עם חתימת ההסכמים נדרשה התובעת לשאת בהוצאות ביול החוזים

עם חתימת ההסכמים, נדרשה התובעת לשאת בהוצאות ביול החוזים, כנדרש לפי חוק מס הבולים על מסמכים, התשכ"א- 1961. כמו כן, נדרשה התובעת להפקיד ערבויות בנקאיות בסך של 471,297 ₪ (נספחים ב/1 - ב/3 לתצהירו של ג'רייס סכס). 5. בסעיף 13 להסכמי ההתקשרות נקבע, כי התובעת תבצע את העבודות על פי צווי התחלת עבודה שימסרו לה לכל שלב. אין חולק כי צווי ההתחלה שנמסרו לתובעת הוגבלו רק לחלק מהעבודות נשוא ההסכמים, ככל הנראה, בשל מגבלות תקציביות. בפרויקט אלג'ואמיס, הוצאו שני צווים. האחד, לביצוע עבודות בסך של 1,500,000 ₪, והשני לביצוע עבודות בסך של 1,650,000 ₪, ואילו בפרויקט מזאריב, ניתן צו התחלת עבודה אחד לביצוע עבודות בסך של 1,700,000 ₪ בלבד. 6. על פי ההסכמים נקבע כי התובעת תגיש מעת לעת חשבונות חלקיים ומצטברים (סעיף 59). חשבונות אלו הועברו לבדיקת המפקח ולאחר אישורו הועברו לבדיקתה ואישורה של חברת "כחלית". משאישרה החברה את החשבון, הוא הועבר לבדיקת משכ"ל ולאחר מכן לאישור המועצה. עם קבלת אישור המועצה לביצוע תשלום, ניתנה הוראה למינהלת לצורך כיבוד התשלום מתוך התקציב שהועמד לביצוע הפרויקטים. בהסכמים נקבע גם כי מכל חשבון חלקי יופחת סך של 10% אשר יוחזק כעכבון עד לאישורו של החשבון הסופי (סעיף 59.3 להסכמים) (להלן: "סכום העכבון"). 7. בהתאם לצו התחלת העבודה, החלה התובעת לבצע את העבודות בפרויקטים השונים. התובעת הגישה חשבונות חלקיים לאישור. בפרויקט אלג'ומאיס אושרו 9 חשבונות חלקיים, בסך כולל של 2,586,261 ₪ (חשבון חלקי 9 אושר ביום 7/9/05) וסכום העכבון שהושאר בידי הנתבעת עמד על 129,313 ₪. בפרויקט מזאריב אושרו 4 חשבונות חלקיים, בסך כולל של 1,472,563 ₪ (חשבון חלקי מס' 4 אושר ביום 22/7/04). סכום העכבון שעוכב על ידי הנתבעת היה 147,257 ₪ (סעיף 8 לתצהירו של ג'רייס סכס). 8. לאחר אישור חשבונות אלו ביצעה התובעת עבודות נוספות ואף שלחה חשבונות חלקיים. חשבון חלקי מס' 10 לפרויקט אלג'ואמיס על סך של 234,067 ₪ (לא כולל מע"מ) וחשבון חלקי מס' 5 לפרויקט מזאריב על סך של 344,289 ₪ (לא כולל מע"מ). חשבונות אלו לא נבדקו, לא אושרו ועבודת התובעת הופסקה. 9. לאחר כל אלו, ולאחר שניסיונות הסדר לא צלחו, הגישה התובעת את תביעתה בתיק זה כנגד המועצה. בתביעתה עתרה לחייב את המועצה לשלם לה את המגיע בגין העבודות, להורות על החזר הערבויות, על תשלום הסכומים המעוכבים, לפצותה על הפסד הרווחים שהיו צפויים אילו הפרויקטים היו מבוצעים במלואם, ולחייב את המועצה להשיב לה את הוצאות ביול ההסכמים. התובעת העריכה כי הפסד הרווחים עומד על 20% מסכום העבודות שלא בוצעו. סך הכל הועמדה התביעה על סך של 2,538,692 ₪ נכון ליום הגשתה (7/9/10). המועצה מצידה התגוננה בפני התביעה ואף שלחה הודעה לצדדים שלישיים, כנגד המשכ"ל, כנגד "כחלית" וכנגד המינהלת. ההליכים והטענות שנותרו להכרעה 10. לאחר הגשת התביעה ובמהלך הדיונים בתיק זה, הושגו בין הצדדים הסכמות שונות. הוסכם על החזרת הערבויות לתובעת (פרוטוקול מיום 24/11/11) והוסכם כי החשבונות הפתוחים, חשבון מס' 10 בפרויקט אלג'ואמיס וחשבון מס' 5 בשכונת מזאריב יבדקו על ידי המפקח והמינהלת כאילו היו חשבונות סופיים. על פי בדיקה זו אושר חשבון מס' 10 על סך מצטבר של 2,648,695 ₪ וחשבון מס' 5 על סך מצטבר של 1,563,960 ₪ (נספחים יג'1 ו- יג'2 לתצהירו של ג'רייס סכס). 11. הדיון בתיק נקבע לשמיעת ראיות. במועד הדיון 21/2/13 הושגו הסכמות בין הצדדים. ההודעה לצדדים שלישיים ששלחה המועצה נמחקה, כפוף להסכמתה של המינהלת להעביר סך של 25,344 ₪ לתובעת. כמו כן הוסכם כי תביעת התובעת תצומצם ופסק הדין יינתן ללא שמיעת ראיות. במסגרת זו הוסכם כי תביעת התובעת לפיצוי בגין הפסד רווחים תמחק, התביעה להחזר הוצאות ביול תצומצם לסכום ששולם בגין העבודות שלא בוצעו, וכי התביעה לתשלום עבור החשבונות שלא שולמו תועמד על סכום החשבונות הסופיים כפי שאושרו במהלך הדיונים בתיק. בקשתה של המועצה לתקן את כתב ההגנה ולהוסיף טענות בדבר הפחתת התשלומים על פי הוראת סעיף 58.3 להסכמים- הפחתת דמי ניהול - נדחתה. בהתאם, הוגשו טיעוני הצדדים. נותר לדון רק בשאלות כפי שנקבעו בהסדר הדיוני. דיון והכרעה 12. המחלוקת הראשונה בה יש להכריע הנה יתרת החוב בגין החשבונות המאושרים. לגישת התובעת, כפי שפורטה בסעיף 14 לתצהירו של מר ג'רייס סכס, יתרת החוב על פי החשבונות המאושרים בפרויקט אלג'ואמיס, כולל חשבון 10, הנה 191,861 ₪ ואילו בפרויקט מזאריב יתרת החוב כולל חשבון מס' 5 הנה 347,844 ₪. לעומתה טוענת המועצה כי יתרת החוב בפרויקט אלג'ואמיס הנה רק 187,369 ₪ ובפרויקט מזאריב היתרה הנה רק 276,774 ₪. 13. מעיון במסמכים שצורפו, מתברר כי התובעת ערכה את חשבון היתרה בהתאם לסכום העכבון, סכום שאושר גם על ידי המשכ"ל (תצהיר מר בודניצקי), בצירוף יתרת החשבון האחרון המאושר. בתצהירו של מר סכס חושב סכום העכבון בפרויקט אלג'ואמיס בסך של 154,296 ₪, בעוד שהסכום שאושר על ידי המשכ"ל ואשר מופיע גם בסעיף 8(ג) לתצהירו הנו 129,313 ₪. לסך זה הוספה היתרה בחשבון מס' 10 37,565 ₪ (כולל מע"מ). המועצה לעומתו מפנה לחשבון מס' 10 שסומן כנספח י"ז לתצהירי המשכ"ל, שם נרשם כי היתרה הנה 187,569 ₪ (כולל מע"מ). עיון בחשבון אליו מפנה המועצה מגלה שהוא אינו כולל התייקרויות. 14. חשבונה של התובעת אינו ברור לי שכן סכום העכבון הוא 129,313 ₪ ולא 154,296 ₪. לסך זה יש לצרף מע"מ נכון ליום החשבון, כלומר 150,003 ₪. מאידך, דומה כי דרכה של התובעת, כלומר צירוף יתרת החשבון המאושר לסכום העכבון הנה הדרך הראויה ועל כן יש להעמיד את התביעה בגין יתרת החשבון בפרויקט אלג'ואמיס על סך של 187,568 ₪. 15. בפרויקט מזאריב מציינת התובעת כי יתרת העכבון בצירוף סכום שלא שולם הנה 241,888 ₪. לסך זה הוספה יתרת חשבון מס' 5 שאושר על סך של 105,956 ₪ וסה"כ 347,844 ₪. המועצה מצידה מפנה לחשבון הסופי שהוכן, חשבון מס' 5, ואשר צורף לתצהיר המשכ"ל כנספח כ"ג, ולפיו היתרה הנה 276,774 ₪ בלבד. קשה לעקוב במדויק אחר החשבונות אולם דומה שעיקר המחלוקת נעוצה בטענת התובעת ולפיה פרט לעכבון נמנעה המועצה לשלם סך של 59,485 ₪ (ראו סעיף 8(ג) לתצהיר סכס) בגין החשבון בשכונת מזאריב. 16. מעיון בתצהיר המשכ"ל והנספחים שצורפו לו מתברר כי יתרת חשבון מס' 4 הייתה 1,472,565 ₪ (לא כולל מע"מ) (סעיף 68 לתצהיר). הסך כולל מע"מ בשיעור 17% הנו 1,722,901 ₪. מסך זה הופחת עכבון בסך של 147,257 ₪. אין חולק כי לתובעת שולם סך של 1,493,402 ₪ (כמפורט בנספח י"ד לתצהיר מר סולטאן הייב מטעם המועצה). יוצא כי קיימת יתרה שלא שולמה, פרט לסכום העכבון, בסך של 82,242 ₪. מכאן נובע כי יתרת החוב שלא שולמה הנה 147,257 ₪ בצירוף 82,242 ₪, סה"כ 229,499 ₪ (כולל מע"מ). קיים הפרש בין סך זה לסכום שחושב על ידי התובעת 241,888 ₪. יתכן שההפרש נובע מהתייקרויות אולם יש לזכור כי סכום העכבון מחושב בערכי קרן בלבד ואינו נושא התייקרויות. לפיכך יתרת חובה של המועצה בגין פרוייקט מזאריב הינה 229,499 ₪ בצירוף יתרת החשבון המאושר, 105,956 ₪, דהיינו 335,455 ₪. 17. התובעת טוענת כי לסכומי יתרת החוב יש לצרף הפרשי הצמדה וריבית מהיום שבו היה על המועצה לשלמם, דהיינו 60 יום לאחר הגשת החשבונות (סעיף 59.5 להסכמים). המועצה מצדה טוענת כי הואיל והחשבונות שנותרו לתשלום הינם חשבונות סופיים, הרי שיחולו הוראות סעיפים 59.3, 60 להסכם, כלומר לתובעת לא מגיעים הפרשי הצמדה וריבית עד למועד אישור החשבון הסופי, אישור שניתן רק לאחר הגשת התביעה. 18. טענת המועצה אינה יכולה להתקבל. העבודות בפרויקטים לא הגיעו לשלב ההשלמה, שהרי העבודות הופסקו ולא הושלמו. ניתנו צווי התחלת עבודה רק לחלק מהעבודות נשוא ההסכמים. חשבון 10 בפרויקט אלג'ואמיס וחשבון 5 בפרויקט מזאריב, לא הוגשו במקור כחשבונות סופיים אלא כחשבונות חלקיים. רק בשל הפסקת הפרויקטים הם הפכו בפועל לחשבונות סופיים. 19. מנגד, ראינו כי לפי ההסכם סכום העכבון יוחזר רק עם הגשת החשבון הסופי וללא תוספת הצמדה וריבית (סעיף 59.3). לפיכך, יש לקבוע מהו המועד שבו ניתן לראות את הפרויקטים כאילו הגיעו לסופם וממנו לצרף את הפרשי ההצמדה והריבית. מהתצהירים שהוגשו עולה כי המועצה לא הודיעה בשום שלב על הפסקת הפרויקטים ולא הודיעה כי לא יינתנו צווים לביצוע שלבי עבודה נוספים. לפיכך, חשבונות 10 ו-5 הוגשו כחשבונות חלקיים. גם אם נקבל את ההנחה כי בפועל מדובר בחשבונות סופיים, הרי שעל פי ההסכם היה על המועצה לשלם את החשבון הסופי תוך 80 יום ממועד הגשתו (סעיף 60.2). מועד התשלום עשוי להידחות עד להשלמת התנאים הקבועים בסעיף 60.1 או עד פינוי האתר כאמור בסעיף 60.7, אלא שבנסיבות המקרה, הואיל והעבודות לא הגיעו לסיום מתוכנן, אין תחולה לחריגים אלו. 20. מכאן, שעל המועצה היה לשלם לתובעת את יתרת החשבונות כאילו היו חשבונות סופיים, 80 יום לאחר הגשתם. חשבון חלקי מס' 10 בפרויקט אלג'ואמיס הוגש ביום 25/5/05, כלומר היה על המועצה לשלמו עד ליום 3/8/05. חשבון חלקי מס' 5 בפרויקט מזאריב הוגש ביום 30/5/04, כלומר היה על המועצה לשלמו לא יאוחר מיום 8/8/04. ממועדים אלו יש לצרף ליתרת החשבונות, הפרשי הצמדה וריבית. הוצאות הביול 21. התובעת טוענת כי יש לפצותה בגין הפרש הוצאות הביול, דהיינו מס הבולים ששילמה ושחושב על מלוא סכום החוזים, לעומת היקף העבודות בפועל. דין הטענה להידחות. תשלום מס הבולים מתחייב מהדין והוא מחושב לפי היקפן המקסימאלי של העבודות נשוא החוזים. כך בחוק מס בולים, נאמר כי ישולם המס בשיעור הגבוה ביותר (סעיף 6). העובדה כי בסופו של יום לא בוצעו כל העבודות, אינה משנה את החבות במס. 22. החבות במס אינה "נזק" שנגרם לתובעת, שהרי התובעת ידעה עם החתימה על ההסכמים, כי היקף העבודות עשוי להשתנות (סעיף 57.4). הוצאות התובעת בגין ביול החוזה לא נכללות בגדר הוצאות ההסתמכות על היקף העבודות, שהרי התובעת יכלה לצפות את האפשרות כי העבודות יהיו בהיקף נמוך יותר מהסכום המקסימאלי, בעוד החבות במס נקבעת על פי השיעור המקסימאלי. הוצאות מימון הערבויות 23. על פי ההסכמים, נדרשה התובעת ליתן ערבויות ביצוע (סעיף 62.1 להסכמים). עם סיום העבודות הייתה התובעת צפויה להחליף את הערבויות בערבויות טיב (סעיף 62.4 להסכמים). ערבויות הטיב אמורות היו להיות בשיעור של 5% מהעבודות בלבד, כלומר מחצית מסכום ערבויות הביצוע. לטענת התובעת היא מסרה את הערבויות ונאלצה לשאת בהוצאות מימונן עד להשבתן בשנת 2011 (ראו הפרוטוקול מיום 24/11/11). התובעת צירפה דפי בנק וריכוזי העמלות ששילמה בגין הוצאת הערבויות. עם זאת, התובעת התעלמה מתקופת הבדק שבה היה עליה להמציא ערבויות טיב, אף כי בסכום נמוך יותר. 24. המועצה טוענת גם בעניין זה כי המועד הרלבנטי הינו מועד אישור החשבונות הסופיים, שכן התובעת לא הייתה זכאית להשבת הערבויות קודם לכן. בכך מתעלמת המועצה מהעובדה כי החשבונות הסופיים אושרו רק לאחר הגשת התביעה וכי קודם לכן הופסקו העבודות ללא סיום מוגדר ומוסכם. 25. בנסיבות אלו דומני שיש מקום לפצות את התובעת רק באופן חלקי, מתוך הנחה כי היה עליה להמציא גם ערבויות טיב, ובשים לב לעובדה כי לא נקבע מועד סיום מוגדר. החשבונות שהגישה התובעת מתייחסים למלוא תקופת הערבויות ולא מתחשבים בנתונים האמורים. על כן, דומני כי ראוי להעריך את העלויות העודפות להוצאת הערבויות על דרך האומדנה. אני מורה אפוא כי התובעת זכאית לפיצוי בגין ההוצאות שהוציאה להעמדת הערבויות הבנקאיות בסך של 30,000 ₪, נכון להיום. סוף דבר 26. בשים לב לכל האמור, אני מחייב את המועצה לשלם לתובעת סך של 187,568 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק מיום 3/8/05 כמפורט בסעיפים 14 ו- 20 לעיל בגין פרויקט אלג'ואמיס וסך של 335,455 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כחוק מיום 8/8/04 כמפורט בסעיפים 16 ו- 20 לעיל, בגין פרויקט מזאריב. כמו כן, תשלם המועצה לתובעת סך של 30,000 ₪ בגין עמלות הוצאת הערבות. התביעה לפיצוי בגין הוצאות הביול, נדחית. לסכומים האמורים ייווסף סך השווה ל-20% לכיסוי שכ"ט עו"ד והוצאות משפט. כן תשיב המועצה לתובעת מחצית מסכום האגרה ששולמה (שולמה המחצית הראשונה ולגבי המחצית השנייה ניתנה הוראה למזכירות להשיב) בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מיום תשלום האגרה ועד ליום ההשבה בפועל. חוזהמסמכיםמס בולים