי המשטרה שביקשו לבדוק מסמכיו, וקשה להבין כיצד אדם הסבור כי התנהגותו נורמטיבית בדרך כלל, מוכן ל"הקריב" את שלום הציבור, רק כדי שלא ייתפס בקלקלתו. בעניין דומה ציין בית המשפט העליון, כי "דווקא ממי שהשכיל לתעל את חייו לאפיקים חיובים אתה מצפה כי יזהר שבעתיים בשמירת החוק, במיוחד כאשר הפרתו עלולה להיות כרוכה בנזק לאדם ולרכוש, ולעתים אף בתוצאות קטלניות, ולדאבוננו, לא כך נהג המערער. במציאות הקשה בה אנו חיים, כאשר הקטל בדרכים נמשך בכל עוזו והגורם האנושי תורם לכך תרומה מכרעת, שוב אין מנוס מהעדפת האינטרס הציבורי גם בנסיבותיו של משיב מסוג זה הניצב בפנינו" (ע"פ 2503/07 - מדינת ישראל נ' אדם אלעסם, טרם פורסם). 9. עם זאת, יש ליתן משקל ראוי להודאת הנאשם והבעת החרטה, שיש בצידן חיסכון בזמן שיפוטי שאינו נטול חשיבות בימים אלה של ריבוי תיקים מסוג זה, כאמור. יש ליתן משקל גם לנסיבות האישיות והמשפחתיות שתוארו, לעבר התקין, ולהשתלבותו הטובה של הנאשם בקבוצת טיפול, כמפורט בתסקיר שירות המבחן, הגם שלא ניתן במקרה זה, לאמץ המלצתו העונשית של שירות המבחן, נוכח שיקולי הענישה הקשורים בצורכי הכלל. בנוסף, יש ליתן ביטוי למצבו הנפשי של הנאשם, ולהחמרה שחלה במצבו בעת שהייתו בכלא, כפי שעולה מחווה"ד הפסיכיאטרית, כמתואר לעיל. נוכח אלה נגזר על הנאשם מאסר של 42 חודשים. 30 חודשים מתוכם יהיו לריצוי ממשי, מיום מעצרו של הנאשם 28.11.2006, והיתרה מותנית לשלוש שנים, מתום המאסר, שהנאשם לא יעבור עבירה לפי סעיף 329 או 332 לחוק העונשין תשל"ז- 1977. הנאשם ייפסל מקבל או מהחזיק רישיון נהיגה למשך 3 שנים מתום מאסרו. זכות ערעור תוך 45 יום מהיום לביהמ"ש העליון.משפט תעבורהנהיגה פרועה