בקשה מתוקנת להיתר בנייה בעקבות פגמים בבקשה

בקשה מתוקנת להיתר בנייה בעקבות פגמים בבקשה הועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן (להלן: "הועדה המקומית") אישרה למשיבה מס' 2 (להלן: "המשיבה") היתר לבניית בניין בן 5 קומות מעל קומה מפולשת ברחוב בן גוריון 127 רמת גן, גוש 6159 חלקה 259. במסגרת ההיתר אושרו למשיבה ההקלות הבאות: 10% הקלה בקו בניין צדדי-אחורי, העברת זכויות מהקומות העליונות לקומת הקרקע- עבור דירות גן, הקלה בשטח 10% משטח המגרש- מגרש פחות גודל והבלטת מרפסות עד 20% מקווי הבניין הקדמיים. העוררים העלו טענות שונות נגד היתר הבנייה שאושר, אך קודם שנדון באלה, אנו רואים לנכון לדון בנושא אשר התברר אגב אורחא ואשר אין אנו יכולים שלא להתייחס אליו. הבלטת הבניין במרווחים הקדמיים והאחוריים עד 1.40 מ' היתר הבנייה שאושר על ידי הועדה המקומית איפשר למשיבה לעשות שימוש בסעיף 3(א) לתוכנית רג/340/ג' הקובע כי: "אם לא ניתן לנצל את אחוזי הבנייה במגרש, תותר באישור מיוחד של הועדה המקומית, הבלטת הבניין במרווח הקדמי והאחורי עד 1.40 מ' וזאת מעל קומת הכניסה". (ההדגשה של הח"מ ו.ע.ת.א) במהלך הדיון התברר כי התנאי הקבוע בסעיף האמור, כי לא ניתן לנצל את אחוזי הבנייה במגרש ללא הבלטת הבנייה במרווח הקדמי והאחורי עד 1.40 מ', אינו מתקיים במקרה דנן, וכי ניתן לבנות את כל אחוזי הבנייה מותרים במגרש (שחושבו לפי 146%, על אחת כמה וכמה באחוזים המותרים של 136%) בתוך קווי הבנייה הקבועים בתוכנית. לפיכך הועדה המקומית לא היתה מוסמכת לאשר במקרה דנן שימוש בסעיף זה ולהתיר את הבלטת הקומות. בעניין זה יש לציין את דברי מהנדס העיר, אדר' חיים כהן במהלך הדיון אשר אמר כי: "אני מאוד ער לסעיף זה, יש כבר הערה של יו"ר הקודמת ענת בירן..... אני את הנושא של 1.40 מ' העליתי לועדה המקומית יותר מפעם אחת ולא הצלחתי לשכנע את חברי הועדה עד כה". ואכן, כבר בערר רג/5429/00 יעל ורוני נוי נ' הועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן קבעה ועדת ערר זו, בראשותה של עו"ד ענת בירן כי: " קווי הבניין- במסגרת ההקלות שאושרו אושרה חריגה של 10% מקו הבניין המזרחי. כמו כן אישרה המשיבה 1, ב"אישור מיוחד" הבלטה של הבניין ב- 1.4 מ' מעבר לקווי הבניין הקדמי והאחורי. קווי הבניין- במסגרת ההקלות שאושרו אושרה חריגה של 10% מקו הבניין המזרחי. כמו כן אישרה המשיבה 1, ב"אישור מיוחד" הבלטה של הבניין ב- 1.4 מ' מעבר לקווי הבניין הקדמי והאחורי. סעיף 3 לתוכנית המתאר רג/340/ג' קובע: "אם לא ניתן לנצל את אחוזי הבנייה במגרש, תותר באישור מיוחד (ההדגשה במקור- ע.ב.) של הועדה המקומית, הבלטת הבניין במרווח הקדמי והאחורי עד 1.4 מ' וזאת מעל קומת הכניסה". במקרה הנדון אין כל קושי לנצל את אחוזי הבנייה במסגרת קווי הבניין המותרים ועל כן לא הייתה הועדה המקומית מוסמכת לאשר את הבלטת הבניין ללא מעבר לקווי הבניין האחורי והקדמי." חמורה בעיננו העובדה כי הועדה המקומית ממשיכה לאשר היתרי בנייה בניגוד להחלטה מפורשת של ועדת הערר המחוזית אשר כבר קבעה לפני כשמונה שנים כי זו אינה מוסמכת לעשות שימוש בסעיף 3(א) לתוכנית רג/340/ג' מקום בו ניתן לנצל את אחוזי הבנייה במסגרת קווי הבנייה המותרים, ובניגוד לדעת מהנדס העיר אשר הביא, כפי שאנחנו מבינים, החלטה זו בפני הועדה המקומית. לפיכך לא היתה מוסמכת הועדה המקומית לאשר את הבלטת הבניין מעבר לקווי הבנייה המותרים בהתבסס על הוראת סעיף זה. הקלה בקו בניין צדדי הועדה המקומית אישרה למשיבה הקלה של 10% בקו הבנייה הצדדי-הדרומי. הקלה זו מותרת. אין אנו מקבלים את טענת העוררים כי לא היה ניתן לאשר את ההקלה האמורה לאור הוראות סעיף 9 יא. בתוכנית רג/מק/340/ג/11 הקובעת כי: "לא יותרו הקלות נוספות מעבר לתוכנית זו" שכן, כבר נקבע בע"א 6291/95 בן יקר גת חברה להנדסה ובניין בע"מ נ' הועדה המיוחדת לתכנון ובנייה מודיעין, כי הוראה גורפת בתוכנית הקובעת כי לא ניתן לאשר הקלות בטלה. ההקלה המבוקשת מוצדקת לדעתנו מבחינה תיכנונית, ואין היא מפריעה לעוררים אשר בתיהם אינם פונים לצידו הדרומי של המגרש הנדון, מה גם שהעוררים לא הביאו בפנינו כל נימוק תיכנוני להתנגדותם להקלה זו. לנוכח האמור אנו דוחים את הערר בעניין זה. הטענות התחבורתיות העוררים העלו טענות תחבורתיות שונות באשר לכניסה וליציאה מהחניון המתוכנן לרחוב בן גוריון. לדעתנו אין לעוררים זכות ערר בנושא זה, המסור לשיקול הדעת המקצועי של הועדה המקומית, ולפיכך אנו דוחים טענות אלה. החניון ומקומות החנייה אנו דוחים את הטענות שהועלו בקשר למספר מקומות החנייה בבניין ובקשר למבנה החניון, לרבות לעניין רמפת הכניסה לחניון. בחניון יש מספר מקומות חנייה כנדרש על פי תקן החנייה החל במקום. אין כל חובה לספק מקומות חנייה לאורחים כדרישת העוררים. לעניין טענתו של העורר בערר 5556/07, אנו מפנים את תשומת לב הועדה המקומית להערתו של עורר זה. על הועדה המקומית לוודא כי ניתן ליישם בפועל את גובה מרתף החנייה כמופיע בבקשה להיתר, וכי כל הגבהה שתידרש בתקרת החניון תבוצע בדרך של הנמכת מרתף החנייה ולא בדרך של הגבהת מפלס 0.00 של הבניין. תמ"א 23 א' רשמנו לפנינו את הצהרת הועדה המקומית כי מתן היתר הבנייה מותנה בתאום הנדרש לפי תוכנית זו עם חברת נ.ת.ע, תנאי המופיע בהיתר הבנייה שאושר. הצהרה ותנאי זה בהיתר מספקים אותנו. טענות בדבר ההפקעה שבוצעה העורר בערר 5556/07 העלה טענות לעניין ההפקעה שבוצעה במגרש. אין לעורר זכות ערר בעניין זה, ולפיכך לא מצאנו מקום לדון בטענות אלה. העברת זכויות מקומה לקומה העוררים טוענים נגד העברת כ- 87 מ"ר מהקומות העליונות לקומת הקרקע, שאושרה במסגרת הבקשה להיתר. ביחס להעברה זו פורסמה אומנם הקלה ואולם, במהלך הדיון התברר כי העברה זו מותרת לפי הוראות תוכנית רג/מק/340/ג21/א. תוכנית זו היתה כבר בתוקף במועד החלטת הועדה המקומית, ולפיכך כלל לא היה צורך בפרסום הקלה. מכל מקום, משהעברת זכויות אלה מותרת על פי התוכנית האמורה , אין לעוררים זכות ערר בקשר להעברה זו, ועררם בעניין זה נדחה. לאור האמור הערר מתקבל באופן חלקי, באופן שבו: זכויות הבנייה במגרש יהיו 136% שטחים עיקריים בלבד, כמותר במגרש ששטחו קטן מ- 600 מ"ר . מספר הקומות יותאם למותר במגרש שגודלו קטן מ 600 מ"ר. לא תותר הבלטת הבניין לפי סעיף 3(א) לתוכנית רג/340/ג'. המשיבים יגישו בקשה מתוקנת היתר בנייה בהתאם. בניההיתר בניה