תוספת הקלות כמותית של 6% לשיפור התכנון, 5% למעלית ו - 5% לשתי קומות נוספות וקביעת קווי בניין

תוספת הקלות כמותית של 6% לשיפור התכנון, 5% למעלית ו - 5% לשתי קומות נוספות וקביעת קווי בניין. עניינו של ערר זה בהחלטת הועדה המקומית לתכנון ובניה ראשון לציון לאשר את תכנית רצ/ מק / 1 /9 / 51 (להלן:"התכנית"). עסקינן בתכנית בסמכות ועדה מקומית אשר עיקריה תוספת 2-3 יח"ד על ה - 8-7 המאושרות עפ"י המצב התכנוני התקף, תוספת הקלות כמותית של 6% לשיפור התכנון, 5% למעלית ו - 5% לשתי קומות נוספות וקביעת קווי בניין. העורר מתגורר מדרום למקרקעין בדירת הגג בבניין בן 4 קומות וקומה חלקית (חדר על הגג). נימוקי העורר: ירידת ערך הנכס, פגיעה בפרטיות, פגיעה בזרימת האוויר, חסימת נוף חסימת אוויר, קרבה מטרידה, צפיפות מגורים, מצוקת חניה בסביבה,פגיעה באיכות הסביבה, רעש זיהום אוויר ופגיעה בנוף וכן מפגע חזותי שכן לדבריו מבני הסביבה הם של ארבע קומות. כן טען העורר כי לא נשמע באוזן קשבת ובנפש חפצה במהלך הדיון בועדה המקומית. תשובת המשיבה 2 - יוזמת התכנית העורר הינו המתנגד היחיד בשכונה לתכנית. השוני בין המצב הסטטוטורי המאושר (להבדיל מהמצב הבנוי בשטח הכולל צמוד קרקע ישן) הינו מינורי ביותר ולפיכך בטענות העורר לעניין עצם קיומה של בניה רוויה לידו אין כל ממש. רחוב וייצמן הינו אחד הרחובות היפים והיוקרתיים אשר חידושו וטיפוחו בולט על רקע השכונה הבניה בבניה ישנה. גם הבניין בו מתגורר העורר קיבל בשעתו הקלות שונות. המקרקעין / הבניין בו מתגורר העורר מוקף בבניינים בני 7-9 קומות והתכנית המבוקשת אינה חורגת ממגמה זו. טענותיו של העורר נטענות בעלמא, הבניין החדש ישלים את רצף הבניינים וישפר את חזות הרחוב, העורר מתעלם מהעובדה כי על פי המצב המאושר יכול הבניין להגיע לגובה דירתו כך שממילא לא ניכר מבט "פתוח" לכיוון צפון נושא חסימת האוויר כלל לא רלוונטי בהתחשב בכיווני המגרשים.זאת ועוד המגרש בו בנויה דירתו של העורר זכתה בהקלה בקו בניין ולכן אין באפשרותו לחלוק על "קרבה מטרידה". תוספת 2 יח"ד לא מעלה ולא מורידה לעניין צפיפות המגורים. התכנית מתווה חניה בהתאם לתקן. עמדת הועדה המקומית: יש לדחות הערר על הסף מחמת איחור, ומעשה עשוי ופרסום התכנית למתן תוקף עקב חלוף התקופה להגשת ערר. במהלך הדיון הועדה המקומית נסמך העורר על טענותיו קו הבניין במצב המוצע בתכנית (3 מ') גדל לעומת המצב הקודם (4 מ'). בהתאם למגמת ציפוף מרכזי הערים כמתחייב ממדיניות התכנון הארציות והמחוזיות אישרה הועדה המקומית במגרשי הסביבה הקלות ותוספת לגובה בין היתר על מנת לשפר את חזות השכונה ולגרום לבנייתם של בניינים חדשים בסטנדרטים מוקפדים וגבוהים. הבניין המוצע ישתלב היטב בסביבתו ויתאים למרחב האורבני בו צפוי להיבנות. דיון ועדת הערר דנה בערר בדקה את מסמכי התכנית והתרשמה מתמונות שהוצגו במהלך הדיון. כעיקרון, אכן עולה התכנית בקנה אחד עם מגמת ציפוף מרכזי הערים וניצול יעיל של משאב הקרקע. התכנית אף מגדילה את קווי הבניין הצדיים לרבות לכיוון ביתו של העורר במטר מכל צד מבלי לפגוע בקווי הבניין הקדמיים והאחוריים. דהיינו תחת רוחב בניין של כ - 21.25 קובעת רוחב בניין של 18.75 מ'. זאת ועוד, יוזמתה של הועדה המקומית הוכיחה עצמה בהתחדשות השכונה והתאמתה לסטנדרטים גבוהים של בניה במיוחד על רקע הבניה הקיימת בשכונה. אמנם, לדעתנו עדיף היה אילו היתה הועדה המקומית קובעת תכנית אחת בסמכותה לכל השכונה ובה סטנדרטים אחידים, אולם הואיל ונדרשנו לסוגיה זו בעיצומו של התהליך איננו רואים לנכון להתנות זאת בתכנית כוללת בשלב זה. זאת ועוד, הואיל והמצב התכנוני המאושר מבוסס על תכניות בנות 20 שנה, גם בהיבט זה ראוי לחדשן. יחד עם זאת, אנו סבורים כי בצד האפשרות לתוספות זכויות קומות ויח"ד ראוי לדרוש הגדלת תקן החניה באשר ברי כי זה האחרון המאפשר 14 מקומות חניה ל - 11 דירות לא יכול לתת מענה מספק ואינו עונה על צרכים עדכניים, וזאת גם "במחיר" הקמתה של חניה תת קרקעית. במידה ותינתן חניה כזו אין מניעה לאפשר דירות גן בקומת הכניסה אם תתבקשנה כחלק מהיחידות המוצעות בתכנית זו. העובדה כי דירה הינה בת עד 120 מ"ר אינה שוללת במציאות העכשווית 2 רכבים בממוצע למשפחה. זאת ועוד, אנו סבורים כי ניתן וראוי לדרוש נסיגה נוספת בקומות המוספת (קומות 5,6) מקווי הבניין הצדדיים אנו מותירים מידתה של הנסיגה לשיקול דעת הוועדה המקומית. בסופו של יום מדובר בתכנית המוסיפה 16% בניה, 2 קומות / 2 דירות ותנאים אלה לא יפגעו למיטב הבנתנו בכדאיותה הכלכלית. לפיכך אנו קובעים כדלקמן: אישור ההקלה מותנה בתכנונן של 17 חניות לכל הפחות ותיקון הנסיגה כמפורט בקומות 5 ו - 6. לפיכך הערר מתקבל חלקית. בניההקלה (תכנון ובניה)מעליתבניין