בינוי חריג מאופי הסביבה - שינוי מהותי לתב"ע

נטען כי מדובר בבינוי חריג מאופי הסביבה הקרובה הן בגובהו והן בנפחו ומדובר בשינוי מהותי לתב"ע שאינו עולה כדי הקלה בבניין הגבוה פי שניים מהבתים הבנויים בסביבה. ביום 8.8.07 נדונה הבקשה ונדחתה, שכן מדובר ברח' גורדון בו מרבית הבניינים הינם קוטג'ים צמודי קרקע או בתים בני 2 קומות על עמודים בבנוי תואם את הוראות תב"ע רע/ 1/ 166 הבניין המבוקש חריג באופן משמעותי מאופי הסביבה הקרובה הן בגובהו והן בנפחו. טענות העוררים השוני בבקשה שהוגשה נובע מהעובדה שהיא מכילה 5 דירות ב 2 קומות על גבי קומת קרקע במקום על קומת עמודים. מבני העזר והחניה מבוקשים בקומה מרתפית. חתך הבניין בשני המקרים זהה לחלוטין מבחינת הגובה שמעל מפלס הכניסה. רח' גורדון נחלק באופיו. מרבית הבניינים מדרום לרח' בילו קוטג'ים אולם מרבית הבניינים החדשים בחלקו הצפוני הינם בתי דירות. לא כל בנייני הדירות תואמים את הוראות תב"ע רע/1/ 166 (הכוונה לשימור קומת העמודים), החריגות הקיימות נעשו באישור הועדה המקומית. שינוי זה מביא לאפשרות לחלק את 5 הדירות בשלוש קומות במקום בשתיים וזאת ללא שינוי בחתך הבניין, במספר הקומות בנפחו ובגובהו הסופי. העוררים הציגו בניינים ברח' גורדון 3, 7, 10, 14, אשר ערוכים לטענתם במתווה למבוקש על ידם. עוד טוענים העוררים כי הבניין המבוקש אינו חורג בגובהו והשינוי שבו הינו בהעברת מבני העזר והחניה למבנה מרתפי. לפיכך התבקשה ועדת הערר לאשר את התכנית. טענות המשיבים הועדה המקומית השיבה בשעתו כי לא מדובר בתוספת קומה אלא בנהצגת בניין בן 5 קומות תחת בניין בן 2 קומות ע"ע+ חדרי יציאה לגג. וכך פרטה: 1. קומת חניה, 2. דירות גן, 3. 2 דירות, 4. דירה אחת + גג. ביום 13.12.07 נערך דיון בערר בסופו הוצגה הצעת הועדה המקומית לפיה ייקורה מרתף החניה באופן שיחסום זיהום וריחות לכיוון השכנים, בקומת הכניסה תהיה דירת גן אחת ומעליה 2 קומות עם 2 דירות ושני חדרים על הגג. גובה המבנה, הסביר אדריכל אטינגר דומה לגובה הרחוב, מטרדי הרעש יורדו למרתף. לצדדים ניתנה שהות להתייחס להצעתו של מר אטינגר והם הגיבו כדלקמן: העוררים אימצו ההצעה ברובה, הסכימו לקירוי חניה תת קרקעית אך לא השלימו עם קביעתה של דירה אחת בקומת הקרקע. לטענתם, לא כלכלי לקרות את החניה מחד וליצור דירת גן אחת מאידך. עוד טענו העוררים, כי דווקא קביעתם של דירות גן על גינותיהם אל חזית רחוב גורדון תיטיב עם חזות הרחוב. המשיבים (המתנגדים) הסכימו להצעה בכפוף להגבלת גובה המבנה כולל החדרים על הגג והקולטים כדי 12 מ' ממפלס הכביש בכפוף לכך שהקולטנים של המבנה כולו ירדו לרצפת חדרי הגג ובכפוף לכך שהכניסה לחניון תהיה מדרום. ביום 24.1.08 נערך דיון נוסף בערר. לאור הצעת הועדה המקומית וההסכמה לאמצה ובמיוחד הנכונות לקרות את החניה המתוכננת מתחת למפלס הכניסה הקובעת לא מצאנו בטענות המשיבים ממש. שכן, בסה"כ ברי כי מדובר בתוספת קומה אשר אינה כוללת גובה, וכן הקלה מינורית בזכויות הואיל ומדובר בתכנית ישנה כנגד הקלה זו עומדת תרומת המבקש בקירוי החניה והמבנים הטכנים, ובנכונות להנמיך הבניין ככל האפשר. אף עמדת העוררים לפיה כל קומת הכניסה צריכה להיות מיועדת לדירות הגן אינה הגיונית. נוכח נתוני הרחוב כפי שהוצגו לנו בתמונות, והתב"ע אנו סבורים כי התפיסה התכנונית לפיה ניתן לשלב בקומת הכניסה שטחים המיועדים למגורים הינה תפיסה נכונה המאפשרת ניצול זכויות בניה ללא תוספת גובה. יחד עם זאת, אנו מקבלים את דרישתם של הועדה המקומית והמתנגדים כאחד לשמר את חזות בתי הרחוב ככוללים קומת עמודים. לפיכך אנו קובעים כדלקמן: גובה הבניין כולל מתקנים, לא יעלה על 13 מ' ממפלס הכניסה הקובעת שייקבע עד 1.20 מ' ממפלס הרחוב. מפלס החניה ייקורה כקבוע בהצעתו של נציג הועדה המקומית. חלק ממפלס הכניסה ישומר כמבואה פתוחה וחלקו האחר ישמש כשטח עיקרי למגורים. במסגרת זו תבחן חלופה נוספת לפיה ישובצו שני יח"ד דו קומתיות במפלס הכניסה ובקומה א' תתווסף יח"ד כהשלמה לשתי הקומות העליונות של יח"ד הנ"ל ומעליהן בקומה ב' 2 יח"ד ולכל אחת מהן חדר על הגג. לפיכך הערר מתקבל והדיון מוחזר לוועדה המקומית על מנת לגבש הגשה סופית ברוח העקרונות שנקבעו לעיל. תוכנית בניהבניהתב"ע (תוכנית בניין עיר)