בקשה לאישור לפתוח פעוטון

בקשה לאישור לפתוח פעוטון ערר זה הוגש על החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבניה רעננה במליאתה (להלן - "הוועדה המקומית") לדחות בקשה לשימוש חורג לגן ילדים (פעוטון) במבנה מגורים במקרקעין ברעננה. בקשה לאישור שימוש חורג לגן המכיל 2 כיתות גן ובהן 60 ילדים נדחתה בעבר על ידי הוועדה המקומית וערר שהוגש על ידי המבקשת נדחה בשעתו גם על ידי וועדת הערר. הוועדה המקומית קבעה בהחלטתה הנוכחית כי שוכנעה כי לא חל שינוי בנסיבות מאז החלטת וועדת הערר, וכי במידה והעוררת סבורה אחרת עליה לפנות לוועדת הערר לשינוי החלטתה. החלטת הוועדה המקומית ניתנה לאחר שוועדת המשנה של הוועדה המקומית החליטה לאשר שימוש חורג לשנה אחת בתנאים (22 ילדים עד השעה 13:15 בלבד ושינוי הסדרי התנועה על ידי העיריה). החלטת וועדת הערר מיום 27/12/01 (להלן - "ההחלטה הקודמת"). בבסיס ההחלטה הקודמת עמדו שלושה נימוקים: בראש ובראשונה - גודל המגרש. וכלשון ההחלטה: "...מדובר במגרש קטן מאוד בשטח כ - 223 מ"ר ולאחר הבניה המתוכננת יוותר בו שטח חצר קטן מאוד. בהתאם לתקנים המומלצים לגני הילדים ועל ידי משרד החינוך ומשרד העבודה והרווחה שטח מגרש לכיתת גן הינו כחצי דונם ובכל מקרה יש להבטיח שלכל כיתת גן תהיה חצר משחקים רצופה בשטח של 200 מ"ר והיחס בין מידות האורך והרוחב יהיו 1:1 עד 3:1. מספר הילדים בכיתת גן בגילאים 3-5 הוא עד 35 תלמידים ואילו למעון יום בגילאים של עד שנתיים הוא עד 25 ילדים על רקע האמור ברור כי שטח המגרש והבניה המתוכננת איננו מתאים להכיל מספר ילדים השווה לשתי כיתות גן ואינו תואם את התקן המקובל אף לכיתת גן אחת. חשיבות התקן המומלץ הוא הן מן הפן הבטיחותי והן בשל הצרכים החיוניים לרווחת הילדים. נכון הדבר במיוחד כאשר מדובר בבית שטרם נבנה ולכאורה ניתן להתאימו לצרכים המיוחדים לגן ילדים מה שלא נעשה במקרה שבפנינו וזאת מתוך עיון בבקשה להיתר הבניה עצמה." הנימוק השני היה הנימוק התנועתי: "מהתרשמות ועדת הערר בעת הסיור ברחוב עולה כי אכן מדובר ברחוב צר מאוד שרוחבו כ - 10 מטר מתוכם כ - 5 מטר משמשים כמסעה. לדעתנו אין ספק כי רחוב צר כזה אינו מתאים למתחם של מבני ציבור הכולל בית ספר ומוסדות ציבור נוספים ועל כן תוספת גן ילדים עלולה להכביד עוד יותר על התנועה וליצור בעיה אמיתית של תנועה וחניה. מקובלת עלינו עמדת מהנדס העיר אשר הופיע בפנינו לפיה אין ברחוב מקומות חניה נוספים למעט בשולי הכביש כך שמדובר במקומות חניה בודדים בלבד לאורך הרחוב כולו אשר תפוסים ברובם על ידי תושבי השכונה, עובדי בית הספר ומבקרם. מביקורנו במקום נוטים אנו להעדיף את חוות דעת מהנדס העיר מיום 3/12/01, על פני חוות דעת המומחה מטעם העוררת אשר ביקר במקום זמן קצר ביום שישי בבוקר." עניינו של הנימוק השלישי - בהגשת הבקשה לשימוש חורג במקביל לבקשה להיתר, והרביעי העובדה כי התכנית החלה במקרקעין הייתה חדשה יחסית, וקבעה המגרש למגורים בהתחשב בעומס מבני הציבור ברחוב צר זה. שינוי הנסיבות הנטען: - העוררת טענה לשינוי נסיבות כדלקמן: המבנה נשוא הבקשה כבר נבנה, היקף הילדים שונה בתכלית מ - 60 ל- 24, הכניסה לבית הספר הסמוך של החינוך העצמאי כבר לא מרחוב רמח"ל, והמבקשת מוכנה ליטול על עצמה כל מגבלה תחבורתית ולהורות להורי התלמידים לא להכנס מרחוב רמח"ל, בבקשה הקודמת התבקש שימוש חורג ל - 15 שנה ואילו עתה ל- 5 שנים או לכל פרק זמן אחר. הואיל והשימוש המבוקש לפעוטון בלבד, לא קיים חשש בטיחותי שכן ילדים בני שנתיים (בשונה מילדים בני 5 בבקשה הקודמת) מגיעים לגן בליווי הוריהם. עמדת המשיבים 2 (המתנגדים): - גודל המבנה והמגרש אינם מתאימים גם היום לשימוש המבוקש ולא עומד בתקן המומלץ גם ל- 25 ילדים, תלמידי בית הספר נכנסים הן מרחוב רמח"ל והן מרחוב הר סיני, ההחלטה לערוך שינויי תנועה שיגבילו תנועה מרחוב רמח"ל בבוקר - משמעה הגברת התנועה מרחוב הר סיני, הגבלת הגישה להורים אינה ניתנת לאכיפה, המערך התנועתי ממנו התרשמה וועדת הערר בפעם הקודמת לא השתנה, תכליתה של התכנית החלה במקרקעין והינה תכנית נקודתית לייעד המגרש למגורים - בעינה עומדת, הדיון בפני וועדת המשנה נעשה בחוסר סמכות מבלי שהוזמנו כל המתנגדים, בניגוד לחוו"ד היועצ"מ לוועדה המקומית, העוררת נגועה בחוסר נקיון כפיים בשל שימוש חורג ללא היתר במבנה, שימוש שהופסק בהתערבות בית המשפט. עמדת הוועדה המקומית הוועדה המקומית טענה כי מדובר בנסיון למחטף ושינוי החלטת וועדת הערר. במהלך הקמת בית המגורים התעורר חשד כי מותאם ליעוד שונה לגן או לכיתות לימוד תורני. במהלך הדיון הצהירה העוררת כי מדובר בבית מגורים לכל דבר ועניין. חרף האמור אוכלס הבית בכיתות גן, ורק בעקבות הליכים משפטיים הופסק השימוש החורג. רחוב רמח"ל, צר במיוחד ועמוס עד מעל ומעבר ליכולתו במוסדות ציבור. הפניה המחודשת לוועדה המקומית בניגוד להחלטת וועדת הערר בוצעה שלא כדין. דיון והכרעה בטענות הוועדה המקומית בדבר התנהלות בקשה זו מצאנו ממש. נוכח החלטת וועדת הערר בשעתו, היה על העוררת ו/או על וועדת המשנה לידע את וועדת הערר בדבר טענה לשינוי הנסיבות ולבקש החלטתה בעניין זה קודם לדיון בבקשה גופה. וועדת ערר ערכה סיור נוסף במקום והתרשמה כי הרחוב נותר כשהיה, שער בית הספר לכיוון רחוב רמח"ל היה סגור ונעול, במקרקעין נבנה מבנה חדש על מרבית שטח המגרש ויתרתו מרוצפת אבנים משתלבות סביב קונטור הבניין ממנו בולטות חצרות אנגליות במספר כיוונים. יש להבהיר כי וועדת הערר מכירה והכירה בעבר בצורך הציבור בפתרונות למסגרות חינוך לפעוטות - מסגרות שאינן מטופלות במערכת הממלכתית. אינטרס זה הוגדר על ידי הוועדה ומוגדר גם היום כאינטרס ראשון במעלה. במסגרת זו שוקלת וועדת הערר בקשות פרטניות עליהן מוגשים עררים ומקום בו מוצאת כי מדובר בנכס מתאים וכי קיים צורך ציבורי, בודקת אפשרות לערוך איזון בין השימוש המבוקש למתנגדים. אחד הכלים המשמש את מוסדות התכנון לעניין זה (וועדת הערר בכללם) הינו הגבלת מספר הילדים בגן. דא עקא, שבמקרה דנן, נוכח התנאים הפיסיים של המגרש והבניין שתוכנן בשעתו, לא ראתה וועדת הערר לעשות כן באשר מצאה כי אותו נכס אינו ראוי לשמש כלל כגן לפעוטות בשל העדר התאמתו והעדר קיומה של חצר נאותה. וועדת הערר העירה בשעתו לעניין זה כי לכאורה ניתן היה להתאים הבית לשימוש המבוקש אולם התאמה זו לא בוצעה כעולה מעיון בבקשה עצמה. שיקול זה לא השתנה ואף הודגם הלכה למעשה עם בניית הבניין. הנכס אינו כולל ולו חצר מינימלית סבירה לרווחת הילדים. סביב הבניין משני עבריו קיימת רצועה צרה ומרוצפת ברוחב משתנה של 2-3 מ' ובחזיתו מתקני אשפה גז וחניה. ודוק: אין המדובר בחצר על פי התקן המומלץ בהכרח אלא בחצר סבירה בגודלה ובמיקומה, אשר תאפשר אוורורם של הפעוטות ומשחקים בחוץ. במצב דברים זה, אפילו חל שינוי נסיבות בעניין חלק מחוללי התנועה ברחוב (בית הספר), התנאים הבסיסיים לשימוש בנכס לשימוש המבוקש לא מתקיים גם היום. לפיכך אין באפשרותנו לשנות מהחלטתנו הקודמת. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי כל חברי הוועדה. ניתנה בתאריך 26/5/2008 סמדר בטש הורוביץ מיכל גלקין גולן, עו"ד מיכל גלקין - גולן -161/08 מ"מ מזכיר ועדת הערר יו"ר ועדת הערר נוסח מסמך זה כפוף לשינויי ניסוח ועריכהקטיניםגן ילדים / פעוטון / משפחתון