בקשה להיתר לשימוש חורג ממלאכה למגורים

בקשה להיתר לשימוש חורג ממלאכה למגורים לעוררים שני מבנים צמודים בתל-אביב. בעבר הרחוק שימשו הבתים למגורים. עם השנים נעשה בבניינים שימוש לנגריה (בשימוש חורג ממגורים), אך בינתיים נכנסה לתוקף תוכנית 397 המיעדת את האזור למלאכה. העוררים מבקשים לעשות שימוש בבתים למגורים, כך שבכל בית תהיינה שתי יחידות מגורים. לפיכך הם הגישו בקשה להיתר לשימוש חורג ממלאכה למגורים. יש לציין כי הועדה המקומית והצוותים המקצועיים של מחלקת ההנדסה בעיריית תל-אביב לא חסכו מאמצים בתיק זה. נערכו שני ביקורים במקום מטעם הועדה המקומית ונציגי מחלקת ההנדסה, וכן ניתנו מספר חוות דעת מצד הגורמים המקצועיים. כאן יש לציין כי אדריכלית צוות תב"ע שהיתה במקום לא ראתה מקום מבחינה תכנונית לסרב למתן היתר לשימוש חורג לשימוש למגורים מבחינת המגמות התכנוניות של האזור. כך הצהיר בפנינו ברוב הגינותו ב"כ הועדה המקומית עו"ד ניר מועלם, וכך עולה גם מהמסמכים שהוצגו בפנינו, ובכלל זה מנספח הפרטים לתיק המידע. גם היועצת המשפטית לועדה אשר נכחה בדיון קבעה: "על אף האמור בסעיף 17 לתקנות סטיה ניכרת ובסעיף 10 בתוכנית 397 הואיל והבקשה היא לשימוש חורג בלבד, יש מקום לבחון את הבקשה לענין השימוש בלבד ולא לקבוע שהבקשה מבחינה זו מהווה סטייה ניכרת". למרות האמור לעיל החליטה הועדה המקומית החליטה שלא לתת את ההיתר לשימוש חורג המבוקש. נימוקי הועדה המקומית לדחיית הבקשה היו כדלקמן: " - הועדה התרשמה מהביקור במקום שהמצב הקיים לא מאפשר מגורים נאותים. נוגדת הוראות התב"ע התקפה לענין חובת הגשת תכנית מפורטת, כאשר לפי תקנות התכנון והבנייה סטיה מהוראות התב"ע מהווה סטיה ניכרת. מהווה שינוי מהשימוש שנקבע בתב"ע התקפה שמשנה את אופיה של הסביבה הקרובה ומהווה סטיה ניכרת. מהווה אישור בניה מעבר לגבול המגרש בתחום המדרכה בגדר סטיה ניכרת. התכנון מאפשר חלוקת הדירות בפועל. נערכה ללא סימון מדוייק של גבולות החלקה, ללא התייחסות לבנייה קיימת בקירות משותפים. הבקשה כוללת חלקים של תקרה העשויים אסבסט אשר לא הוצגו בבקשה כפי שמתחייב מהתקנות". כפי שהובהר לנו במהלך הדיון, בנימוק הראשון להחלטה מכוונת הועדה המקומית לעובדה, כי בגג הבניין קיימים אלמנטים של אסבסט - צמנט. כפי שהתברר מדובר בגג שיש בו מספר שכבות. השכבה העליונה עשויה לוחות פלסטיק, מתחת לשכבה זו קיימים לוחות אסבסט - צמנט, ומתחת ללוחות קיימות שכבות של גבס ועץ. כמו כן, הצהירו בפנינו העוררים כי לפני תקופה קצרה הם צבעו את לוחות האסבסט - צמנט בצבע המכיל דבק . בענין הסיכון בהתרת מגורים בבנינים הנדונים לנוכח קיום מרכיב האסבסט - צמנט בגג הופנינו על ידי ב"כ העוררים לחוזר מטעם משרד התמ"ת, המשרד לאיכות הסביבה והועדה הטכנית לאבק מזיק, אשר כותרתו "מידע לציבור הרחוב בנושא אסבסט" - מעודכן לדצמבר 2003, בו נאמר בין היתר כדלקמן: "לאור המידע הקיים היום, מוצרי אסבסט-צמנט מותרים לשימוש, והם אינם מהווים סכנה לבריאות כל עוד הינם במצב תקין ולא מתפורר, ואין מבצעים בהם עבודות ניסור, קידוח, ליטוש וכל עבודה הגורמת להתפוררות החומר ולפיזורו באוויר. לפיכך אין הכרח להרחיק מן הבית מוצרים קיימים עשויי אסבסט-צמנט או להימצא במבנים עשויי אסבסט-צמנט, כל עוד האסבסט נמצא במצב תקין ואינו מתפורר. מומלץ לצבוע מוצרי אסבסט-צמנט במצב תקין בצבע המכיל דבק ועמיד בפני מים, במטרה למזער אפשרות של שחרור סיבים לאוויר, ללא הכנה מקדימה של פני השטח לצביעה. מוצרי אסבסט-צמנט פגומים ומתפוררים עלולים לשחרר סיבי אסבסט מסוכנים לסביבה ויש לנקוט בצעדים הנדרשים כדי למנוע זאת ללא דיחוי. אין הכרח לסלק מן הבית מוצרים קיימים עשויי אסבסט-צמנט. מבנים בנויים מאסבסט-צמנט, במצב שלם ולא שבור מותרים לשימוש. " (המובא לעיל הם קטעים נבחרים מהחוזר ו.ע.ת.א) מן האמור לעיל עולה כי אין מניעה מוחלטת לכך כי יהיו קיימים אלמנטים העשויים מאסבסט-צמנט במבנה שכן, בטיחותו של חומר זה תלוי בעיקר במצבו. כמו כן יש לדעתנו משקל רב לעובדה כי במקרה דנן חומר האסבסט מצוי במעטפת סגורה באופן שזה אינו מצוי במגע ישיר עם פנים או חוץ המבנה. לענין נימוק ההחלטה כי מתן היתר לשימוש חורג נוגדת את הוראות התב"ע התקפה לענין חובת הגשת תכנית מפורטת, מקובלת עלינו לענין זה חוות הדעת המשפטית אשר הונחה לפני הועדה המקומית, לפיה הדבר ניתן על פי התב"ע. לענין הטענה כי השימוש המבוקש משנה את אופי הסביבה הקרובה, אנו תמהים על טענה זו, שהרי, בסביבה הקרובה קיימים עוד בניני מגורים, חלקם חדשים או מחודשים. לאור האמור לעיל אנו מקבלים את הערר. הועדה המקומית תוצא לעוררים היתר לשימוש חורג בתנאים כדלקמן: יינתן היתר לשימוש חורג ממלאכה למגורים כדלקמן: בנכס המצוי ברחוב המשור 18 לשתי יחידות דיור. בנכס המצוי ברחוב המשור 20 לשתי יחידות דיור. אורך תקופת השימוש החורג יהיה לחמש שנים ואולם, לועדה המקומית תעמוד הזכות להודיע על הבאת ההיתר לשימוש חורג לידי סיום במועד מוקדם יותר אם תחליט הועדה, בהחלטה מנומקת, כי המשך השימוש החורג מפריע או מעכב או מונע את התפתחות האזור בהתאם לתוכנית המצויה בהליכי תכנון המיעדת את האזור למלאכה משולב במגורים. התרת השימוש החורג יותנה במתן חוות דעת של מפקח שהוא בעל אישור מהועדה הטכנית לאבק מזיק של המשרד לאיכות הסביבה , כי לא קיים סיכון בשימוש במבנה במצבו הקיים לענין מרכיב האסבסט בגג הבנין, או לחלופין, בכך כי יבוצעו הפעולות עליהם יורה אותו מפקח בחוות דעתו לשם מניעת סיכון כאמור.לצורך מתן חוות דעתו יבצע המפקח בדיקה ויזואלית ומעבדתית. לצורך הענין הננו ממנים את אינג' אבנר ברזילי מרחוב האודם 4 בהוד השרון, טל' 7453206-09, נייד 4740609-054. תירשם הערה בספרי המקרקעין לפי סעיף 27 לתקנות המקרקעין (ניהול ורישום) תש"ל - 1969, בה יצויינו בתשריט מספר יחידות הדיור בכל בית (2 יחידות ברחוב המשור 18 ו- 2 יחידות ברחוב המשור 20). בתנאי ההיתר ייקבע, כי הפרת תנאי ההיתר, ובמיוחד - אם יבוצע פיצול דירות מעבר למה שהותר, תביא לאלתר לביטול וסיום ההיתר לשימוש חורג. לא יהיה באישור ההיתר לשימוש חורג כדי להכשיר בנייה בלתי חוקית שבוצעה בנכסים, אם בוצעה ו/או כדי להכשיר בנייה שבוצעה, אם בוצעה מעבר לגבולות החלקה. מלאכהשימוש חורג