טענת מסתנן לישראל בראיון זיהוי שהוא משתייך לשבט טגריניה

הסתנן לישראל נערך לו ראיון זיהוי ושם הוא טען שהוא משתייך לשבט טגריניה וכן טען שהוא נולד והתגורר כל חייו בכפר ארומו. עוד טען העותר כי בשנת 2006 עבר לאתיופיה כדי להימלט מן הגיוס לצבא האריתראי ושהה שם 3 שנים. בשנת 2009 עזב את אתיופיה והחל בדרכו לישראל. עוד סיפר העותר כי כל בני משפחתו מתגוררים בארומו וכי למד שלוש שנים בבית הספר וכי שם מנהל בית הספר הוא דסטה טספאי. בסופו של הראיון נקבע שהעותר הוא אתיופי. ביום 26.8.09 נערך לעותר שימוע נוסף שם הוא ציין בנוסף כי הוא רועה צאן ולמד שלוש שנים וכי הוא משתייך לשבט הסוהו. בדיונים בבית הדין אמר העותר כי אינו יכול להשיג מסמכים שיעידו על נתינותו האריתראית. 3. לאחר שחרורו מן המשמורת הוגשה העתירה המקורית. בדיון הראשון הוריתי לערוך לעותר ראיון זיהוי נוסף. ראיון כזה נערך ביום 2.4.12 ולמחרת ניתנה ההחלטה הנתקפת. 4. בראיון האחרון שנערך לו, שהיה ראיון ארוך ומקיף ציין העותר כי שם מנהל בית הספר בו למד הוא היילה בניגוד לשם אותו מסר בראיון קודם. העותר סיפר כי ביקר בעיר סנעפה מספר פעמים. לעותר הוצגו תמונות מהעיר סנעפה אך הוא לא זיהה אותן. העותר נשאל מהו מכיר בסנעפה והוא השיב שיש מבנה "שזה מקום של האיטלקים". לאחר מכן הוצג לו תצלום של אותו מבנה אך העותר טען שהמבנה הוא בכפר מולדתו ארומו. לעותר הוצגה תמונה נוספת מן הכפר וגם אותה לא ידע לזהות. עוד הוצגה לעותר תמונה של נשים בלבוש שבטי מסורתי משבט טגריניה אך העותר לא זיהה את השייכות השבטית. לעומת זאת העותר ידע לציין שמות של מחוזות ותתי מחוזות אך לא ידע את מילות ההמנון הלאומי, מועד יום העצמאות, ערי נמל, שמות בתי חולים ועוד. יצוין כי העותר הגה מונחים ושמות מסוימים בדרך שגויה. 5. עיקר המחלוקת בעתירה זו הוא בדבר נתינותו של העותר. לצורך זה, ולצורך קביעת יעד פוטנציאלי להרחקת העותר, עושה המשיב, בדרך כלל, שימוש במבחן מירב הזיקות. לצורך זה, ערך המשיב ראיונות לעותר ולאחר מכן קבע, כי מירב הזיקות שלו הן למדינה מסוימת. יובהר, כי אין בהכרח זהות בין המדינה אליה יש לעותר את מירב הזיקות לבין מדינת אזרחותו האמיתית. כאשר לא קיימת זהות כזו, המשמעות היא שניתן להרחיק את העותר לאותה מדינה אליה יש לו את מירב הזיקות, בכפוף לפסיקה הרחבה של בית המשפט העליון ולתנאים שנקבעו, בין השאר, בהלכת אלטאי. העותר תוקף את קביעת המשיב, ולטענתו קביעת המשיב בדבר מירב הזיקות שלו אינה סבירה וכי הוא, העותר, הוכיח כי מירב הזיקות שלו הן למדינה אחרת, שאזרחיה נהנים בישראל ממדיניות אי ההרחקה. לצורך הכרעה בשאלה האם החלטת המשיב בדבר מירב הזיקות של העותר היא סבירה, יש תחילה לקבוע את אמות המידה שעל המשיב לעשות בהן שימוש לצורך קביעת מירב הזיקות של העותר. כלומר, יש לבחון את רמת ההוכחה הנדרשת מן העותר ומאחרים שכמותו, לצורך הוכחת נתינותו או מירב הזיקות שלו למדינה לה הוא טוען. בעניין זה תיתכנה שלוש אפשרויות: על העותר להוכיח את זיקתו למדינה לה הוא טוען, ברמה המקובלת במשפט הפלילי, כלומר מעבר לכל ספק סביר. על העותר להוכיח את זיקתו למדינה לה הוא טוען, ברמה המקובלת במשפט האזרחי, כלומר במאזן ההסתברויות. על העותר להוכיח את זיקתו למדינה לה הוא טוען, ברמה המקובלת בדיני הפליטים, כפי שנקבע בפסיקה זרה אליה הפנה ב"כ העותר, כלומר ברמה הנמוכה מזו המקובלת במשפט האזרחי, ויש האומרים ברמה העולה עד כדי 10%. ראשית, אני סבור שרמת ההוכחה הנדרשת בענייננו אינה יכולה להיות דומה לרמה הנדרשת בדיני הפליטים. כאשר בפליט עסקינן, הרי שעליו להוכיח, על פי דרישות האמנה, לא רק את נתינותו אלא גם את עצם הרדיפה, מקור הרדיפה, חוסר האפשרות להיעזר בשלטונות המקומיים ועוד כהנה וכהנה מרכיבים הנזכרים באמנת הפליטים. מטבע הדברים, שאדם הנמלט ממולדתו כפליט אינו טורח לאסוף ראיות לכל אותם עניינים הנזכרים באמנת הפליטים, ולכן מצבו שונה ממי שעוזב את מולדתו מחמת מצוקתו ורצונו לשפר את איכות חייו, אך אינו בהכרח פליט. אדם כזה, לאור מדיניות אי ההרחקה הנוהגת בישראל, צריך להוכיח רק את נתינותו, עניין הניתן להוכחה על נקלה באמצעות מסמכים רשמיים של אותה מדינה כמו תעודת זהות, דרכון וכיוצא באלה. לפיכך, מידת ההוכחה הנדרשת ממנו אינה יכולה להיות כמו זו הנהוגה בדיני הפליטים. באופן דומה, לא ניתן להחיל על עניין זה את מידת ההוכחה הנוהגת במשפט הפלילי. לא יהיה זה סביר לחייב אדם העוזב את מדינתו בשל מצוקה, או אפילו בשל חשש לחייו או לחירותו, להמציא תמיד ראיות חותכות המלמדות מעבר לכל ספק סביר שהוא אכן נתין של אותה מדינה. יש לזכור שבדרך כלל מדובר באנשים חסרי השכלה, הבאים בדרך כלל מאזורים כפריים המרוחקים ממרכזי השלטון, ואשר בחלק מן המקרים לא נשאו מעולם כל תעודה רשמית של מדינתם. מאחר ואנו עוסקים במשפט המנהלי, אשר בדרך כלל בודק את סבירות ההחלטה המנהלית, אני סבור שגם המשיב, בשעה שהוא בוחן את מירב הזיקות של העותר ושל הדומים לו למדינות הנטענות על ידם, צריך לדרוש רמת הוכחה כזו, אשר לפיה על המבקש להוכיח את נתינותו, להראות כי סביר יותר להניח שנתינותו היא זו הנטענת על ידו ולא כל נתינות אחרת. כלומר, מידת ההוכחה בה העותר ושכמותו צריכים לעמוד כדי להוכיח את נתינותם או את מירב זיקותיהם למדינה מסוימת, היא זו המקובלת במשפט האזרחי - מאזן ההסתברויות. לעותר ולשכמותו נערכו ראיונות, בהם הוא נשאל מגוון רחב של שאלות. בדרך כלל נשאלות שאלות הנוגעות לאזור המגורים הספציפי לו טוען העותר, וכן שאלות כלליות הנוגעות למדינה לה הוא טוען כמדינת נתינותו, כגון הכרת ההמנון, הדגל, המטבע וכיוצא באלה. מובן שהמבחן אינו מבחן כמותי, אלא מבחן איכותי. על המשיב לשקול באופן כולל את מידת הידע שהפגין העותר. כלומר, על המשיב ליתן הערכה כללית הנובעת לא ממספר השאלות שלהן ידע העותר לתת תשובה נכונה, אלא מן האיכות הכללית של תשובותיו. ברור כי אם העותר נשאל שאלות קרדינליות שכל תושב אותה מדינה צריך לדעת את התשובה להן, הרי שמשקלן של התשובות לשאלות אלה יהיה גדול יותר ממשקלן של תשובות לשאלות איזוטריות יותר. כמו כן, יש חשיבות לשפה בה נערך הראיון. אם העותר אינו דובר את שפת המדינה לה הוא טוען, הרי שיקשה עליו מאוד להוכיח כי הוא נתין של אותה מדינה, ויהיה עליו לתת הסברים טובים לחוסר ידיעתו את השפה הרשמית של המדינה. לא ניתן לקבוע מסמרות בעניין זה, וליתן רשימה סגורה של שאלות שעל המשיב לשאול את המרואיין. כל מקרה צריך להיבחן לגופו, אך אמות המידה הכלליות בקביעת נתינותו של אדם או בקביעת המדינה אליה יש לו את מירב הזיקות, הן כפי שפורט לעיל. הדגש צריך להיות על איכות השאלות והתשובות ולא על כמות התשובות הנכונות שנותן המרואיין. יש לזכור שככל שחולף הזמן מרגע כניסתו של המרואיין לישראל ועד לעריכת הראיון, יש בידי המרואיין הזמן, האמצעים והמקורות להכין עצמו לראיון, להיעזר באזרחי אותה מדינה לצורך לימוד ושינון וכן להיעזר במקורות מידע אחרים כמו ספרים והאינטרנט. לאור כל האמור, אני סבור שעל המשיב להתחדש מעת לעת ולצבור עוד ועוד ידע על המדינות השונות שאזרחיהן נהנים ממדיניות אי ההרחקה, וזאת כדי למנוע אפשרות של התחזות ולימוד על בסיס ראיונות קודמים שנערכו לאנשים אחרים. ככלל, ברור שמדובר במשימה לא קלה המוטלת על המשיב, אך בשקלול שבין האינטרסים המנוגדים הקיימים במקרים כגון זה, אני סבור שרמת ההוכחה ואופן ההוכחה, כפי שציינתי לעיל, יש בהם כדי לאזן נכונה בין אינטרסים מנוגדים אלה. 6. כפי שציינתי, לא כמות התשובות הנכונות היא המכריעה אלא איכותן. לא נראה לי סביר שאדם שגדל בארומו יזהה מבנה הממוקם בסנעפה, שאותו הוא מכיר לטענתו, כמבנה הממוקם בארומו. עוד לא נראה לי סביר שאדם הטוען שהוא בן שבט הטגריניה לא יזהה את התלבושת המסורתית האופיינית לבנות השבט. כמו כן לא סביר שאדם שלמד שלוש שנים בבית ספר ימסור בשתי הזדמנויות שונות שני שמות שונים של מנהל בית הספר. אמנם העותר ידע פרטים אודות ארומו והסביבה, אולם פרטים אלה הם פרטים הניתנים לשינון לעומת הפרטים אותם לא ידע המצריכים היכרות אישית כמו שם מנהל בית הספר, התלבושת השבטית והמבנה אותו שייך בטעות לארומו כאשר בפועל הוא ממוקם בסנעפה. 7. לפיכך אני סבור שקביעתו של המשיב לפיה העותר אינו אריתראי היא קביעה סבירה. לעומת זאת, החלטתו של המשיב לפיה העותר הוא אתיופי, אינה סבירה בעיניי מאחר והעותר לא נשאל דבר על אתיופיה ולמשיב לא היה כל בסיס עובדתי לקבוע שמירב הזיקות של העותר הן לאתיופיה. יוזכר שהעותר חי את מרבית שנותיו על פי דבריו באריתראה ורק בשלוש שנים האחרונות חי באתיופיה. בנסיבות כאלה לא ניתן לומר שמירב זיקותיו הן לאתיופיה דווקא. 8. סיכומו של דבר שאני מקבל את העתירה באשר להחלטת המשיב בדבר מירב הזיקות של העותר לאתיופיה ואני דוחה את העתירה באשר לקביעת המשיב שהעותר אינו אריתראי. משרד הפניםמסתננים