תביעה בגין הזמנת חדר במלון שלא נקלטה במחשב

לטענת התובעים ביקשו לקבל את חדרם במלון אולם הזמנתם לא נקלטה במחשבי המלון ולכן לא יכלו לקבל את החדר שהוזמן. התובעים רצו לקבל חדר אחר במלון אך לנוכח השעה המאוחרת הדבר נמנע מהם. התובעים טענו כי בשל כך נאלצו להמתין עד לשעה 5:30 לפנות בוקר, כדי שיתאפשר תשלום וקבלת חדר אחר, וזאת בעלות גבוהה מעלות לילה אחד באתר הנתבעת. 3. לטענת הנתבעת, החדר הוזמן ביום 12.09.12 בשעה 21:08 והתובעים הגיעו לבית המלון רק ביום 13.09.12 בשעה 4:00, על כן הזמנתם הייתה בסטאטוס "אי התייצבות" ועקב השעה לא יכלה פקידת המלון ליצור קשר עם מרכז ההזמנות של הנתבעת כדי לוודא את קיומה של ההזמנה. לגישת הנתבעת, בהזמנת העסקה מצוין כי הכניסה לחדרים תחל מהשעה 15:00, ועל כן היה על התובעים להודיע מראש למרכז ההזמנות כי בכוונתם להגיע בשעה מאוחרת מאד למלון, וזאת באמצעות יצירת קשר עימה, משלא עשו כן יש להם אשם תורם. הנתבעת טענה כי בהגיעם של התובעים לפנות בוקר למלון, הוצע להם לשכור חדר בסך של 648 ש"ח לאירוח מרגע הגעתם ועד ליום שלמחרת 14.09.12 במועד פינוי החדרים. התובעים לטענתה ביצעו את התשלום וחלפו 24 דקות בלבד מרגע הגעתם למלון ועד לקבלת החדר במלון. 4. במעמד הדיון העידו הצדדים. התובעים טענו כי בניגוד לנטען בכתב ההגנה, ביצעו 11 שיחות טלפון ושלחו פקס למחלקת שירות הלקוחות של הנתבעת, למרות זאת הנתבעת החזירה את התשלום ששילם התובע, באיחור משמעותי, ורק לאחר הגשת כתב התביעה. דיון והכרעה 5. אני מקבלת את טענת התובעים כי הגיעו לבית המלון באילת סמוך לשעה 02:00 לפנות בוקר. שעה זו מתיישבת עם עדות התובעת כי מיד לאחר הזמנת מקומות הלינה ארזו בזריזות ויצאו ברכבם לאילת. מסקנה זו מתיישבת גם עם העובדה שהתובע היה צפוי להתייצב לדיונים בבית הדין לעבודה בשעה 09:00 בבוקר, ואין זה סביר כי היה משתהה עוד שעתיים ויותר לאחר הזמנת מקומות הלינה ועד ליציאה מביתו, לצורך הנסיעה לאילת, שאורכת כ- 4 שעות. אינני מקבלת את עמדת הנתבעת כי די בטענה כי התובעים התייצבו במלון בשעה 04:00 - על בסיס הדברים שנמסרו לה מנציגת בית המלון - כדי להביא לדחיית הטענה הנוגעת לשעת הגעת התובעים לאילת. הוברר במהלך העדות כי המידע שהועבר מהמלון (נ/1) אינו מדוייק, וכי התובעים לא הגיעו לאילת באוטובוס אלא ברכב פרטי. בשים לב לאי-דיוק אחד שנכלל בנ/1, יש קושי לקבל את שאר הנתונים במכתב כמייצגים באופן מלא ומדוייק את העובדות בפועל. הנתבעת לא דאגה להתייצבות פקידת הלילה למתן עדות, ואף לא הגישו את גרסתה המלאה, אלא רק את הדברים כפי שנרשמו על ידי נציגה אחרת של בית המלון (שאף היא לא התייצבה להעיד). העברת מידע כזה הוא בבחינת עדות שמיעה כפולה - פעם אחת של גב' רויטל שקיבלה מידע מפקידת הלילה, ופעם שניה של נציג הנתבעת שהביא את הדברים בהנחה שיש בהם כדי לייצג את העובדות בפועל, וזאת ללא כל הוכחה מתאימה. לאחר שקיבלתי את עמדת התובעים בנוגע לשעת הגעתם למלון באילת, מתבקשת המסקנה כי נדרשה מהם המתנה משמעותית, שכן הם יכלו להיכנס לחדרם, ולנוח, רק קרוב לשעה 04:30 בבוקר (לטענת הנתבעת) או בשעה 05:30 (לפי טענת התובעים). 6. לגישת הנתבעת, התובע הוא האחראי לצורך בהמתנה לחדר, וזאת מאחר שהזמין את החדר בשעה מאוחרת, כאשר משרדי המלון סגורים ולא ניתן להעביר את ההזמנה לידיעת המלון אלא בבוקר למחרת, ומעבר לכך - בשל העובדה שהתובע הגיע למלון בשעת לילה מאוחרת (או בשעת בוקר מוקדמת) ללא תיאום שעת הגעה חריגה זו מראש. אין בידי לקבלת טענות אלה, וזאת בשל אלה: ראשית, הנתבעת לא טענה - מקל וחומר לא הוכיחה - כי יידעה את התובעים שהזמנה בשעה מאוחרת עשויה לגרום לתקלות בעת הקבלה במלון. שנית, הנתבעת לא טענה כי הבהירה לתובע שאישור ההזמנה נעשה על ידה וללא שהמלון מודע לקיומו, לנוכח שעת ביצוע ההזמנה באינטרנט. הנתבעת לכאורה אישרה את הזמנת החדר במלון, ולא היה בידי התובע כלים לדעת כי עשויה להיות תקלה כלשהי בהעברת ההזמנה למלון. אציין לעניין זה כי הנתבעת הבהירה שנציגיה במוקד ההזמנות עובדים עד חצות, כך שלא היתה מניעה שהנתבעת תדאג שאחד מנציגי מוקד ההזמנות יעקוב אחרי ההזמנות שנעשות באינטרנט בשעות הלילה, ובמקרה חריג כדוגמת המקרה דנן - שבו מבוצעת הזמנה "מהיום להיום" - יצור נציג זה קשר טלפוני עם המזמין לוודא כי לא יהיו תקלות בעת קבלת המלון, ובמקרה הצורך יברר את שעת ההגעה הצפויה למלון ויפתור מול הלקוחות כל קושי אפשרי בקליטת ההזמנה והעברתה לידי הספק. ניתן היה לפתור את התקלה שנוצרה, ככל שיש מעקב אחר ההזמנות המבוצעות באינטרנט (לכל הפחות בשעות עבודת מוקד ההזמנות של הנתבעת), באם נציג המוקד היה מיידע את המלון ישירות, שלא באמצעות מוקד רשת ישרוטל, בנוגע להזמנה החריגה שבוצעה, ובאופן כזה היה המלון יכול להיערך ולהכין את החדר מבעוד מועד. שלישית, טענת הנתבעת כי במקרה של אי הופעה אין המלון מחויב לשמור את החדר עבור המזמין, דינה להידחות. כאשר המלון גובה תשלום עבור החדר במקרה של אי הופעה, עליו לוודא שהחדר יהיה מוכן למזמין בכל שעה שיבחר להגיע. במקרה דנן, נראה כי הבעיה בהכנת החדר נבעה מכך שההזמנה לא נקלטה במלון - ולא מכל סיבה אחרת. לטעמי, יש הבדל בין איחור בהגעת אורח שהזמין מראש חדר במלון, לבין איחור כזה הנובע מכך שההזמנה בוצעה אך שעות ספורות קודם לכן, שאז ניתן להניח שיש פרק זמן שבו על המזמין להתארגן ולהגיע למחוז חפצו. רביעית, בעידוד לקוחות לבצע הזמנות באינטרנט, בלא חסימת האפשרות להזמין מקומות לינה לאותו לילה שבו מבוצעת ההזמנה, בכל שעה שהיא, יש משום התחייבות של הנתבעת כי הזמנה כזו דינה ככל הזמנה אחרת, ללא סייג וללא מגבלות. 7. נראה שהתובע קיבל את הרושם, על סמך מצג הנתבעת, שהוא יכול לנסוע בלב שקט לאילת, ובהגיעו למלון שהזמין, יהיה החדר מוכן עבורו. בפועל, לא כך היה הדבר. 8. התובע הגיע למלון וציפה למספר שעות שינה לפני יום עבודה הדורש ריכוז ומאמץ. בשל רשלנות הנתבעת, צומצם משמעותית הזמן (המועט מלכתחילה) שנותר לו לנוח לפני יום הדיונים. אני מקבלת את הטענה כי גם לתובעת, שהצטרפה לתובע כדי ליהנות מחופשה בעיר הדרומית, נגרמה עוגמת נפש בשל ההמתנה בשעות הבוקר המוקדמות בלובי המלון עד לקבלת החדר. 9. לאור מכלול האמור, אני קובעת כי בשל אופן התנהלות הנתבעת היתה תקלה של ממש בעת קבלת חדר המלון בעת הגעתם של התובעים לאילת, וכעת יש לשקול את הנזק שנגרם לתובעים בשל כך, ואת הפיצוי המגיע להם בנסיבות המקרה. יחד עם זאת, נראה שתביעת התובע לפיצוי בגין עוגמת נפש בסכום של 15,000 ₪ הינה מוגזמת ביותר. 10. הנזק הנתבע הנו נזק לא ממוני ומצוי בשיקול דעתו של בית המשפט, ועל כן נפסק נזק זה על דרך האומדנה בסכום של 800 ₪ לכל אחד מהם, ובסה"כ 1,600 ₪. בקביעת סכום הפיצוי התחשבתי גם בכך שהחזר התשלום לתובעים בוצע רק לאחר הגשת התביעה, חרף פניות התובע לנתבעת - טלפונית למוקד ההזמנות, ובמשלוח פקס. למחלקת פניות הציבור - שלא הביאו להתייחסות הנתבעת ולבדיקת טענותיו באופן מהותי וענייני. סוף דבר 11. התביעה מתקבלת בחלקה. 12. הנני מורה לנתבעת לשלם לכל אחד מן התובעים 800 ₪ כפיצוי כאמור לעיל, ובצירוף הוצאות משפט (לכל אחד) בסך 250 ₪. סכומים אלה ישולמו בתוך 30 יום ממועד קבלת פסק הדין אצל הנתבעת, שאם לא כן יישאו הפרשי הצמדה וריבית מהיום ועד לתשלום בפועל. ניתן להגיש בקשת רשות ערעור בתוך 15 ימים בבית המשפט המחוזי מרכז - לוד.מחשבים ואינטרנטבית מלוןבתי מלון (תביעות)