לטענת העותר, הוא נולד באריתריאה אך את מרבית שנותיו חי באתיופיה

לטענת העותר, הוא נולד באריתריאה אך את מרבית שנותיו חי באתיופיה. כאשר נערכו הראיונות, לא היו בידי העותר מסמכי זיהוי מקוריים המעידים על נתינותו האריתראית, כפי שטען. המשיב קבע כי לאור העובדה שהעותר חי את מרבית שנותיו באתיופיה, הרי שמירב הזיקות שלו הן למדינה זו ולכן ניתן להרחיק אותו לשם. 4. לאחר שניתנו ההחלטות והוגשה העתירה הנדונה כאן, פנה העותר לנציגות אריתריאה בישראל והוא קיבל לידיו אישור לפיו הוא זכאי לדרכון ולתעודת זהות אריתראים. העותר ביקש ממשרד הפנים לבדוק ולהכריע שנית בעניינו לאור המסמך האמור, אך המשיב סירב לכך. לטענת המשיב מדובר בהרחבת חזית אסורה. אין בידי לקבל טענה זו. חזית המחלוקת שבין הצדדים היא שאלת נתינותו של העותר. כל שביקש העותר, הוא להביא בפני המשיב מסמך נוסף שלטעמו, יש בו כדי לשפוך אור על נתינותו ויהיה בו כדי לשנות מהחלטת המשיב. זוהי איננה הרחבת חזית אלא בקשה להוספת ראיה נוספת שלא הייתה בידי העותר טרם החליט המשיב כאמור לעיל. לכן אני סבור שעל המשיב היה לקבל את המסמך האמור, לדון בו ולהחליט בעניין מחדש. משבחר המשיב שלא לעשות כן, פועל עניין זה לרעתו והמסקנה המתבקשת מכך היא שאילו המשיב היה בודק את המסמך החדש ואת טענותיו של העותר בהקשר אליו, קרוב לוודאי שהיה משנה את החלטתו. 5. עיקר המחלוקת בעתירה זו הוא בדבר נתינותו של העותר. לצורך זה, ולצורך קביעת יעד פוטנציאלי להרחקת העותר, עושה המשיב, בדרך כלל, שימוש במבחן מירב הזיקות. לצורך זה, ערך המשיב ראיונות לעותר ולאחר מכן קבע, כי מירב הזיקות שלו הן למדינה מסוימת. יובהר, כי אין בהכרח זהות בין המדינה אליה יש לעותר את מירב הזיקות לבין מדינת אזרחותו האמיתית. כאשר לא קיימת זהות כזו, המשמעות היא שניתן להרחיק את העותר לאותה מדינה אליה יש לו את מירב הזיקות, בכפוף לפסיקה הרחבה של בית המשפט העליון ולתנאים שנקבעו, בין השאר, בהלכת אלטאי. העותר תוקף את קביעת המשיב, ולטענתו קביעת המשיב בדבר מירב הזיקות שלו אינה סבירה וכי הוא, העותר, הוכיח כי מירב הזיקות שלו הן למדינה אחרת, שאזרחיה נהנים בישראל ממדיניות אי ההרחקה. לצורך הכרעה בשאלה האם החלטת המשיב בדבר מירב הזיקות של העותר היא סבירה, יש תחילה לקבוע את אמות המידה שעל המשיב לעשות בהן שימוש לצורך קביעת מירב הזיקות של העותר. כלומר, יש לבחון את רמת ההוכחה הנדרשת מן העותר ומאחרים שכמותו, לצורך הוכחת נתינותו או מירב הזיקות שלו למדינה לה הוא טוען. בעניין זה תיתכנה שלוש אפשרויות: על העותר להוכיח את זיקתו למדינה לה הוא טוען, ברמה המקובלת במשפט הפלילי, כלומר מעבר לכל ספק סביר. על העותר להוכיח את זיקתו למדינה לה הוא טוען, ברמה המקובלת במשפט האזרחי, כלומר במאזן ההסתברויות. על העותר להוכיח את זיקתו למדינה לה הוא טוען, ברמה המקובלת בדיני הפליטים, כפי שנקבע בפסיקה זרה אליה הפנה ב"כ העותר, כלומר ברמה הנמוכה מזו המקובלת במשפט האזרחי, ויש האומרים ברמה העולה עד כדי 10%. ראשית, אני סבור שרמת ההוכחה הנדרשת בענייננו אינה יכולה להיות דומה לרמה הנדרשת בדיני הפליטים. כאשר בפליט עסקינן, הרי שעליו להוכיח, על פי דרישות האמנה, לא רק את נתינותו אלא גם את עצם הרדיפה, מקור הרדיפה, חוסר האפשרות להיעזר בשלטונות המקומיים ועוד כהנה וכהנה מרכיבים הנזכרים באמנת הפליטים. מטבע הדברים, שאדם הנמלט ממולדתו כפליט אינו טורח לאסוף ראיות לכל אותם עניינים הנזכרים באמנת הפליטים, ולכן מצבו שונה ממי שעוזב את מולדתו מחמת מצוקתו ורצונו לשפר את איכות חייו, אך אינו בהכרח פליט. אדם כזה, לאור מדיניות אי ההרחקה הנוהגת בישראל, צריך להוכיח רק את נתינותו, עניין הניתן להוכחה על נקלה באמצעות מסמכים רשמיים של אותה מדינה כמו תעודת זהות, דרכון וכיוצא באלה. לפיכך, מידת ההוכחה הנדרשת ממנו אינה יכולה להיות כמו זו הנהוגה בדיני הפליטים. באופן דומה, לא ניתן להחיל על עניין זה את מידת ההוכחה הנוהגת במשפט הפלילי. לא יהיה זה סביר לחייב אדם העוזב את מדינתו בשל מצוקה, או אפילו בשל חשש לחייו או לחירותו, להמציא תמיד ראיות חותכות המלמדות מעבר לכל ספק סביר שהוא אכן נתין של אותה מדינה. יש לזכור שבדרך כלל מדובר באנשים חסרי השכלה, הבאים בדרך כלל מאזורים כפריים המרוחקים ממרכזי השלטון, ואשר בחלק מן המקרים לא נשאו מעולם כל תעודה רשמית של מדינתם. מאחר ואנו עוסקים במשפט המנהלי, אשר בדרך כלל בודק את סבירות ההחלטה המנהלית, אני סבור שגם המשיב, בשעה שהוא בוחן את מירב הזיקות של העותר ושל הדומים לו למדינות הנטענות על ידם, צריך לדרוש רמת הוכחה כזו, אשר לפיה על המבקש להוכיח את נתינותו, להראות כי סביר יותר להניח שנתינותו היא זו הנטענת על ידו ולא כל נתינות אחרת. כלומר, מידת ההוכחה בה העותר ושכמותו צריכים לעמוד כדי להוכיח את נתינותם או את מירב זיקותיהם למדינה מסוימת, היא זו המקובלת במשפט האזרחי - מאזן ההסתברויות. לעותר ולשכמותו נערכו ראיונות, בהם הוא נשאל מגוון רחב של שאלות. בדרך כלל נשאלות שאלות הנוגעות לאזור המגורים הספציפי לו טוען העותר, וכן שאלות כלליות הנוגעות למדינה לה הוא טוען כמדינת נתינותו, כגון הכרת ההמנון, הדגל, המטבע וכיוצא באלה. מובן שהמבחן אינו מבחן כמותי, אלא מבחן איכותי. על המשיב לשקול באופן כולל את מידת הידע שהפגין העותר. כלומר, על המשיב ליתן הערכה כללית הנובעת לא ממספר השאלות שלהן ידע העותר לתת תשובה נכונה, אלא מן האיכות הכללית של תשובותיו. ברור כי אם העותר נשאל שאלות קרדינליות שכל תושב אותה מדינה צריך לדעת את התשובה להן, הרי שמשקלן של התשובות לשאלות אלה יהיה גדול יותר ממשקלן של תשובות לשאלות איזוטריות יותר. כמו כן, יש חשיבות לשפה בה נערך הראיון. אם העותר אינו דובר את שפת המדינה לה הוא טוען, הרי שיקשה עליו מאוד להוכיח כי הוא נתין של אותה מדינה, ויהיה עליו לתת הסברים טובים לחוסר ידיעתו את השפה הרשמית של המדינה. לא ניתן לקבוע מסמרות בעניין זה, וליתן רשימה סגורה של שאלות שעל המשיב לשאול את המרואיין. כל מקרה צריך להיבחן לגופו, אך אמות המידה הכלליות בקביעת נתינותו של אדם או בקביעת המדינה אליה יש לו את מירב הזיקות, הן כפי שפורט לעיל. הדגש צריך להיות על איכות השאלות והתשובות ולא על כמות התשובות הנכונות שנותן המרואיין. יש לזכור שככל שחולף הזמן מרגע כניסתו של המרואיין לישראל ועד לעריכת הראיון, יש בידי המרואיין הזמן, האמצעים והמקורות להכין עצמו לראיון, להיעזר באזרחי אותה מדינה לצורך לימוד ושינון וכן להיעזר במקורות מידע אחרים כמו ספרים והאינטרנט. לאור כל האמור, אני סבור שעל המשיב להתחדש מעת לעת ולצבור עוד ועוד ידע על המדינות השונות שאזרחיהן נהנים ממדיניות אי ההרחקה, וזאת כדי למנוע אפשרות של התחזות ולימוד על בסיס ראיונות קודמים שנערכו לאנשים אחרים. ככלל, ברור שמדובר במשימה לא קלה המוטלת על המשיב, אך בשקלול שבין האינטרסים המנוגדים הקיימים במקרים כגון זה, אני סבור שרמת ההוכחה ואופן ההוכחה, כפי שציינתי לעיל, יש בהם כדי לאזן נכונה בין אינטרסים מנוגדים אלה. 6. לאור העובדה שנציגות אריתריאה בישראל הנפיקה למשיב מסמך, לפיו הוא זכאי לשאת דרכון או תעודת זהות אריתראים, ניתן להסיק, על פי מאזן ההסתברויות, שהעותר הוא נתין אריתראי. מאידך, לא יכולה להיות מחלוקת שמירב הזיקות של עותר הן לאתיופיה. לפיכך, המסקנה היא שהעותר הוכיח, במאזן ההסתברויות, שהוא אריתראי, אך בשל העובדה שמירב הזיקות שלו הן לאתיופיה, ניתן להרחיק אותו לשם. 7. לטענת העותר נשקפת לו ולאתיופים ממוצא אריתראי סכנה באתיופיה. בענין זה הוגשו חוות דעת מטעם שני הצדדים. פסקתי כבר במספר רב של עתירות כי על פי חוות דעת אלה אין היום כל ראיה המלמדת על סכנה הנשקפת לאתיופים ממוצא אריתראי אם יורחקו לאתיופיה. לפיכך, אני דוחה טענה זו. 8. לאור האמור, אני מקבל את העתירה במובן זה שהחלטתו של המשיב לפיה העותר אינו אריתראי מבוטלת בזה, אך יחד עם זאת קביעתו של המשיב שמירב הזיקות של העותר הן לאתיופיה, היא החלטה סבירה ואין מקום להתערב בה. התוצאה היא שהעותר הינו אריתראי הזכאי ליהנות ממדיניות אי ההרחקה לאריתראה, אך יחד עם זאת, לאור מירב זיקותיו לאתיופיה - ניתן להרחיקו לשם. משרד הפניםמסתנניםהעליה האתיופית