אם פקע תוקפו של צו הריסה מנהלי, ניתן ליתן על צו הריסה מנהלי חדש

אם פקע תוקפו של צו הריסה מנהלי, ניתן ליתן על צו הריסה מנהלי חדש סעיף 238 א' לחוק התכנון והבניה: מאחר ועברייני הבנייה היו מנצלים את הזמן שבין ביצוע העבירה ועד שרשויות אכיפת החוק היו מגיבות למעשי העבירה, ולעתים היה מדובר במספר שנים בהן היו העבריינים מפיקים רווחים רבים מהמבנים שבנו ללא היתר, נתן המחוקק בידי גורמים שונים אפשרויות ליתן צווי הפסקה מנהליים וצווי הריסה מנהליים. זאת, על מנת להגיב תגובה מיידית לביצוע עבירות ולהפסיקן בעודן באיבן ולפני שתיקבענה עובדות מוגמרות. ב-רע"פ 10896/04 - סעיד פואד אג'באריה נ' מדינת ישראל כתב כב' השופט חשין כדלקמן: "תכליתם של הצווים שבפרק י' לחוק היא ביעור תופעת הבנייה הבלתי חוקית בעודה באיבה, וזאת בנוסף לאפשרות הענישה הפלילית ובנפרד ממנה. כפי שצוין לאחרונה ברע"פ 5584/03 פינטו נ' עיריית חיפה ואח' (טרם פורסם, בפיסקה 11 לפסק-הדין): "...בשל אופיין הייחודי של עבירות בנייה - החשש להנצחתה של התנהגות עבריינית מקום שמיבנה בלתי-חוקי ממשיך לעמוד על תילו - אין די בענישה הפלילית המקובלת. בנוסף לסנקציה הפלילית הרגילה קיים צורך לסלק את הבנייה הבלתי-חוקית, או, לחלופין, להכשירה. לתכלית זו העניק החוק סמכויות לוועדה המקומית ולבתי-המשפט, לפעול כנגד הבנייה הבלתי-חוקית גופה, בנוסף לגזירת-דינו של עבריין הבנייה במאסר או בקנס." ב-רע"פ 6034/99 לימור כהן ואח' נ. יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבניה ירושלים, פ"ד נ"ד(1) 438 קבע בית המשפט העליון כי התכלית העיקרית של סעיף 238א לחוק היא הגנה על טובת הציבור, המחייבת כי בנייה תיעשה רק על פי היתר (עמ' 446 לפסה"ד). כן קבע ביהמ"ש העליון בפס"ד זה שבמתן פירוש לסעיף 238א לחוק יש להיזהר שלא לשים את הסמכות להוציא צו הריסה מינהלי בסד, באופן שישבש את האפשרות להילחם ביעילות בבנייה בלתי חוקית (עמ' 447 לפסה"ד). עקב תכלית זו נפסק ברע"פ 47/92 טיר נ. יו"ר הועה המחוזית ירושלים פ"ד מו (1) 699 שאם פקע תוקפו של צו הריסה מנהלי, ניתן ליתן על צו הריסה מנהלי חדש, ובלבד שהתקיימו התנאים הקבועים בחוק. ראה בנוסף את רע"פ 2885/08 הועדה המקומית לתכנון ולבניה תל-אביב-יפו נ. מוסא דכא שניתן ביום 22.11.09.הריסת מבנהצו הריסהצווים